Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?
V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Velmi technicky i tvůrčí náročná práce začíná být nahrazována fotografiemi ze sociálních sítí či prací amatérských fotografů. Přímým následkem těchto kroků je celkový pokles úrovně fotožurnalistiky. Hlavními důvody jsou rychlost a peníze.

Podle nedávné studie kvality fotografie, kterou provedli odborníci z University of South Carolina a University of Oklahoma, byl zjištěn celkový pokles kvality zveřejňovaných fotografií. Rozbor kvality byl proveden ze snímků deníku The Times Herald Record. Vedení těchto novin propustilo v roce 2013 všechny své fotoreportéry a doprovodné snímky k textům pořizovaly nákupem.

Klepněte pro větší obrázek

Studie analyzovala zveřejněné novinové fotografie před a po propuštění fotoreportérů. Celkem bylo srovnáno 488 snímků od profesionálních fotografů a 409 fotografií pořízených amatéry. Před propuštěním zaměstnanců byl výskyt „nekvalitních“ fotografií kolem 19 %, šest měsíců po propouštění vzrostl jejich počet na 33 %.

Odborníci analyzovali kvalitu fotografií podle čtyř kategorií:  intimní (utváří kontakt s pozorovatelem), informačně hodnotné (bez emocionálního podtextu), vizuálně atraktivní a emotivní.  Na základě analýz bylo zjištěno, že amatérské snímky měly většinou pouze informační hodnotu, cca 82 % snímků, u profesionálů se počet těchto snímků pohyboval jen kolem 49%. Více viz tabulka:

Obsah Profesionálové Amatéři
Itimní 1,8 % 0 %
Emotivní 25,4 % 10,3 %
Vizuálně atraktivní 23,6 % 7,6 %
Informačně hodnotný 49,2 % 82,2 %

​Výsledky provedené studie dokazují, v čem spočívá hodnota a náročnost fotoreportérské práce. Odráží se v ní nejen technická zdatnost fotografa, ale také umění vcítit se do pravého okamžiku k zachycení snímku a zprostředkovat pozorovateli danou skutečnost. 

Klepněte pro větší obrázek

Mezi tituly, které v minulých letech propustily většinu nebo všechny své fotoreportéry patří například CNN, NY Daily News, Sports Illustrated nebo Chicago Sun-Times. Nejinak je tomu samozřejmě i v případě evropských médií, ostatně dnes již si málokterý magazín vydržuje vlastního fotografa, kterého by pravidelně vysílal do zahraničí na fotoreportáže, jako tomu bývalo například u Reflexu a jeho dvorního fotografa Jana Šibíka. Snad jedinou výjimkou jsou přírodopisné magazíny, jako je například National Geographic.

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Zázrak a jeho různé podoby

Fotografie týdne: Zázrak a jeho různé podoby

Říci, co je to vlastně zázrak, je velice problematické. Zázrak je etymologicky to, co se stane za zrakem.

Michal Černý

5 tipů jak vyfotit novoroční ohňostroj

5 tipů jak vyfotit novoroční ohňostroj

S odchodem starého roku a příchodem nového roku jsou obvykle spojeny bujaré oslavy, vrcholící ohnivou a světelnou show. Víte jak si ohňostroj vyfotit?

5 Petr Březina

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

Dobrou fotografii poznáte jednoduše podle toho, že vás na první pohled něčím zaujme, to „něco“ však obvykle nejste schopni snadno popsat. Ve valné většině případů se totiž takový snímek vyznačuje povedenou kompozicí.

1 Petr Březina

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

Adam Kos