Výstava: Neuzavřený příběh o karlínské čtvrti

Výstava: Neuzavřený příběh o karlínské čtvrti

Výstava nazvaná Karlín, kterou můžete zhlédnout v Komorní galerii Domu fotografie Josefa Sudka na Maiselově ulici v Praze do konce ledna 2005, je součástí právě probíhající výstavy Czech Press Photo. Autory této kolekce fotografií je dvojice známá svéráznými fotografiemi módy, designu a portréty - Štěpánka Stein, Salim Issa.

Výstava absolventů Vysoké školy uměleckoprůmyslové představuje výsledek práce z ročního grantového projektu, který autoři obdrželi v rámci soutěže Czech Press Photo 2003. Cílem grantu bylo zachytit současnou podobu a život lidí v prostředí starého Karlína, v oblasti povodněmi v létě 2002 (z pražských čtvrtí) nejhůře postiženou.


Ilustrační fotografie z výstavy Karlín

Pražský primátor každoročně uděluje cenu, tzv. Grant Prahy, v hodnotě 120 tisíc korun. Úkolem majitele tohoto ročního stipendia je dokumentovat fotoaparátem současnost a proměny hlavního města. Autorská dvojice Stein-Issa se stala už jeho devátým držitelem.

Zatímco předchozí držitelé primátorských grantů se zaměřovali zejména na sociální tematiku, architekturu či životní prostředí metropole, anebo na významné Pražany, tato autorská dvojice předkládá po roce práce veřejnosti obrazový příběh o staré pražské čtvrti Karlín, která má zvláštní charisma a velmi osobitý životní styl. Je místem, které v posledních letech prošlo řadou změn včetně katastrofy povodně a následného vysídlení, jejichž stopy jsou zřetelné dodnes.



Ilustrační fotografie z výstavy Karlín


Soubor vystavovaných fotografií tvoří celek, při jehož sledování se divák nesoustředí na autorství jednotlivých snímků. Barevné i černobílé snímky zachycují momenty pouliční, pohledy do interiéru a portréty lidí, a zároveň jsou svérázným pohledem na současný život, jímž autorská dvojice proslula. Převládají ovšem portréty a částečně stylizované záběry na stojící postavy v ulicích zničeného Karlína. V pozadí lidí vidíme polozbořené domy, výkopy, paži jeřábu, lešení, což působí kontrastně k všednímu životu obyvatel čtvrti. Záměru postihnout stav Karlína v co největší celistvosti a zároveň zkratce je podřízena i kompozice.

Ke každodennosti Karlína odkazují atributy jako je školní aktovka na zádech chlapce, sušenky v originálním balení v rukou, lopata či jiné pracovní nářadí, o něž se opírají muži ve špinavých montérkách. Dalším tématem dvojice fotografů je sport – dětí i dospělých – ať už z úhlu přes síť fotbalové brány či ze středu dění v hracím poli. Autoři ale také nahlížejí do nitra domů – interiérové fotografie nabízejí pohled na pestrobarevný kuchyňský koutek ve stavu neuklizeného „pracovního pořádku“ či na viditelně často obydlovanou pohovku s polštáři, tedy na věci, jejichž hodnota je sice minimální, ale jsou s životem úzce spojené a protkané emotivními vztahy. Jednotícím prvkem většiny snímků je způsob nasvícení. Z potemnělého pozadí vystupují pod ostrým světlem postavy či předměty. I denní život jako by zůstával pod stínem mračen.



Ilustrační fotografie z výstavy Karlín

Štěpánka Steinová a Salim Issa nevytvořili sérii fotografií, která by měla pouze dokumentovat stav jedné pražské části. Je autentickou a zároveň stylizovanou výpovědí, ačkoli neodhaluje nic příliš překvapivého. Mísí se zde hned několik různých přístupů k zobrazovaným objektům a fotografování módy a designu má na jejich „fotoreportáž“ o Karlíně nepřehlédnutelný vliv.

Pro zajímavost ještě dodávám, že na právě probíhající výstavě Czech Press Photo 2004 získal Grant Prahy Tomki Němec, který bude dokumentovat život příslušníků menšiny přicházející z rumunského Banátu do České republiky. Rozhovor s Tomki Němcem přineseme v tištěném DIGI 1/2005.

Určitě si přečtěte

Články odjinud