Zač je toho touch-screen: Pentax Optio T10 (recenze)

Na "obrdispleje" v digitálech si pomalu začínáme zvykat. LCD s třípalcovou úhlopříčkou jistě zanedlouho nebude ničím výjimečným, stejně jako jeho ovládání pouhým dotykem. Jedním z nejnovějších touch-screenových modelů je Pentax Optio T10.

Pentax Optio T10 je štíhlá stylová krabička se zaoblenými rohy, která na první pohled vzbuzuje obavy ohledně dobré ergonomie držení. Ty se však rychle rozptýlí, i když má fotoaparát na přední stěně pouze malou zarážku namísto alespoň mírně vytvarovaného gripu, zadní stěna nabízí prostor pro jakkoli velký palec pravé ruky a také po levé straně obrovského displeje vybylo místo na přidržování.

Kovem opláštěné tělo má rozměry 95 × 58,5 × 19,5 mm a bez příslušenství váží 135 gramů

Počet tlačítek na zadní stěně je absolutně minimalizován, zůstal jen ovladač pro vstup do hlavní nabídky menu/krok zpět a tlačítko režimu Prohlížení. Přístup ke všem funkcím je zajištěn prostřednictvím dotykového displeje. Ten by s úhlopříčkou 76 mm a rozlišením 230 tisíc obrazových bodů mohl v mnoha očích vzbudit touhu, nedejte však pouze na výrobcem uváděnou technickou specifikaci. Jak jsme se zmínili už v předchozím článku, zobrazovač nás velice zklamal. I za denního světla je velmi špatně čitelný, extrémům je lépe se vyhýbat. Na sluníčku dochází k jeho celkovému „zaslepení“, a tak se můžete jen domnívat, jestli máte zamýšlenou scénu skutečně v záběru displeje.

Není to nádhera? Čistý design bez tlačítek...

Protože Optio T10 nemá k dispozici průhledový optický hledáček, při snímání jste plně odkázaní pouze na displej. Na tomto místě je třeba upozornit na další jeho úskalí: nenechte se zaskočit nepřesným barevným vyobrazením vašeho snímku na obrazovce – ve všech pochybných případech jsme se v náhledu a posléze i v počítači přesvědčili, že výsledek je barevně korektní.

Z hlediska ovládání se u modelu nevyskytl žádný problém. Spíše naopak: práce bez tlačítek – tedy pouze pomocí poklepu na ikony displeje prstem nebo prodlouženou stylusovou rukou je atraktivní a zvládnete ji hravě. Menu je přehledně uspořádáno ve velkých ikonkách, pro amatérského uživatele však může být překážkou cizojazyčné menu, všechny potřebné informace jsou ale dostatečně vysvětleny v uživatelské příručce.

Stylus není bezpodmínečně nutný, přesto je však zejména na popisky a dokreslování praktický
Na horní stěně se nachází pouze tlačítko zapnutí/vynutí a spoušť, okolo které je vyveden zoomovací prstenec
Li-Ion akumulátor a paměťová karta mají vyhrazen společný slot pod jedněmi dvířky
Pod stylovou kovovou krytkou se ukrývá slot pro AV kabel

Jak si ukážeme v tabulce rychlostních parametrů v kapitole Obrazová kvalita, testy, demosnímky, přístroj je ve všech měřitelných položkách oproti konkurenci pomalejší. Proto doporučujeme, abyste se zajímavé situace pokusili odhadnout dopředu, neboť vinou časové prodlevy při snímání bez namáčknuté spouště i s namáčknutím můžete o řadu záběrů přijít.

Témata článku: Testy, Pentax

Fujifilm X-S10 – novou bezzrcadlovku doplňuje řada novinek

26 Petr Březina

Petr Březina
BezzrcadlovkyFujifilm
6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Software