Z deníku fotografa: Všichni fotí mobilem... máme se bát? Ne

Z deníku fotografa: Všichni fotí mobilem... máme se bát? Ne

Víc než čtvrtina všech fotografií vytvořených v loňském roce byla pořízena chytrým telefonem. Kdo takové snímky tvoří, jaké má ambice a dá se na ně vůbec dívat? Vždyť na tom vůbec nezáleží.

Publicista Daniel Dočekal na webu Lupa.cz přináší souhrn postřehů z několika zdrojů, které dokazují rostoucí význam mobilních telefonů na poli fotografie. Ve stručnosti, aktuální výzkum organizace NPD Group říká, že 27 % ze všech fotografií vytvořených v loňském roce, bylo pořízeno „chytrým telefonem“. O tom, že je to trend se velmi růstovou křivkou, zase přesvědčuje silný meziroční nárůst – ještě před rokem to bylo totiž „jen“ 17 %.

Další velice zajímavé poznatky přinášejí statistiky největší veřejné světové fotobanky – hádejte, jakým fotoaparátem, nebo spíš „fotoaparátem“ je pořízeno nejvíce snímků, vložených vloni na Flickr? Je to mobilní telefon Apple iPhone 4. Teprve s docela zřetelným odstupem za ním najdeme digitální zrcadlovky Nikon D90 a dále modely od Canonu 5D Mark II, Rebel T2i a 7D.

Pokud se zaměříme pouze na mobily, bezkonkurenčně zde dominuje právě iPhone – zjevně nejpoužívanějším fotomobilem je iPhone 4, následovaný modely 4S, 3G a 3GS. Na špici žebříčku se z ostatních značek probojoval pouze HTC EVO 4G, krčící se na pátém místě.

Jaké z toho plynou závěry? Ode mě je nečekejte. Je zjevné (a odkazované zprávy to logicky zmiňují), že mobil má na rozdíl od fotoaparátu každý neustále u sebe. Popsaný trend by měl dělat vrásky pouze jediné zájmové skupině, a tou jsou výrobci levných kompaktních fotoaparátů.

Právě jim zřejmě mizí největší procento zákazníků směrem k fotomobilům – tito uživatelé vytvářejí kvanta dat, do nichž zachycují hlavně svoje zážitky, a řekl bych, že jen nepatrné procento či promile z těch, kdo do ruky za účelem fotografování berou telefon a ne fotoaparát, má jakékoliv „vyšší“ tvůrčí ambice. I s mobilem lze určitě vytvořit umělecké dílo (ten význam nechť si každý stráví po svém) a zároveň i s tou nejdražší zrcadlovkou lze celý život fotit trapné pitomosti bez špetky vkusu.

Realita, kde se uživatelé fototechniky dělí do dvou táborů – na ty, komu záleží na parametrech výsledku a pak na ty, kdo chtějí prostě jen „fotit a nestarat se“, byla nastolena uvedením prvního komerčního fotoaparátu na trh.

A pak tu máme ještě jeden pohled – na lidi, kteří fotí, protože je to nějakým způsobem uspokojuje a na lidi, kteří neustále ostatní kritizují, protože fotí jinak, než právě jim připadá dostatečně vznešené.

Smířit se musíme s faktem, že obrazového smogu tvořeného fotomobily, bude čím dál víc. A s rozmachem sociálních sítí a zpřístupňováním všech dat na globální úrovni, budeme čelit čím dál většímu tlaku nahodilých obrazů vytvořených jen proto, že mobil máme po ruce a že má ta malá krabička se zatraceně špatnou optikou taky spoušť. O to víc bychom si měli naopak cenit výjimečnosti fotografií, které vážně stojí za vidění. Těch bylo vždy docela málo a jejich počet neroste stejně rychle jako množství těch, kdo cvakají jako o život…

Určitě si přečtěte

Články odjinud