Pořídit mobilním telefonem dobrou fotografii již v současné době rozhodně není nijak složité. Dokonce i profesionálové v oboru občas fotí mobilem a snímky jsou to zajímavé. Má ale focení mobilem vliv i na něco jiného než je technická kvalita fotky?
V zásadě by se dalo říci, že asi má a podle mého názoru to bude především kompozice, respektive to, jak daná osoba přistupuje k pořízení konkrétního snímku. Obrovským plusem chytrého telefonu je podle mnoha uživatelů jeho pohotovost v okamžiku, kdy chcete něco vyfotit a především také dostupnost prakticky v jakémkoliv okamžiku, neboť mobil má dnes v kapse každý.
Na druhou stranu však tato okamžitá dostupnost a fotografování především v automatickém režimu vede k tomu, že mnoho uživatelů jednak příliš nepřemýšlí nad expozicí, ale především jde stranou jakákoliv zajímavá kompozice. Čest světlým výjimkám, které nad pořízením snímku přemýšlejí.
Ponejvíce je tento nešvar viditelný na fotografiích významných míst, kulturních památek nebo architektonických monumentů. V takových případech se totiž mnoho mobilních fotografů spokojí s tím, že si pořídí stejný snímek, jako viděli na internetu nebo u někoho ze svých přátel. Na takovém počínání samozřejmě není nic špatného a je logické, že chceme mít památku na konkrétní místa.
Všechno stejné bez rozdílu
Ovšem ve výsledku je to cesta k záhubě originální a kreativní fotografie – nakonec mají všichni kolem vás shodnou fotku Eiffelovy věže nebo londýnského Big Benu. Hledání zajímavých a neotřelých záběrů se pro mnoho osob stává zbytečnou přítěží v uspěchané době a mnohdy ani tito „fotografové“ nemají ponětí o základních kompozičních pravidlech či doporučeních.
Zajímavé informace na toto téma zjišťovala společnost Sony v rámci evropských zemí – konkrétně byl prováděn průzkum na vzorku populace o velikosti 5352 respondentů ze čtyř evropských trhů (VB, Německa, Francie, Španělska a SAE) – nejedná se tedy o reprezentativní vzorek celé populace, ale o poměrně významnou část obyvatel Evropy.
Výsledky průzkumu ukazují, že více než polovinu z celkem 30 nejfotografovanějších monumentů zachytí lidé ze tří stejných pohledů. V případě Machu Picchu bylo 85% fotografií pořízeno ze stejného místa – výsledkem je půl milionu identických fotografií na obrázkové sociální síti Instagram.
Pořadí
|
Monument
|
Země
|
Počet snímků na Instagramu
|
množství fotek z nejčastějších tří pohledů
|
1
|
Eiffelova věž
|
Francie
|
4,654,699
|
35 %
|
2
|
Big Ben
|
GB
|
2,435,223
|
50 %
|
3
|
Louvre
|
Francie
|
1,740,908
|
43 %
|
4
|
Empire State Building
|
USA
|
1,570,167
|
45 %
|
5
|
Burj Khalifa
|
SAE
|
1,446,682
|
43 %
|
6
|
Katedrála Notre Dame
|
Francie
|
1,330,688
|
53 %
|
7
|
Bazilika sv. Petra
|
Vatikán
|
1,131,705
|
30 %
|
8
|
Time Square
|
USA
|
1,100,344
|
54 %
|
9
|
Sagrada Familia
|
Španělsko
|
936,216
|
55 %
|
10
|
Koloseum
|
Itálie
|
860,248
|
66 %
|
11
|
Socha svobody
|
USA
|
813,930
|
74 %
|
12
|
Machu Picchu
|
Peru
|
745,815
|
85 %
|
13
|
Alhambra
|
Španělsko
|
745,716
|
35 %
|
14
|
Borobudur
|
Indonésie
|
667,086
|
50 %
|
15
|
Rudé náměstí
|
Rusko
|
591,430
|
52 %
|
16
|
Socha Krista Spasitele
|
Brazílie
|
581,523
|
71 %
|
17
|
Tadž Mahal
|
Indie
|
571,070
|
38 %
|
18
|
Burj Al Arab
|
SAE
|
534,562
|
56 %
|
19
|
Hora Fudži
|
Japonsko
|
533,696
|
77 %
|
20
|
Buckinghamský palác
|
VB
|
498,280
|
58 %
|
21
|
Věž v Tokiu
|
Japonsko
|
485,744
|
44 %
|
22
|
Zátoka Ha Long
|
Thajsko
|
475,390
|
57 %
|
23
|
Vítězný oblouk
|
Francie
|
449,856
|
49 %
|
24
|
Berlínská zeď
|
Německo
|
434,869
|
21 %
|
25
|
Fontána Trevi
|
Itálie
|
427,708
|
74 %
|
26
|
Velká čínská zeď
|
Čína
|
412,603
|
72 %
|
27
|
Opera v Sydney
|
Austrálie
|
408,919
|
44 %
|
28
|
Stolová hora
|
Jižní Afrika
|
386,723
|
61 %
|
29
|
Park Güell
|
Španělsko
|
383,853
|
32 %
|
30
|
Bazilika Sacré-Cœur
|
Francie
|
376,730
|
59 %
|
Mnoho uživatelů obvykle argumentuje tím, že fotografují pouze mobilem, ovšem tento argument rozhodně neobstojí, protože i mobilem je možné pořídit zajímavou fotografii, což dokázala trojice úspěšných fotografů, kteří dostali do ruky telefon Sony Xperia a jejich úkolem bylo zachytit některé z významných staveb světa z nové perspektivy. Jak – a jestli – se to podařilo můžete posoudit sami v galerii.
Lluís Salvadó, Fotograf cestovatel doporučuje:
- Pohrajte si s barvami a jasem – je úžasné, jak odlišně může stejná scéna vypadat, použijete-li některé z fotografických triků.
- Jestli se vám nedaří pořídit originální snímek, pohrajte si s lesklými povrchy, které slavný monument zrcadlí. I trocha vody dokáže monument proměnit.
- Krásu hledejte v architektuře, která vás obklopuje, nejen v monumentu jako celku. Ve strukturálních objektech se může skrývat vysoce umělecká hodnota.
- Vyzkoušejte novou perspektivu a vyfoťte několik snímků z nadhledu či podhledu, nebojte se experimentovat s kompozicí.
- Využijte lidi a jejich siluety, aby dodaly snímku charakteristiku místa a doby, a také si pohrajte se zkreslenou perspektivou.