Závratně citlivý: Fujifilm FinePix F30 (recenze)

11. září 2006
TWEET SDÍLET
Krátce poté, co Fujifilm uvedl FinePix F30, získal tento kousek evropské ocenění TIPA 2006 jako „Nejlepší kompaktní digitál“. Fotoaparát měl jako první ve své kategorii možnost manuálního nastavení citlivosti ISO 3 200 – jaké jsou však obrazové výstupy?

Fujifilm FinePix F30 je inovovanou verzí modelu F11, který se díky své excelentní obrazové kvalitě stal vítězem našeho testu kapesních digitálů v DIGIfotu 3/2006. F30 však není upgradem ve smyslu navýšení počtu světlocitlivých buněk, jak tomu u nástupců často bývá: oba digitály mají šestimegapixelové rozlišení. Částečně se proměnil design, což je zřejmé z produktových fotografií. FinePix F30 má více zaoblených tvarů než F11, a trochu s podivem nabízí namísto pohodlného gripu pouze zarážku na snazší uchopení.

Z hlediska měrového a váhového jsou na tom oba digitály velmi podobně: předchůdce měřil 92 × 58 × 27 mm a vážil 155 g, FinePix F30 93 × 57 × 28 mm při stejné váze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zleva:FinePix F30, FinePix F11

Oba digitály postrádají optický hledáček, jsou však vybaveny velkým 2,5“ displejem. Oproti FinePixu F11, jehož LCD disponoval velmi nízkým rozlišením pouhých 153 tisíc pixelů, se F30 může pochlubit výbornou hodnotou 230 tisíc obrazových bodů. Na zadní stěně došlo pouze k mírným úpravám, prohlubeň na pohodlné zahnízdění palce sice zmizela, nahradily ji však stejně „účinné“ protiskluzové zarážky. Navíc se objevilo také tlačítko pro korigování expozice. Uživatelsky vstřícným krokem zůstalo plné osazení čtyřsměrného ovladače funkcemi přímého přístupu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zleva: FinePix F30, FinePix F11

Na horní stěně došlo také k malé reorganizaci: přibyl nový otočný kruhový volič, a na něm navíc ikonka režimu „Redukce rizika rozhýbání snímků“. Ani nyní zde nenajdete symbol pro plně manuální režim, nabídka priority clony a času je však podle našeho názoru pro tento typ digitálu zcela dostačující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zleva: FinePix F30, FinePix F11
Klepněte pro větší obrázek
Ve spodní části přístroje se nachází společný kryt xD kartu a Li-Ion akumulátor, který má opravdu dlouhou výdrž
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
FinePix F30, FinePix F11. Průvlak v boční stěně u F30 nabízí konstrukčně elegantnější řešení pro uchycení poutka než klasické očko

Na Fujifilmech této řady je sympatické jednoduché ovládání. Parametry, které nenajdete na čtyřsměrném ovladači, jsou zařazeny v tradičním Menu nebo pod tlačítkem F s rychlou nabídkou. Zde však můžete nastavit pouze rozlišení, citlivost ISO a barevné režimy, hodilo by se však také například vyvážení bílé.

 Klepněte pro větší obrázek

Trochu jsme doufali, že nový FinePix F30 promluví na uživatele česky, bohužel jsme se této inovace nedočkali. Fujifilm patří k několika posledním výrobcům, kteří tuto vymoženost pro tuzemce nenabízí. Pokud tedy některé z položek Menu neporozumíte, budete muset zalistovat v tištěné brožuře.

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Testy, Fujifilm


6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola