Výsledky ankety „S čím fotí čtenáři DIGIareny“

26. února 2009
TWEET SDÍLET
Výsledky ankety „S čím fotí čtenáři DIGIareny“
S jakým fotoaparátem a jak fotografie upravuje typický čtenář DIGIareny? Dozvíte se z rozboru vašich odpovědí.

Během dvou týdnů trvání ankety se zúčastnilo a na otázky odpovědělo 1 076 čtenářů DIGIareny.

Aktuální fototechnika

První typ otázek se týkal vaší fototechniky. Zajímala nás její aktuální i historická podoba a současný podíl značek fotoaparátů.

Bylo možné vybírat z více možností a respondenti toho hojně využili. Odpovědi jsme zpracovali jak dle celkového počtu typů fotoaparátů, tak dle celkovým podílům vzhledem k počtu hlasujících.

S čím dnes fotografujete?Vyjádřeno procenty
s digitální zrcadlovkou58,24 %
s digitálním kompaktem20,15 %
s EFV digitálem14,51 %
s filmovým fotoaparátem7,11 %

 

Podíly vzhledem k počtu hlasujících
s digitální zrcadlovkou75 %
s digitálním kompaktem26 %
s EFV digitálem19 %
s filmovým fotoaparátem9 %

 

Z vyplněných údajů jsme vyčetli i následující fakta:

  • Pouze tři procenta z respondentů aktuálně fotografuje se všemi typy fotoaparátů.
  • Dvacet dva procent respondentů používá kombinaci dvou fotoaparátů. Pokud je v jejich výbavě filmová zrcadlovka, nejčastěji ji doplňuje digitální zrcadlovka. Kompaktní fotoaparáty pak jsou nejčastější součástí výbavy fotografů s digitální zrcadlovkou.
  • Dvě procenta respondentů kombinuje klasický a EFV kompakt. 

Jaké byly naše začátky?

Odpovědi na otázku týkající se vaší foto-historie vypadají následovně: 

S čím jste začínali?Vyjádřeno procenty
filmovým fotoaparátem59,47 %
digitálním kompaktem37,13 %
digitální zrcadlovkou3,39 %

 

Zajímavé bylo porovnat aktuální náplň vašich fotobrašen s historickou:

  • Jen čtyři procenta z celkového počtu respondentů začínalo s digitálním kompaktem a u digitálního kompaktu zůstalo.
  • Necelé jedno procento z vás s filmovým fotoaparátem začínalo a i nyní jej používá a nevlastní žádnou digitální techniku.

Dále jsme sledovali jaký typu fotoaparátu jste měli před digitální zrcadlovkou:

  • Více jak polovina z současných vlastníků DSLR (59 %) začínalo s filmovým fotoaparátem
  • O něco méně (38 %) respondentů přešlo na digitální zrcadlovku z digitálního kompaktu.
  • Tři procenta majitelů digitálních zrcadlovek začínalo přímo s tímto typem fotoaparátů.

Všimněte si, že tyto údaje se kryjí z výše uvedenou tabulkou a potvrzují fakt, že drtivá většina z vás používá DSLR a vlastní-li nějaký další fotoaparát, používá jej jen jako záložní.

Canon nebo Nikon?

V následující tabulce jsou uvedeny vaše odpovědi zahrnující všechny typy fotoaparátů. S jasným předstihem vede Canon, Nikon zabírá druhé místo, a pak s velkým odstupem jsou ostatní značky.

Značka vašeho fotoaparátuVyjádřeno procenty
Canon34,52 %
Nikon26,15 %
Sony (Konica-Minolta)9,03 %
Panasonic8,56 %
Olympus7,90 %
Pentax7,43 %
jinou6,40 %

Pokud vybereme pouze odpovědi od majitelů zrcadlovek, výsledky jsou jiné. Opět vede Canon, ale odstup Nikonu není tak velký a značky Pentax, Sony a Olympus mají skoro stejné zastoupení.

Značka vaší zrcadlovkyVyjádřeno procenty
Canon37,36 %
Nikon33,71 %
Pentax9,81 %
Sony (Konica-Minolta)8,68 %
Olympus8,18 %
Panasonic1,13 %
jinou1,13 %

 

JPEG nebo RAW?

Druhý typ otázek se týkal datového výstupu z fotoaparátů a jejich zpracování. Mohli jste volit ze dvou možností a v odpovědích byl formát JPEG, RAW i RAW a JPEG současně:

Do jakých formátů fotíte?Vyjádřeno procenty
JPEG, RAW42,25 %
JPEG29,49 %
RAW28,26 %

 

Přičtením kombinovaných odpovědí jsme získali následující údaje:

Do jakých formátů fotíte?Vyjádřeno procenty
JPEG50,43 %
RAW49,57 %

 

Podíly vzhledem k počtu hlasujících
JPEG72 %
RAW71 %

 

Dále jsme vybrali odpovědi od uživatelů zrcadlovek a zjistili potěšující informaci: pouze deset procent „zrcadlovkářů“ fotografuje jen ve formátu JPEG.

RAW za peníze nebo zadarmo? 

Na otázku jaký typ programů k zpracování formátu RAW používáte jste odpověděli následovně:

Úprava RAW: typ softwaruVyjádřeno procenty
komerční50,91 %
od výrobce29,78 %
freeware19,31 %

 

Podíly vzhledem k počtu hlasujících
komerční66 %
od výrobce39 %
freeware25 %

 

Čím upravujeme fotografie? 

Poslední dvojicí otázek jsme chtěli zjistit, jaké je celkové zastoupení programů, které používáte k úpravám fotografií. Nejčastěji používáte český Zoner Photo studio a Adobe Photoshop. Návody v těchto programech vydané na DIGIareně uspokojí polovinu čtenářů. Návody pro GIMP využije maximálně pětina z vás.

Úprava fotografií: název programuVyjádřeno procenty
Zoner Photo Studio32,75 %
Adobe Photoshop32,48 %
V jiném programu16,86 %
Gimp11,37 %
Adobe Photoshop Elements3,33 %
PhotoFiltre3,20 %

 

Podíly vzhledem k počtu hlasujících
Zoner Photo Studio49 %
Adobe Photoshop48 %
V jiném programu25 %
Gimp17 %
Adobe Photoshop Elements5 %
PhotoFiltre5 %

 

Čtvrtina z vás používá programy, které nebyly v nabídce dotazníku. Vy jste mohli v poslední odpovědi napsat jméno programu. Pořadí „jiných“ programů je následující:

Jiný programVyjádřeno procenty
Adobe Photoshop Lightroom29,17 %
Google Picasa12,50 %
Nikon Capture NX212,12 %
ACDSee7,95 %
Corel Paint Shop Pro7,20 %
IrfanView4,92 %
Raw Therapee4,55 %
Capture One3,79 %
Digital Photo Professional (Canon)3,79 %
XnView3,79 %
Aperture3,41 %
iPhoto2,65 %
Photomatix2,65 %
Hugin1,52 %

 

Procentuelní zastoupení je vztaženo k celkového počtu výskytu „jiných“ programů.

Jedná se o výběr programů, které nelze mezi sebou srovnávat. Jako plnohodnotné fotoeditory jsou koncipovány pouze některé z nich. Většina programů z této tabulky tvoří doplněk k hlavnímu editoru fotografa. Některé programy jsou zaměřeny na správu fotografií (ACDSee, XnView), jiné jsou specializované na jeden účel (Hugin, Photomatix).

Pro koho píšeme články?

Tři čtvrtiny čtenářů DIGIareny fotografují s digitální zrcadlovkou. Drtivá většina z nich používá formát RAW a fotografie upravuje především v komerčních programech.

K úpravám fotografií je nejčastěji používán Zoner Photo Studio a Adobe Photoshop.

 

Témata článku: O DIGIareně


Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina
Fotoškola
Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Petr Březina
Blesky a světlaTechnika
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Olympus se mění na OM System

Olympus se mění na OM System

Petr Březina
OM SystemOlympus
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame
6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

Světelnost je jedním z velmi důležitých parametrů při výběru objektivu. Znáte ty nejsvětelnější kousky, které se v průběhu let objevily na trhu?

Petr Březina
Technika
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika