V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

Aktuální výstava v Galerii Langhans spojuje čtyři projekty, které z různých úhlů nahlížejí téma paměti.

V Langhansu postupně zpřístupňují portréty osobností z archivu Langhansova fotografického ateliéru. Cyklus Paměť národa zahájil na jaře 2004 výběr portrétů hudebníků, současná výstava pak poskytla příležitost představit snímky herců a pěvců.


Ateliér Langhans 1880-1948 - kategorie Herci a pěvci
Lída Baarová, 1932 © Nadace Langhans

Paměť rodinnou zachycuje rodinné album holandského amatérského fotografa Leo Polhuise, který své blízké fotografoval vášnivě rád a snímky pečlivě a systematicky archivoval. Ve své pozůstalosti zanechal téměř dva a půl tisíce diapozitivů formátu 6 × 6. Ukazují běžné situace z rodinného života – děti, rodinná setkání a oslavy,momentky z dovolené. Díky své práci průmyslového designéra měl Polhuis vytříbený výtvarný cit, navíc fotografoval kvalitním fotoaparátem Rolleiflex. Osobní vzpomínky jeho rodiny tak osloví i nezasvěceného diváka. Ocenil je i světoznámý fotograf Martin Parr, který poukázal na jejich překryv s moderní dokumentární tvorbou. „Výběr z těchto snímků považuji za nejkrásnější, nejpodrobnější a nejdůkladnější rodinné album, s nímž jsem měl to potěšení se setkat,“ poznamenal Parr.


L. P. Polhuis: Hotel Sheraton, Paris, 1974, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum

L. P. Polhuis: Davos, 1965, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum

Další část výstavy tvoří video mladého českého tvůrce Dušana Skaly, nazvané jednoduše Páska. Autor v ní pracuje s rodinnými archivy lidí z vesnice, odkud pochází jedna větev jeho předků. Jeho nesourodá sbírka obsahuje fotografie, zvukové nahrávky, filmy natáčené amatérskou 8mm kamerou i vlastní videa. Páska je podobně nekoherentním výběrem z těchto záznamů.


Dušan Skala: záběr z videa Páska, 6:03 minut, 2006 © D. Skala

Poslední součástí výstavy je série fotografií Mihaela Milunovice nazvaná Duchové – Vracející se obrazy. Podnětem k ní byly skleněné negativy, které autor náhodou objevil u svého přítele ve sklepě zatopeném vodou. Vesměs skupinové portréty nenávratně poškodila plíseň, vlhkost a hniloba. Autor je přesto vyvolal a ke svému překvapení odhalil v míře poškození určité vzorce – pozoruhodné je, že postavám většinou chybí oči, ústřední prvek každého portrétu a zároveň záchytný bod pro diváka. „Proto jsem vědomě hrál úlohu otáčejícího činitele a zapojil jsem se do vážné a nekonečné cesty Duchů,“ vysvětluje autor.


Mihael Milunović: Ghosts / Les Images Revenantes, 2005 © M. Milunović

Výstava je v Galerii Langhans k vidění do 7. května.

Určitě si přečtěte

Články odjinud