Linux nepatří mezi typické platformy, využívané amatérskými fotografy. Přesto může svým uživatelům nabídnout překvapivé množství použitelných programů.
Základní prvky procesu vyvolávání RAW souborů jsou ve všech programech shodné, přestože bývají skryty za různě koncipovaným uživatelským rozhraním. Na první místě jmenujme úpravu tonální křivky (gama korekci).
V principu jde o to, že senzor digitálního fotoaparátu vnímá změny jasu jinak než lidské oko, a proto je nezbytné upravit tvar tonální křivky fotografie tak, aby výsledek působil co nejpřirozeněji, nebo aby se plně podřídil našim tvůrčím záměrům.
Neméně důležité je vyvážení bílé barvy, které je bezztrátové, na rozdíl od úprav již vyvolané fotografie v editoru. Vzhled jemných detailů fotografie do značné míry ovlivní nastavení nejvhodnějšího algoritmu interpolace barevných kanálů, získaných pomocí Bayerovy masky, do úplného snímku. Současné konverzní programy připojují k jednoduché konverzi RAW souborů další editační funkce. Najdeme u nich například redukci šumu, doostření, ořez, úpravu náklonu a kompenzaci vinětace.
Jaký software použít?
V našem přehledu se podíváme na programy UFRaw, RawTherapee a digiKam. Ačkoli se co do vzhledu, původu a ovládání značně liší, přesto mají mnoho společného. Všechny tři jejich autoři uvolnili pod otevřenou licencí GPL, z čehož nepřímo vyplývá, že jsou k dispozici zdarma. Všechny umožňují nastavení správy barev, zvládnou export do souboru TIFF s barevnou hloubkou 48 bitů (16 bitů na kanál) a u všech je vstupní část založena na programu DCRaw stejně jako například u Adobe Camera Raw (Adobe Photoshop), Zoneru Photo Studio, ACDSee, IrfanView a mnoha dalších. Všechny tři spustíte nejen v mnoha linuxových distribucích, ale také pod Windows.
UFRaw – užitečný také jako plugin
UFRaw může být používán samostatně, ale dle mého mínění je mnohem užitečnější v roli zásuvného modulu rastrového editoru GIMP. Přes nízké číslo aktuální verze 0.17 patří UFRaw mezi velice stabilní a léty prověřené programy. Při vyvolávání souborů RAW nabízí několik možností úprav tonální křivky snímku. Méně zkušení uživatelé pravděpodobně nejčastěji využijí jezdec expoziční kompenzace, případně tlačítko automatické úpravy expozice. Zkušenější se přepnou na třetí záložku zleva a upraví expozici mnohem precizněji pomocí křivky.

Nastavení expozice
Nesmíme zapomenout na tlačítka pro nastavení obnovy detailů (symbol žárovky) a ořezu jasů (symbol kazety s filmem), která najdete vlevo vedle jezdce expoziční kompenzace. Nastavení také významně ulehčuje živý histogram zobrazující průběh všech tří kanálů, který autoři programu doplnili číselným vyjádřením střední odchylky, podexpozice a přeexpozice. Zatržítka, umístěná hned vedle, zapínají indikaci přepalů a podpalů přímo v obrázku, tlačítka s nápisem Ukázat ji zobrazí na požádání.

Histogram
Vyvážení bílé i interpolace na výbornou
Vyvážení bílé barvy je v UFRaw vyřešeno obvyklým způsobem. K základnímu nastavení slouží roletka umístěná v horní části první záložky zleva. Můžete ji nastavit na několik hodnot, mezi nimiž nechybí Automatické, Dle fotoaparátu a Ruční vyvážení. Pro manuální nastavení jsou k dispozici dva jezdce pod roletkou. Horním jezdcem Teplota nastavujete teplotu světla, spodním jezdcem Zelená mícháte poměr zelené a purpurové barvy. Nejvíce diskutovanou vlastností konvertorů RAW bývá kvalita Bayerovy interpolace. Možnosti UFRaw jsou v tomto ohledu standardní. Poskytuje svým uživatelům algoritmy AHD, VNG, VNG-4, PPG a Bilineární interpolaci.

Nastavení algoritmu interpolace
Skromný, ale překvapivě účinný
Zabudovaný nástroj pro redukci šumu je vybaven pouze jedním ovládacím prvkem – jezdcem Odstranit šum doplněným možností číselného zadání míry odstranění šumu. Jeho algoritmus je založen na vlnkové transformaci a budete-li mít na jezdci lehkou ruku, výsledky jeho činnosti vás příjemně překvapí. Není divu, že se kód tohoto nástroje stal základem pro Wavelet Denoise, což je oblíbený zásuvný modul pro redukci šumu v GIMPu. Jinak editační možnosti UFRaw patří mezi velice skromné a lze je shrnout dvěma slovy – ořez a rotace. Nástroj pro doostření v UFRaw nenajdete, což vzhledem k těsné spolupráci s GIMPem nepovažuji za problém.
Možnosti ořezu, rotace a výřezu snímku
Celkově působí ovládání programu spíše minimalisticky, což programu často vytýkají méně zkušení uživatelé. Dobře si vzpomínám, že když jsem s UFRaw začínal, nedokázal jsem se s jeho výstupy vyrovnat kvalitě JPG souborů, vytvořených přímo ve fotoaparátu. Jakmile ale jednou UFRaw zkrotíte, bude vám, tak jako mně, spolehlivě sloužit a poskytovat výsledky srovnatelné s kterýmkoli z renomovaných programů.
RawTherapee – oblíbený, ale méně stabilní
RawTherapee patří mezi oblíbené programy s vynikajícím ovládáním a zajímavou výbavou. V minulosti mu často byla vytýkána nestabilita na některých počítačích, a také pomalá modernizace uživatelského rozhraní. Autor programu, Gábor Horváth se jej proto vloni rozhodl zpřístupnit pro další vývojáře a uvolnil kód programu pod otevřenou licencí GPL v.3. Zatím mají uživatelé k dispozici starší verzi 2.4.1 a příslib mnoha vylepšení v alfa verzi 3.0.
Uživatelské prostředí RawTherapee
Uživatelské rozhraní RawTherapee na rozdíl od minimalisticky pojatého ovládání UFRaw doslova hýří funkcemi. Začněme tonálními úpravy snímku na záložce Expozice. Kromě očekávané korekce expozice (gama) a úrovně jasu zde najdete další jezdce, které UFRaw ani digiKam nemají. Například kompresi světel a stínů můžete v UFRaw nastavit nejen pomocí tonální křivky, ale také pro mnoho uživatelů pohodlněji pomocí jezdců. Jezdec nastavující úroveň černé vám zase výrazně ulehčí práci například u snímků pořízených v mlze či v oparu. V zabránění přepalům nebo podpalům vám pomůže stejně jako v případě UFRaw tříkanálový histogram, také si můžete zapnout jejich přímou indikaci pomocí symbolů s červeným trojúhelníkem v pravé horní část okna programu.
Zobrazení přepalů
Roletku základního nastavení bílé Metoda, jezdce Teplota a Odstín pro ručního vyvážení bílé barvy najdete v horní části záložky Barvy. Reagují shodně s těmi, které již byly popsány u programu UFRaw.

Možnosti nastavení vyvážení bílé
Bílá také bodově
Jimi ovšem možnosti RawTherapee při vyvažování bílé zdaleka nekončí. Za vysoce praktické považuji bodové vyvážení bílé barvy. Není všemocné, ale vede k výborným výsledkům a velice snadno se používá. Po stisku tlačítka Bodové vyvážení se při najetí do obrazové plochy objeví kurzor ve tvaru kapátka. Klepnutím myši do plochy naberete barvu, kterou bude vyvažování považovat za barevně neutrální bod. Pomocí roletky Rozměr můžete určit velikost oblasti, kterou bude bodové vyvážení brát úvahu.

Velmi praktická je možnost bodového vyvážení bílé
Zkušenější uživatelé mohou pracovat s mícháním kanálů, barevnými posuny a mohou též upravovat sytost barev. Technicky zaměřeným uživatelům udělá radost pracovat v různých barevných prostorech, přičemž se nemusí omezovat jen na obvyklé sRGB a Adobe RGB.
Pro změnu nastavení algoritmu Bayerovy interpolace musíte jít do nastavení programu, které se skrývá pod tlačítkem Volby. Záložka Zpracování obrázku v roletce Metoda nabízí pouze tři možnosti – EAHD, HPHD a VNG-4. Na první pohled by se mohlo zdát, že UFRaw umí víc, ale RawTherapee je znám právě propracovaností interpolačních algoritmů a ani v tomto ohledu nezaostává za konkurencí (viz. http://www.rawtherapee.com/RAW_Compare/).
Doplňkových nástroje? Ano, spousta
Přepnete-li RawTherapee na záložku Transformace, bude vám okamžitě jasné, že v nabídce editačních možností není RawTherapee žádnou popelkou. Kromě volného ořezu nabízí ořez na přesný poměr stran, přičemž si můžete zapnout vodítka, které vám usnadní umístění význačných uzlů obrazu do zlatého řezu. Méně obvyklé jsou funkce pro opravu soudečkového nebo poduškového zkreslení objektivu a funkce pro opravu vinětace objektivu, prosvětlující rohy snímku.

RawTherapee nabízí kromě standartních editací také například korekci vinětace či zkreslení objektivu
Co zbývá dodat. Jen to, že RawTherapee právem patří mezi nejoblíbenější konverzní programy.