Výstava: Polská kouzla dlouhých expozičních časů

15. března 2005
TWEET SDÍLET
Minulý týden byla v ostravském Divadle Jiřího Myrona zahájena výstava fotografa a zároveň pedagoga Akademie výtvarných umění v polské Poznani Andrzeje P. Florkowského. V kolekci děl nazvané Prostory představuje snímky z dříve vzniklých fotografických cyklů Prostory, Zodiak (Zvěrokruh), Pravidla hry a Portréty.

Autorská výstava Prostory předního polského fotografa Andrzeje P. Florkowského (1951) rekapituluje autorovu práci posledních několika let. Nosným prvkem barevných snímků tohoto polského autora je cílená práce s dlouhými expozičními časy, důležitý je samozřejmě vliv světla.

Klepněte pro větší obrázek
Andrzej P. Florkowski: z cyklu Prostory (Dům umění Opava)

Nejvíce se tato technika vyskytuje právě v posledně vzniklém souboru Prostory. „Využívá zde dlouhý expoziční čas a fotografuje v situacích, kdy díky nízké intenzitě světla lidské oko vidí už nebarevně a neostře nebo jen tmu. V těchto okamžicích Andrzej Florkowski zúročuje specifickou schopnost fotografie vytvořit při dlouhé expozici záznam vzhledu předmětů odrážejících minimum světelných paprsků, tedy vytvořit zobrazení ukryté, nehmotné části našeho světa“, říká o fotografickém cyklu Prostory fotograf a pedagog Tomáš Pospěch. Právě světlo je tedy v pojetí Florkowského podstatný element ovlivňující lidské vnímání věcí.

Klepněte pro větší obrázek
Andrzej P. Florkowski: z cyklu Prostory

Nejnovější cyklus Prostory vznikal na mořském pobřeží. Autor se pustil do zachycení mořské hladiny a stoupající vodní páry, čímž při použití dlouhých časů dosáhl efektu neostré hmoty a modravých či růžových tónů světla. Snímky tak vystihují relativitu reality, neboť předměty ztrácejí své barvy a nabývají oparu fantaskna. Podobným způsobem práce se světlem pořizoval Florkowský také předchozí fotografické cykly. Ve Zvěrokruhu a Pravidlech hry využíval principu reklamní fotografie, které se v 80. a 90. letech věnoval profesionálně – dnes vyučuje reklamní fotografii na katedře fotografie na AVU v Poznani.

Výstavu společně s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě pořádá Generální konzulát Polské republiky v Ostravě, Polský institut v Praze, Akademie výtvarných umění v Poznani a Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě.

Andrzej P. Florkowski: Prostory
Divadlo Jiřího Myrona
Galerie Opera
do 13. dubna 2005

Snímky Andrzeje Florkowského můžete do 24. dubna 2005 zhlédnout také v opavském Domě umění, na skupinové výstavě polských fotografů, kteří mají jednu společnou vlastnost: vyučují dálkové studium fotografie na poznaňské Akademii výtvarných umění. Inspirací pro tento typ výuky se před deseti lety stal model studia na Institutu tvůrčí fotografie v Opravě – obě školy spolu udržují velice těsné kontakty. Výstava nazvaná Společná místa je prozatím nejrozsáhlejší výběrovou kolekcí polských děl, která u nás kdy byla představena.

 

 

Témata článku: Kultura, Výstavy


10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola