Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?
V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Velmi technicky i tvůrčí náročná práce začíná být nahrazována fotografiemi ze sociálních sítí či prací amatérských fotografů. Přímým následkem těchto kroků je celkový pokles úrovně fotožurnalistiky. Hlavními důvody jsou rychlost a peníze.

Podle nedávné studie kvality fotografie, kterou provedli odborníci z University of South Carolina a University of Oklahoma, byl zjištěn celkový pokles kvality zveřejňovaných fotografií. Rozbor kvality byl proveden ze snímků deníku The Times Herald Record. Vedení těchto novin propustilo v roce 2013 všechny své fotoreportéry a doprovodné snímky k textům pořizovaly nákupem.

Klepněte pro větší obrázek

Studie analyzovala zveřejněné novinové fotografie před a po propuštění fotoreportérů. Celkem bylo srovnáno 488 snímků od profesionálních fotografů a 409 fotografií pořízených amatéry. Před propuštěním zaměstnanců byl výskyt „nekvalitních“ fotografií kolem 19 %, šest měsíců po propouštění vzrostl jejich počet na 33 %.

Odborníci analyzovali kvalitu fotografií podle čtyř kategorií:  intimní (utváří kontakt s pozorovatelem), informačně hodnotné (bez emocionálního podtextu), vizuálně atraktivní a emotivní.  Na základě analýz bylo zjištěno, že amatérské snímky měly většinou pouze informační hodnotu, cca 82 % snímků, u profesionálů se počet těchto snímků pohyboval jen kolem 49%. Více viz tabulka:

Obsah Profesionálové Amatéři
Itimní 1,8 % 0 %
Emotivní 25,4 % 10,3 %
Vizuálně atraktivní 23,6 % 7,6 %
Informačně hodnotný 49,2 % 82,2 %

​Výsledky provedené studie dokazují, v čem spočívá hodnota a náročnost fotoreportérské práce. Odráží se v ní nejen technická zdatnost fotografa, ale také umění vcítit se do pravého okamžiku k zachycení snímku a zprostředkovat pozorovateli danou skutečnost. 

Klepněte pro větší obrázek

Mezi tituly, které v minulých letech propustily většinu nebo všechny své fotoreportéry patří například CNN, NY Daily News, Sports Illustrated nebo Chicago Sun-Times. Nejinak je tomu samozřejmě i v případě evropských médií, ostatně dnes již si málokterý magazín vydržuje vlastního fotografa, kterého by pravidelně vysílal do zahraničí na fotoreportáže, jako tomu bývalo například u Reflexu a jeho dvorního fotografa Jana Šibíka. Snad jedinou výjimkou jsou přírodopisné magazíny, jako je například National Geographic.

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Po roce byly rozdány ceny EISA, které vyhlašuje sdružení evropských zájmových časopisů. Letošní ročník ještě naléhavěji volá po reflexi periodicity i struktury udělování ocenění. I tentokrát se dostalo na všechny velké fotografické značky, jednotlivé kategorie jsou však definovány stále vágněji.

1 Helena Vyplelová