Neznám pravděpodobně nikoho, kdo by občas nechtěl při fotografování vyzkoušet něco nového. Jeden z odlišných pohledů na svět s sebou přináší použití nejširšího z objektivů, tzv. rybího oka. Stačí si představit jak to zní – zachytit plných 180° na jednom snímku. Málokdo by odolal nabídce, alespoň si jej vyzkoušet.
Nikon F80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye
Nejširší objektivy na světě dovolují jedním záběrem obsáhnout rovných 180° a některé z nich dokonce úhly ještě větší.
Objektivy typu rybí oko byly původně navrženy pro vědecké účely – v astronomii dovoloval velký úhel záběru snímat celou oblohu jedním přístrojem. Díky této vlastnosti se extrémně širokoúhlé objektivy staly velmi populární také v amatérské fotografii. Jestliže budete chvíli hledat v různých webových galerií, brzy zjistíte, že se objektivy typu rybí oko dají použít téměř ve všech fotografických disciplínách.
Při fotografování krajiny se horizont často umisťuje k hornímu okraji fotografie, aby se tak uměle zdůraznilo zakřivené zeměkoule. Velmi zajímavě mohou na snímcích vypadat různé kruhové objekty. V portrétní fotografii může být „rybí oko“ velmi vděčné při fotografování zvířat či dětí. Ve sportu, podobně jako každý širokoúhlý objektiv, vás vtáhne do akce. Velmi dobře můžete „rybí oko“ nasadit také při fotografování architektury.
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/320 s
Efekt, který s sebou „rybí oko“ přináší, je však dvojsečná zbraň. Na jedné straně se vám sice dostane možnosti podat nový, neotřelý pohled na svět. Na straně druhé se však po několika desítkách snímků začíná vytrácet jakékoliv ohromení z původně nezvyklých fotografií. Jestliže nejsou opravdu výborné po technické anebo výtvarné stránce, pak samotný efekt rybího oka často nestačí.
Oblíbenost a neoblíbenost výsledných fotografií totiž stojí a padá na tom, jak dokážete objektivu využít vy, jako fotograf. Na snímcích s obrovským úhlem záběru navíc brzy naleznete často až příliš mnoho obrazových informací, které odrazují případného diváka od hlavního důvodu, proč jste fotografii pořídili.
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6, 1/250 s
Když si prohlédnete první přiložené fotografie, můžete mezi snímky zpozorovat dva hlavní rozdíly. Jedná se totiž o dva různé druhy extrémně širokoúhlých objektivů. Zatímco 10,5mm Nikkor je určen výhradně pro DSLR se snímačem formátu DX, 8mm Sigmu můžete nasadit i na kinofilmové zrcadlovky.
Nikon se řadí k zástupcům diagonálních „fisheye“ a Sigma zase mezi pravá kruhová „rybí oka“. Sigma na 35mm kinofilmu bude mít vykreslený záběr o průměru 24 mm (viz první snímek). To také znamená, že na DSLR osazené APS-C snímačem zaberete 180° pouze horizontálně. S 10,5mm Nikkor objektivem plných horizontálních 180° nezachytíte. Úhel záběru se totiž výrazně zmenší po nasazení na digitální zrcadlovku.
Bystrým čtenářům pravděpodobně neunikla skutečnost, že 10,5mm Nikkor se řadí k objektivům typu rybí oko a například 10–20mm Sigma (který jsme měli také v testu objektivů) mezi rybí oka nepatří. Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM a jemu podobné objektivy jsou totiž upravené, aby nedeformovaly linie tak jako rybí oko. To ale neznamená, že by neexistovalo rybí oko se zoomem, jeden takový objektiv vyrábí Tokina.
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F11,0, přibližně 60 s
S nasazeným rybím okem si musíte dávat pozor na některé okolnosti. Úhlavní nepřítel číslo jedna jsou vaše vlastní končetiny. Během prvních fotografií se mi několikrát stalo, že se na snímcích objevily části mého těla, od konečků prstů podpírajících objektiv, loket, kterým si fotoaparát opírám o tělo při fotografování na výšku, anebo špičky bot.
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/800 s
Dopustit se chyby při fotografování s rybím okem a zahrnout do snímku „kus sebe sama“ není nijak těžké
Další záludnost pro vás připraví slunečné počasí. Málokdy se mi podařilo dostat slunce mimo záběr tak, aby se na výsledné fotografii neobjevil rovněž můj vlastní stín. Navíc zahrnout slunce do snímku, přestože jej tam mít nechcete, není skutečně „žádný problém“. Za slunečných dní může mít navíc automatika problémy s velkým dynamickým rozsahem scény. Při zapnutém matricovém měření jsem měl často nastavené podexponování přibližně o 1 EV. Jistotou se stala kontrola pomocí histogramu.
Během fotografování v místnosti může dělat problém nedostatečné osvětlení. Vestavěný blesk za žádnou cenu nedokáže pokrýt svým zábleskem celou plochu, na kterou se díváte skrz hledáček. Záblesk na snímku osvětlí pouze obdélník uprostřed (viz následující obrázek) a vržený stín nasazeného objektivu také fotografii na přitažlivosti nepřidá. Lépe na tom budete nasazením externího blesku a vysunutím rozptylky pro širokoúhlé objektivy. Pro 10,5mm Nikkor je tento postup dostačující.
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/60 s, vestavěný blesk
Pro krajináře dobrá zpráva: nízká ohnisková vzdálenost objektivů typu rybí oko zaručuje ohromnou hloubku ostrosti. Při fotografování krajiny se navíc budete muset rozhodnout kam umístíte horizont. Když bude horizont u horního okraje snímku, pak můžete simulovat zakřivení zeměkoule. Jestliže jej umístíte příliš nízko ke spodní části fotografie, země dostane podobu údolí, ze kterého po obou stranách jakoby „vyrůstaly hory“.
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6, 1/640 s
Způsob zpracování fotografií pořízených rybím okem se nijak neliší od ostatních snímků. S jednou výjimkou. RAW konvertor Nikon Capture NX (a také jeho předchozí verze) dokáže interpolací zvrátit efekt rybího oka na snímcích pořízených 10,5mm Nikkor objektivem. Přesně jako ilustruje následující ukázka.
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F4,0, 1/6 s
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F4,0, 1/6 s
Při pohledu na takto upravenou fotografii si však okamžitě všimnete jisté ztráty ostrosti (viz výřezy) a ořezání dosti značné části obrazu.
Pokračování 2 / 3
Technický koutek
Celý tento článek nebyl od počátku koncipován jako standardní test, přesto by mi někteří čtenáři pravděpodobně neprominuli neuvedení technického pozadí objektivů, které jsme tentokrát měli v rukou. Na lov snímků jsme se vydali s dvojicí objektivů typu rybí oko: Nikon 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye a Sigma 8 mm F4 EX DG Circular Fisheye. Oba poskytují veliký úhel záběru, oba jdou příkladem výborným dílenským zpracováním. Současně se od sebe navzájem liší způsobem, kterým vykreslí snímanou scénu.
Nikon D80, Nikon 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F8,0, 1/320 s
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F8,0, 125 s
Nikon F80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F8,0
Jako každé extremně široké ohnisko i objektivy typu rybí oko trpí obvyklými optickými vadami. Přestože se je snaží výrobci eliminovat, nejvíce vás asi upoutá chromatická vada a vinětace. Ty se však dají s výbornými výsledky potlačit už při konverzi fotografií z RAW formátu. Velmi dobře si oba objektivy poradí s protisvětlem.
Všechny fotografie byly pořízeny do formátu RAW a konvertovány v Camera RAW nebo Nikon Capture NX. Snímky z kinofilmové zrcadlovky Nikon F80 jsme zaznamenali na film Fujifilm Superia ISO 200, který byl neskenován na Minolta DiMage Scan Elite 5400.
Do exteriérů jsem se tentokrát vydali se dvěma těly – kinofilmovou zrcadlovkou Nikon F80 a DSLR Nikon D80
Nikon 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye
10,5mm Nikkor s nasazenou krytkou
Po sejmutí krytky zjistíte, že objektiv má pevnou vykrojenou sluneční clonu
10,5,mm Nikkor na těle DSLR Nikon D80
Nikon 10,5mm F2,8 G ED AF DX Fisheye |
bajonet | Nikon |
kompatibilita | D-SLR |
ohnisková vzdálenost | 10,5 mm |
světelnost | F2,8 |
zorný úhel (úhlopříčka) | 180° |
optická konstrukce | 10 členů, 7 skupin |
speciální optické členy | 1 LD člen |
optický stabilizátor | ne |
zaostřování | AF, MF |
min. zaostř. vzdálenost | 14 cm |
nejmenší poměr zobrazení | 1:05 |
clona | 7 lamel, max. F22 |
filtrový závit | N/A |
sluneční clona | tvarovaná, vestavěná |
velikost objektivu - průměr/délka | 63 / 62,5 mm |
hmotnost | 306 g |
standardní příslušenství | |
sluneční clona | ano |
pouzdro | ano (měkké) |
obchodní údaje | |
výrobcem doporučená cena (s DPH) | 20 990 Kč vč. DPH |
distributor | Nikon |
web | www.nikon.cz |
Kvůli extrémně širokému ohnisku a vestavěné sluneční cloně je použití fotografických filtrů omezeno jen na zadní želatinové filtry
Pevná sluneční clona by vám ani po nasazení na kinofilm nedovolila plných 180° stupňů záběru
max. velikost
Nikon 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F8,0
Testovací obrazec (+ výřez okolo středu). Více než 2000 lph dokazuje, že objektiv na 10 Mpx nabízí výborné rozlišení u středu obrazu
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye
Abyste mohli nasadit na Sigmu krytku, je nejprve nutné prodloužit objektiv umělohmotným prstencem
Bez krytky lze velmi jasně vidět přední čočku vystupující před konstrukci objektivu
Na těle fotoaparátu
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye |
bajonet | Canon, Nikon, Sigma |
kompatibilita | D-SLR/SLR |
ohnisková vzdálenost | 8 mm |
světelnost | F3,5 |
zorný úhel (úhlopříčka) | 180° |
optická konstrukce | 11 členů, 6 skupin |
speciální optické členy | 1 SLD člen |
optický stabilizátor | ne |
zaostřování | AF, MF |
min. zaostř. vzdálenost | 13,5 cm |
nejmenší poměr zobrazení | 0:01 |
clona | 6 lamel, max. F22 |
filtrový závit | N/A |
sluneční clona | N/A |
velikost objektivu - průměr/délka | 73,5 / 68,6 mm |
hmotnost | 400 g |
standardní příslušenství | |
sluneční clona | ne |
pouzdro | ano |
obchodní údaje | |
výrobcem doporučená cena (s DPH) | 23 990 Kč vč.DPH |
distributor | Hama |
web | www.sigma-foto.cz |
Na 8mm Sigmu nasadíte také pouze želatinové filtry
Seznamte se – čočka pro záběr 180°
max. velikost
Sigma 8 mm F4 EX DG Circular Fisheye, F8,0
Testovací obrazec (s výřezem středu). Výborné rozlišení v okolí středu obrazu naleznete i u Sigmy
Pokračování 3 / 3
Testovací snímky
Pro mě osobně procházky s rybím okem (resp. rybími oky) znamenaly příjemnou změnu. Nemusel jsem se držet zaběhnutého schématu jako při klasickém testování objektivů pro časopis nebo web a mohl se soustředit pouze na samotné fotografování. Přesto jsem měl s nasazenou 8mm Sigmou na DSLR menší problém. Vadilo mi, že digitální snímač nezachytí celý kruh obrazu, který mi kruhové rybí oko dovolovalo zaznamenat. Proto jsem raději Sigmu nasazoval na kinofilm, na který dokáže vykreslit celý 24mm kroužek.
Jestliže hledáte nějaké srovnávací fotografie, které by vám měli něco říci o kresbě obou objektivů, pak přikládáme oblíbené srovnávací fotografie altánu. Následující snímky necháváme, pro jejich dostatečnou ilustrační hodnotu, většinou bez komentáře.
Postupné zaclonění na všechny pracovní clony:
plná velikost | levý roh | střed
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F2,8
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F4,0
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F8,0
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F11,0
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F16,0
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F22,0
max. velikost
Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F8,0, 1/400 s, přímé protisvětlo
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F3,5
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F4,0
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F8,0
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F11,0
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F16,0
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F22,0
max. velikost
Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F8,0, 1/250 s, přímé protisvětlo
max. velikost
Nikon F80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6
max. velikost
Nikon F80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6
Všechny uvedené odkazy platné k 3. května 2007