Vhodnou kompozicí můžete plně využít prostor, který fotografie nabízí, a vyjádřit i svůj subjektivní názor. Jedním z nástrojů, který vám pomůže při komponování scény, je zlatý řez.
Obdélníkový formát je pro lidské oko příznivý, protože jsme na něj zvyklí z knih, novin či televize. Když si tuto informaci uvědomíte, můžete ji využít už při samotném komponování objektu v hledáčku fotoaparátu. Tak, jako knihy jsme zvyklí číst zleva doprava a shora dolů, i fotografii „čteme“ stejným způsobem.
„Čtení“ fotografie zleva doprava
Častá je středová kompozice, kdy fotografovaný předmět je přímo v centru fotografie. Taková kompozice je statická, klidná ale někdy může být i nudná. Obvykle bývá chybou zvolit středovou kompozici.
Kolem předmětu bývá zbytečně moc nic neříkajícího místa, anebo naopak by nebylo na škodu některé straně dodat volný prostor. Lepší by bylo umístit předmět, který chcete fotografovat, na jiné místo na fotografii. Umístěním předmětu do zlatého řezu oživíte fotografii, dodáte jí tak „něco“ dynamického.
Altán ve středové kompozici | Altán ve zlatém řezu
Pokračování 2 / 3
Konstrukce zlatého řezu
Nalezení zlatého řezu není nic složitého. Vyjděte ze čtverce ABCD, kde na úsečce AB označte její střed S. Opište kružnici se středem v bodě S a poloměrem SC. Průsečíkem polopřímky AB je bod P.
Dokončením konstrukce na obdélník APQD dostaneme tzv. „dokonalý obdélník“ s poměry stran 5:8 (tento poměr se velmi blíží poměru políčka 35mm filmu, kde poměr stran 24 × 36 mm je 5:7,5).
První krok konstrukce zlatého řezu
Poté spojte body DP úsečkou, dostanete tak diagonálu. Sestrojte ještě jednu úsečku, kterou spojíte body QB. Tam, kde se vám obě úsečky protnuly je zlatý řez.
Zkonstruovaný zlatý řez
Pokračování 3 / 3
Praktické hledání zlatého řezu
V praxi se přímý postup konstrukce nepoužívá. Nemusíte umisťovat předmět do přesně konstruovaného zlatého řezu, protože často v dalších úpravách fotografie dochází k ořezům a tím se změní i formát původní fotografie. Stačí vám pouze vědět, že fotografii si lze rozdělit pomyslnými úsečkami na třetiny. Zlatý řez leží přibližně v průsečících těchto třetin.
Nalezení zlatého řezu pomocí třetin
Jak je vidět, tak fotografovaný předmět můžete umístit do jednoho ze čtyř různých zlatých řezů. O konkrétním umístění se musíte rozhodnout sami. Záleží i na dané situaci a umístění předmětu ve scéně.
Člověk „čte“ fotografii po částech, očima jde směrem 1→ 2 → 3 → 4, a tedy nejdéle se u fotografie zastaví, pokud ji pochopí až po prohlédnutí bodu 4. Toho můžete také využít při kompozici a zaujmout divákovu pozornost na delší dobu.
Při používání zlatého řezu se nemusíte omezovat pouze na fotografování architektury či krajiny, lze jej uplatnit ve všech fotografických disciplínách.
Použití zlatého řezu v makrofotografii
Zlatý řez je kompozičně nejlepší řešení. Tím ale nechci říct, že byste od teď měli zanevřít na středovou kompozici, i ta má své použití a navíc někdy se ji prostě nevyhnete.
Tip z praxe
Někdy se vám může stát, že výsledná fotografie nezachycuje ostře předmět, který jste umístili do zlatého řezu. Je to proto, že fotoaparáty, které používají autofokus, zpravidla zaostřují jen na předmět, který se nachází ve středu hledáčku. Tomuto problému se ale lze snadno vyhnout.
Nejprve si objektivem zamiřte na předmět tak, abyste jej měli přímo ve středu hledáčku. Poté namáčkněte spoušť, abyste zaostřili na předmět. Změňte kompozici v hledáčku s umístěním předmětu ve zlatém řezu a domáčkněte spoušť. Tím je zafixováno zaostření na požadovanou vzdálenost.
S digitálním fotoaparátem není problém udělat více snímků stejného předmětu umístěného do různých zlatých řezů. Toho můžete využít alespoň pro začátek, než si komponování do zlatého řezu osvojíte.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně