V úterý zemřela fotografka Dagmar Hochová

18. dubna 2012
TWEET SDÍLET
V úterý zemřela fotografka Dagmar Hochová

Včera zemřela významná česká fotografka Dagmar Hochová. Věnovala se především dokumentární a reportážní fotografii, proslula zejména svými černobílými snímky zachycujícími život v padesátých a šedesátých letech 20. století.

Klepněte pro větší obrázek
Proti zdi, 1959

Leica Gallery na sklonku loňského roku uspořádala retrospektivní výstavu jejích fotografií, kterou jsme krátce hodnotili v našem prosincovém článku. V listopadu pak s Dagmar Hochovou v rozhovoru pro časopis DIGIfoto hovořil kurátor výstavy Tomáš Pospěch:

Rozhovor s Dagmar Hochovou: Akrobat na glóbu života

Rozhovor s Dagmar Hochovou: Akrobat na glóbu života

Pražská Leica Gallery v listopadu až lednu uspořádala výstavu několika desítek děl české fotografky Dagmar Hochové. Rozmlouval s ní kurátor výstavy Tomáš Pospěch.

K životu a dílu Dagmar Hochové se v příštích dnech na DIGIareně ještě vrátíme.


Dagmar Hochová

Dagmar Hochová (provdaná Reinhardtová) se narodila 10. března 1926 v Praze v rodině historika a publicisty, úředníka univerzitní knihovny Karla Hocha. V letech 1942–1943 a s přestávkou, kdy byla totálně nasazena v Pragfilmu na Barrandově opět v letech 1945–1946 studovala Grafickou školu (po válce přejmenovanou na Střední grafickou školu) v Praze u Jaromíra Funkeho a Josefa Ehma.

Poté, co absolvovala v letech 1947–1953 obor filmová fotografie na pražské FAMU, pracovala ve svobodném povolání jako fotografka-reportérka pro časopisy Vlasta, Kulturní politika, Literární noviny nebo pro nakladatelství Albatros. V letech 1990–1992 byla poslankyní České národní rady. V roce 2001 jí byla při příležitosti státního svátku 28. října udělena Medaile za zásluhy za vynikající umělecké výsledky.

Celý život se systematicky soustředila na reportážní nebo dokumentární fotografii a portréty. Svými fotografiemi ilustrovala řadu knih. Její tvorba vychází z tradice humanistického fotožurnalismu, většinou pracovala ve větších cyklech a soustředila se na systematické zpracování několika základních okruhů, jako byly hry dětí, stáří, portréty spisovatelů a umělců. Vedle těchto fotografií shrnutých v souborech nazvaných Matějská pouť, Děti, Síla věku, Dvojice, Svátky a slavnosti, vznikaly soubory fotografií z cest (Vietnam, 1961), Paříž (1964), Řím (1965 a 1968), Švédsko (1974), Rusko a Ukrajina. V roce 1989 měla rozsáhlou retrospektivu v Domě U Kamenného zvonu připravenou Marií Judlovou.

Jednotlivé její projekty mapují především knihy: Deset, dvacet, třicet, už jdu (Kuklik, 1994), Čas oponou trhnul (Kuklik, 1995), Síla věku (Kuklik, 1996), Konec chleba, počátek kamení (Torst, 2001), Deset, dvacet, třicet, už jdu! (Fraktál a Měsíc ve dne, 2009) a retrospektivní publikace Dagmar Hochová (text Bohuslav Blažek, Odeon, 1984) a Dagmar Hochová. Česká fotografka (Torst, 2000).

Dagmar Hochová zemřela 17. dubna 2012.

Témata článku: Fotografové

Určitě si přečtěte

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

6 Helena Vyplelová

Naučte se fotografovat portrét ve 4 jednoduchých krocích

Naučte se fotografovat portrét ve 4 jednoduchých krocích

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších témat především mezi amatérskými fotografy. V našem okolí je spousta zajímavých osob, které by stály za vyfocení. Vyfotit je ale tak, aby byla fotka dobrá a aby měla atmosféru, nemusí být úplně jednoduché.

3 Petr Březina

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

Dobrou fotografii poznáte jednoduše podle toho, že vás na první pohled něčím zaujme, to „něco“ však obvykle nejste schopni snadno popsat. Ve valné většině případů se totiž takový snímek vyznačuje povedenou kompozicí.

1 Petr Březina