Vylaďte si tiskárnu

Úskalím levných fototiskáren často bývá barevné podání – špatná interpretace barev dokáže radost z vlastní realizace fotografií poněkud zkalit. Nabízíme vám na toto téma jednu zkušenost.

V posledním loňském čísle časopisu DIGIfoto jsme přinesli test pěti cenově dostupných inkoustových tiskáren, vhodných pro domácí tisk fotografií. Jednou z nejlevnějších a přitom velice dobře hodnocených zde byla tiskárna Canon PIXMA iP4300. Přestože si vysloužila hodnocení „výborná“, k barevnému podání jistá výtka směřovala.

Při standardním nastavení jsou výtisky příliš syté a k tomu s výrazně teplým tónem. Řadě běžných uživatelů může takové podání fotografií vyhovovat, než ovšem přijde chvíle, kdy se svěží jarní nálada snímku promění v podzim. Když pak dojde ke srovnání papírové fotografie pořízené domácí tiskárnou a profesionálním fotolabem, začne být problém zcela zřetelný.

Klepněte pro větší obrázek

Uvedená koláž je srovnáním původního snímku JPEG pořízeného digitálním fotoaparátem s naskenovanými papírovými fotografiemi. Při přípravě byl prakticky vyloučen vliv skeneru na barevné podání, srovnávat samozřejmě nelze ostrost, množství detailů a do značné míry ani kontrast. Pro úplnost je nutné podotknout, že všechny papírové fotografie posuzované samostatně, zejména při neznalosti původního námětu, působily na respondenty velmi dobrým dojmem. Nicméně právě ono srovnání je značně tristní.

Není barva jako barva

Celkový barevný tón je jedním z významných charakteristických rysů fotografie, kterému se často laicky říká „barevná nálada“. Můžeme se nadchnout pro tóny barev, které v krajině nebo na tvářích osob vykouzlí zapadající slunce. Obdobně zapůsobí převládající barevné plochy, které světlo v konkrétním prostoru na fotografovanou scénu rozptylují.

Zachování této barevné nálady od stisku spouště až po finální výtisk fotografie je značně složitý proces, ve kterém hrají významnou roli jednotlivé zúčastěné prostředky: digitální fotoaparát a jeho firmware, fotoeditační software v počítači, nastavení monitoru, ovladač tiskárny, tiskárna a použitý inkoust a konečně také samotný fotopapír. Způsob reprodukce je tak vždy použitým zařízením individualizován a v případě „domácího fotolabu“ půjde zejména o zachování subjektivního dojmu z vytištěné fotografie.

Prostor pro barvy

Poněkud jinak a složitěji je tomu v praxi grafických profesionálů (DTP), kde jde o zachování exaktních barev za použití kalibrace všech zařízení monitorem počínaje a tiskárnou konče (viz např. článek a komentář na DIGIareně). Každé zařízení pracuje ve svém vlastním barevném prostoru – rozsahu barev, který je schopné reprodukovat. Žádné zařízení přitom nedokáže reprodukovat úplný rozsah barev, který rozeznává lidské oko a žádná dvě zařízení také nemají shodný barevný prostor.

Gamuty (rozsahy barev) se mezi zařízeními výrazně liší, jednoduše monitor není schopen zobrazit všechny barvy, které vytvoří tiskárna a obráceně a není tedy možné dosáhnout naprosté shody. Při snaze o exaktní reprodukci barev se hovoří o „Správě barev“ – je sama o sobě vědou a uměním i mezi profesionály a vyžaduje použití kolorimetrů pro monitor, osvětlení pracoviště apod. My se však přidržíme jednoduchého přizpůsobení low-endové tiskárny v podmínkách domácího tisku fotografií, kde vlastnictví kalibrovaného řetězce reprodukčních zařízení prakticky nepřichází v úvahu.

Témata článku: Fotoškola, Canon

Určitě si přečtěte

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Uživatelé Instagramu udělají pro lajky cokoli, nehledě na to, jak je to nebezpečné nebo hloupé.

Petr Březina