Zpátky do školy: Vybíráme kompaktní fotoaparát

27. září 2011
TWEET SDÍLET
Kdo se veřejnosti jeví jako člověk, který rozumí focení, musí často reagovat na různé žádosti o radu. Zde je několik vět, které vám mohou pomoci při tipech pro výběr kompaktu.

Na začátku musíme upozornit, že následující článek se týká jen kompaktů, tedy fotoaparátů s čipem menším, než je formát 4/3. Kompaktům s velkým čipem a výměnnými objektivy, tedy bezzrcadlovkám, se budeme stejně jako klasickým zrcadlovkám věnovat až příště.

Kapesní ultrazoomy

Dnešní spotřebitel často žádá, aby jeho fotografická chlouba měla co největší zoom, ale zároveň aby ji mohl s klidem strčit do kapsy. Jako první se tohoto náročného úkolu zhostil v roce 2006 s kompaktem TZ1 Panasonic, který stále kraluje třídě kapesních ultrazoomů.

Panasonic DMC TZ18 a TZ20 tvoří poslední generaci kapesních ultrazoomů Panasonic a nabízí 16× optický zoom, který začíná na vynikajícím ohnisku 24 mm. Objektiv patří k tomu lepšímu, co se do dnešních kompaktů montuje. Je však s podivem, že se Panasonic stydí za vlastní výrobu a optiku označuje jako Leica. Fotoaparát je, jak se dá u Panasonicu čekat, vybaven účinnou optickou stabilizací. Fotografie zachycuje 14Mpx čip velikosti 1/2,3" z dílny Sony, který naleznete ve velkém množství dnešních kompaktů, proto bych nedoporučoval použití vyšších citlivostí ISO, i když při základních citlivostech poskytuje množství detailů.

Klepněte pro větší obrázek 
Panasonic Lumix DMC TZ20

Když už je řeč o Sony, nemohu opominout Sony HX5, což je kapesní ultrazoom napěchovaný moderní technologií. Přeskočím GPS, AVCHD video a přejdu hned k tomu nejdůležitějšímu, což je obrácený čip (technologie BSI) s rozlišením 10 Mpx. Bohužel, software aplikuje takové množství redukce šumu, že to výrazně ovlivňuje fotografie již od základní citlivosti. Na druhou stranu fotografie na ISO 1600 má přibližně stejně šumu jako při ISO 100, jen je o něco rozostřenější. Neodpustím si na tomto místě opět zdůraznit: pokud nakupujete fotoaparát, podívejte se nejprve na fotografie, které fotí. Teprve podle nich se rozhodněte.

Klepněte pro větší obrázek 
Sony HX5

Pokud mohu Panasonicům TZ18/20 opravdu něco vytknout, tak je to příliš zřejmá orientace na amatérské fotografy. Pokud tedy víte o vlivu rychlosti závěrky a clony na fotografii, a chcete občas použít manuální režim, doporučím vám kompakt Canon PowerShot SX230 HS s GPS a 14× zoomem. Stejně jako u Panasonicu musím pochválit kvalitní objektiv, bohužel začínající až na ohnisku 28 mm. To, co se však Canonu doopravdy povedlo, je využití technologie BSI od Sony (Canon označuje obecně čipy s nízkým šumem písmeny HS = high sensitivity). Tuto technologii si ale výrobce nechává zaplatit, přitom vynikající koupí je v současnosti výběhový SX130 IS. Vůbec výběhovým modelům bych se v oblasti fototechniky nijak nebál.

Klepněte pro větší obrázek 
Canon PowerShot SX230 HS

SX230 tak patří ke kompaktům, které ve třídě kapesních kompaktů nabízí téměř nejlepší kvalitu obrazu. Říkám téměř, protože je zde ještě Nikon S9100. Jedná se o velmi nenápadný fotoaparát, který způsobil daleko menší rozruch, než Sony HX5. Nikon využívá pravděpodobně shodný čip jako Canon a stejně jako Canon vyniká skvělou kvalitou obrazu i při vyšších hodnotách ISO. Na rozdíl od Canonu začíná objektiv na širokých 25 mm a software nabízí funkci korekce chromatické vady přímo ve fotoaparátu. Jen si tento model nespleťte se starším S8000, i když se nejednalo o vyloženě špatný kompakt, na novinku prostě nemá.

Klepněte pro větší obrázek 
Nikon S9100

Klasické ultrazoomy

Zatímco kapesní ultrazoomy (UZ) jsou velmi oblíbené, klasické UZ již tak vyhledávané nejsou. Důvodem je velikost těchto fotoaparátů a průměrná kvalita obrazu. Výrobci se neustále předháněli, kolikanásobný zoom se podaří komu vyrobit. Čím širší je rozsah takovýchto objektivů, tím horší bývá zpravidla kresebnost. Jeden příklad za všechny, Canon PowerShot SX30 IS (a nový SX40 IS), je kompakt, který nabízí 35× rozsah zoomu, což zahrnuje ohniska 24 až 840 mm (ekvivalentně ke kinofilmu). I s velmi účinnou stabilizací je pořádný oříšek fotit z ruky s ohniskem 500 mm a více bez stativu. A není třeba zdůrazňovat, že fotografové si stativ ke kompaktu pořizují spíš výjimečně. Že Olympus zareagoval na tento zbytečný model svojí novinkou Olympus SP-810UZ s ještě širším rozsahem 36× zoomu si snad ani nezaslouží odpověď.

Klepněte pro větší obrázek 
Canon PowerShot SX30 IS

Když dva dělají totéž, není to totéž. Nikon se rovněž rozhodl pro ultrazoom s 36× rozsahem ohnisek u fotoaparátu Nikon Coolpix P500. Takto široký rozsah nikdy kvalitě fotografií nepřeje, ale Nikonu se podařilo udržet chromatickou vadu (duhování kontrastních hran především na okrajích snímku) na velmi dobré úrovni. Patrně za to může softwarová úprava ve fotoaparátu. Především ale Nikon vsadil na BSI čip. Jedná se patrně o shodný čip, jakým jsou vybaveny kompakty Canon a Nikon v předchozí kapitole. Pokud bych tedy doopravdy musel někomu doporučit klasický ultrazoom, byl by to tento. Za podobnou cenu ale dnes není problém sehnat amatérskou zrcadlovku, která nabídne nesrovnatelně vyšší kvalitu obrazu.

Klepněte pro větší obrázek 
Nikon Coolpix P500

Tradici ve výrobě ultrazoomů má Panasonic. Fotoaparát Panasonic DMC FZ47 (FZ48) nabídne „jen“ 24× zoom s rozsahem 25 až 600 mm a malý čip 1/2,33" s rozlišením 12 Mpx, ale jde především o povedený a intuitivní systém ovládání, díky kterému je tento model tak oblíbený. Na fotografiích není znát chromatická vada, ale kvalitních snímků se fotograf dočká jen při základní citlivosti ISO 100 a již při citlivosti ISO 400 je obraz tak degradován, že je téměř nepoužitelný. Implementaci citlivostí ISO 800 – 6400 (!) považuji jen za marketingový tah. Pokud však fotografujete především na dovolené u moře, tento neduh vás nemusí trápit.

Klepněte pro větší obrázek 
Panasonic Lumix FZ48

 

Témata článku: Fotoškola, Technika, Fotoaparáty, Kompaktní fotoaparáty, Digitální fotoaparáty na Heureka.cz