www.fotobanka.cz - chcete své fotografie prodávat?

www.fotobanka.cz - chcete své fotografie prodávat?

Pokud se fotografování věnujete intenzivněji, jistě jste už někdy přemýšleli, jak by se vaše nejzdařilejší snímky daly nabídnout k dalšímu použití. A samozřejmě ještě lépe, pokud by to nebylo zadarmo. Ti odvážnější z vás mohou začít se svým portfoliem snímků obcházet nebo mailem obesílat redakce časopisů a reklamní agentury, šance úspěchu je však malá.

Na vyřešení tohoto problému naštěstí existují tzv. fotobanky. Princip je jednoduchý: fotografové zde své snímky nabízejí, a zájemci ze strany například vydavatelství nebo grafických studií naopak podle svých požadavků vyhledávají. Dnes se toto uskutečňuje již téměř výhradně přes inetrnet. Zisk z prodeje fotografií se dělí mezi fotografa a provozovatele fotobanky. Na některé fotobanky mohou své snímky umísťovat pouze vybraní profesionálové, některé jsou přístupné široké fotografické veřejnosti. Mezi ně u nás patří především server www.fotobanka.cz. Za asi 4 roky jeho provozu je v něm uloženo již přes 180 000 fotografií.

 

ˇ
Úvodní stránka Fotobanky

Hlavní část úvodní stránky (které by mimochodem prospěla inovace zastaralého grafického zpracování) tvoří seznam kategorií snímků. Po výběru některé z nich ale zjistíte, že každá se dál dělí do spousty dalších nejrůznějších podkategorií, které navíc často znamenají to stejné. Hledání je tak značně zdlouhavé a nepřehledné. Mnohem rychlejší je na úvodní stránce vlevo nahoře zadat přímo klíčové slovo. Nalezené snímky se vám následně zobrazí ve formě miniatur.


Stránka s miniaturami vybraných snímků

Výběr pravděpodobně obsahuje desítky (ne-li stovky) snímků, pro jejich rychlejší prohlédnutí je proto výhodnější si v menu Vzhled nastavit vyšší počet sloupců a řádků. Zde nyní narazíte na druhé úskalí Fotobanky: kvantita bohužel většinou převyšuje kvalitu. Mnohým fotografům by při vkládání snímků prospěla větší soudnost a sebekritičnost. Vzhledem k obrovskému počtu snímků ten pravý ale většinou nakonec naleznete.

Po stisknutí miniatury se snímek zobrazí ve větším náhledu, spolu s dalšími údaji, např. o jeho velikosti, použité technice a úpravách v počítači.


Náhled vybraného snímku s jeho podrobnějšími údaji

Zaregistrovaným uživatelům se po kliknutí na snímek dále ještě zobrazí jeho výřez ve velikosti 1:1, aby z něj bylo možné posoudit např. ostrost nebo míru šumu. Nejdůležitějším tlačítkem je zde však to s nápisem Kč. Po jeho stisknutí se otevře tabulka s cenami snímku - podle jeho velikosti a práv na použití. Pohybují se od 100 Kč až po několik tisícikorun, záleží pouze na autorovi.


Tabulka s cenami vybrané fotografie

Mají-li zaregistrovaní zákazníci o snímek zájem, stačí když u něj kliknou na ikonku nákupního vozíku. V případě, že vhodný snímek nenaleznou, mohou zadat provozovateli Fotobanky přesný požadavek, který bude okamžitě rozeslán všem zaregistrovaným fotografům.

Pokud vás funkce Fotobanky zaujala a chcete na ni také zkusit štěstí, nejdříve se zaregistrujte (položka Registrace v hlavním menu). Vyberte, zda jste zákazník nebo fotograf, a dále vyplňte své údaje, na jejichž základě vám bude poštou (klasickou) zaslána smlouva. Po jejím podepsání a odeslání zpět můžete začít své snímky nabízet.

Vkládání fotografií se děje nadvakrát: Nejdříve je pomocí funkce Upload na server nahrajete, následně je musíte všechny v sekci Moje galerie projít a dopsat k nim všechny potřebné údaje. Zde věnujte pozornost především výběru klíčových slov, protože hlavně na nich záleží, jestli zákazníci vaše snímky najdou.


Údaje, které jsou potřeba vyplnit ke každému snímku

Pokud máte pomalé nebo drahé internetové připojení, můžete si stáhnout off-line klienta. Součástí serveru je i velmi podrobná nápověda.

Všem zaregistrovaným fotografům chodí mailový občasník „Dobré zprávy“ s novinkami a mnoha radami. Naopak všechna vydavatelství a grafická studia v České republice jsou poštou pravidelně obesílány papírovým zpravodajem. I to jistě značnou měrou přispívá k tomu, že se počet snímků prodaných přes Fotobanku stále zvyšuje.

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud