Zastavený čas v Leica Gallery

7. června 2004
TWEET SDÍLET
Zastavený čas v Leica Gallery
V Leica Gallery byla uvedena výstava věnovaná české dokumentární fotografii. Představila dílo fotografů tří generací: Jana Lukase, Viktora Koláře a Evžena Sobka. Časopis DIGI, zabývající se mimo jiné i vizuální kulturou, samozřejmě nemohl chybět na vernisáži.

Ve čtvrtek byla zahájena výstava Tři generace českého dokumentu, kterou uspořádala pražská Leica Gallery. Tato galerie se soustřeďuje především na tvorbu světových autorů (před nedávnem představila fotografie Helmuta Newtona), a proto je její každoročně jediná výstava českých tvůrců značně vyhraněná. Nejen že přináší fotografie vyzrálé, ale navíc spojuje tvorbu tří autorů tak, aby návštěvník mohl vstoupit do tří vzájemně propojených světů. Ty jsou ztvárněny v obrazech zachycujících trpký úděl českého národa ve 20. století, osudy lidí žijících v Ostravě a obecnější pohled na lidský úděl jako takový.

Snímky Jana Lukase (1915), přinášejí pohled na druhou světovou válku a následné společenské otřesy v naší zemi. Soubor 36 fotografií, uspořádaný Josefem Mouchou, je svědectvím otevřené i skryté podoby brutality tehdejší doby. Vedle sebe tak najdeme značně působivé snímky, jejichž tragiku lze vyčíst právě při uvědomění si kontextu, do kterého patří: od syrových záběrů na truchlící při Benešově pohřbu (silně kontrastující s řadou komunistických pohlavárů z téhož místa), přes bezmocný a nepřítomný pohled děvčátka čekajícího na transport až po symbolické svěcení nových kněží v době hrubé totality padesátých let.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Pohřeb Edvarda Beneše, 8. 9. 1948

Do ještě uzavřenějšího prostoru jsou umístěny náměty snímků Viktora Koláře. Tento fotograf - dokumentarista se po celou dosavadní dráhu věnoval svému rodišti Ostravě. Z vystavovaných fotografií je patrný autorův zájem o konkrétního člověka, jenže se ocitá v kruhu daností definovaných převážně sociálními vlivy. Často zde lze najít bezvýchodnost a smutek. I přes zdánlivou jednoduchost lze na Kolářových fotografiích vidět jedno: vnitřní pravdivost a precizní snahu zachytit věci tak, jak jsou.

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1981

Nejmladším z fotografů je Evžen Sobek (1967), který si získal jméno svými projekty Lidé Hlučínska a Romové ve městě Brně. Vystavované snímky jsou z cyklu Ecce homo a byly pořízeny při jeho cestách do Portugalska, Španělska, Francie, Japonska, Jordánska nebo Izraele. Jde přitom o trefně nazvaný cyklus, protože namísto konkrétních postav a dějů nacházíme na Sobkových fotografiích hledání identity a lidského života bez přináležitosti ke konkrétnímu místu.

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Francie, 2000

Výstava Tři generace českého dokumentu je zdařilým průnikem k člověku. Ukazuje jeho hledání, i to, jak může být obyčejný život lehce nerušen vnějšími okolnostmi. Shromážděné snímky zároveň prozrazují, jak značnou hodnotu má dokumentární fotografie, která se nevydala cestou pouhého svědectví.

Tři generace českého dokumentu
Leica gallery, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu
3. 6. - 1. 8.
Otevřeno denně 10.00-18.00 hod., vstupné 80/60 Kč
www.leicagallery.cz

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Volby, 26. 5. 1946

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1994

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Japonsko, 2001

Témata článku: Kultura, Leica, Výstavy

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

11 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Panasonic
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika
Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

36 Petr Březina

Petr Březina
Technika
Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

3 Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne