Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?
V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Velmi technicky i tvůrčí náročná práce začíná být nahrazována fotografiemi ze sociálních sítí či prací amatérských fotografů. Přímým následkem těchto kroků je celkový pokles úrovně fotožurnalistiky. Hlavními důvody jsou rychlost a peníze.

Podle nedávné studie kvality fotografie, kterou provedli odborníci z University of South Carolina a University of Oklahoma, byl zjištěn celkový pokles kvality zveřejňovaných fotografií. Rozbor kvality byl proveden ze snímků deníku The Times Herald Record. Vedení těchto novin propustilo v roce 2013 všechny své fotoreportéry a doprovodné snímky k textům pořizovaly nákupem.

Klepněte pro větší obrázek

Studie analyzovala zveřejněné novinové fotografie před a po propuštění fotoreportérů. Celkem bylo srovnáno 488 snímků od profesionálních fotografů a 409 fotografií pořízených amatéry. Před propuštěním zaměstnanců byl výskyt „nekvalitních“ fotografií kolem 19 %, šest měsíců po propouštění vzrostl jejich počet na 33 %.

Odborníci analyzovali kvalitu fotografií podle čtyř kategorií:  intimní (utváří kontakt s pozorovatelem), informačně hodnotné (bez emocionálního podtextu), vizuálně atraktivní a emotivní.  Na základě analýz bylo zjištěno, že amatérské snímky měly většinou pouze informační hodnotu, cca 82 % snímků, u profesionálů se počet těchto snímků pohyboval jen kolem 49%. Více viz tabulka:

Obsah Profesionálové Amatéři
Itimní 1,8 % 0 %
Emotivní 25,4 % 10,3 %
Vizuálně atraktivní 23,6 % 7,6 %
Informačně hodnotný 49,2 % 82,2 %

​Výsledky provedené studie dokazují, v čem spočívá hodnota a náročnost fotoreportérské práce. Odráží se v ní nejen technická zdatnost fotografa, ale také umění vcítit se do pravého okamžiku k zachycení snímku a zprostředkovat pozorovateli danou skutečnost. 

Klepněte pro větší obrázek

Mezi tituly, které v minulých letech propustily většinu nebo všechny své fotoreportéry patří například CNN, NY Daily News, Sports Illustrated nebo Chicago Sun-Times. Nejinak je tomu samozřejmě i v případě evropských médií, ostatně dnes již si málokterý magazín vydržuje vlastního fotografa, kterého by pravidelně vysílal do zahraničí na fotoreportáže, jako tomu bývalo například u Reflexu a jeho dvorního fotografa Jana Šibíka. Snad jedinou výjimkou jsou přírodopisné magazíny, jako je například National Geographic.

Témata článku: Kultura, Fotografové


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola
Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Petr Březina
Blesky a světlaTechnika
Olympus se mění na OM System

Olympus se mění na OM System

Petr Březina
OM SystemOlympus
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame