EOS 77D má sice jen APS-C snímač, ale jako majitel modelu 100D – který mi připadá tak akorát do ruky – pro mne tento digitál byl pořádný šok doprovázený slovy: proč je to sakra tak veliké?

EOS 77D má sice jen APS-C snímač, ale jako majitel modelu 100D – který mi připadá tak akorát do ruky – pro mne tento digitál byl pořádný šok doprovázený slovy: proč je to sakra tak veliké?

Paradoxně rozdíl v hmotnosti, tady alespoň té pocitové, není tak zásadní, ale rozdíl ve velikosti je značný. Někdo může argumentovat ergonomií ovládání, ale já se se 100D tak sžil, že mi nepřipadá, že by něco nebylo po ruce

Paradoxně rozdíl v hmotnosti, tady alespoň té pocitové, není tak zásadní, ale rozdíl ve velikosti je značný. Někdo může argumentovat ergonomií ovládání, ale já se se 100D tak sžil, že mi nepřipadá, že by něco nebylo po ruce

Na několik dní jsem si mohl vyzkoušet i model 200D, tady přímý nástupce stovky, který má k 77D hodně blízko stran technických parametrů

Na několik dní jsem si mohl vyzkoušet i model 200D, tady přímý nástupce stovky, který má k 77D hodně blízko stran technických parametrů

Rozdíl mezi 200D a 77D jsem ve výsledné kvalitě fotek moc nepozoroval, 77D má rychlejší snímání (6 vs. 5 snímků/s), více ostřících bodů, elektronickou stabilizaci videa a o něco horší hledáček

Rozdíl mezi 200D a 77D jsem ve výsledné kvalitě fotek moc nepozoroval, 77D má rychlejší snímání (6 vs. 5 snímků/s), více ostřících bodů, elektronickou stabilizaci videa a o něco horší hledáček

Starší 100D má „rozumný“ strop u hodnoty ISO 1600, u ISO 3200 hodně záleží na situaci, ale snímky se často neobejdou bez razantní softwarové úpravy.

Starší 100D má „rozumný“ strop u hodnoty ISO 1600, u ISO 3200 hodně záleží na situaci, ale snímky se často neobejdou bez razantní softwarové úpravy.

EOS 77D a potažmo i 200D bez problémů zvládají ISO 6400 a šum se dá velmi dobře korigovat v post produkci. Novější obrazový procesor DIGIC VII je prostě znát.

EOS 77D a potažmo i 200D bez problémů zvládají ISO 6400 a šum se dá velmi dobře korigovat v post produkci. Novější obrazový procesor DIGIC VII je prostě znát.

EOS 77D má ale kromě pro někoho lepší ergonomie a stavového displeje ještě jedno eso v rukávu a tím je elektronická stabilizace videa, která u objektivů bez stabilizace zachraňuje mnoho roztřesených videí.

EOS 77D má ale kromě pro někoho lepší ergonomie a stavového displeje ještě jedno eso v rukávu a tím je elektronická stabilizace videa, která u objektivů bez stabilizace zachraňuje mnoho roztřesených videí.

Pevná čtyřiadvacítka není žádnou novinkou a svou konstrukcí „palačinky“ navazuje na další zajímavý model Canon EF 40 mm F2,8 STM, ten je ale určen i pro plnoformátové zrcadlovky, zatímco 24mm kolega poslouží jen majitelům APS-C zrcadlovek.

Pevná čtyřiadvacítka není žádnou novinkou a svou konstrukcí „palačinky“ navazuje na další zajímavý model Canon EF 40 mm F2,8 STM, ten je ale určen i pro plnoformátové zrcadlovky, zatímco 24mm kolega poslouží jen majitelům APS-C zrcadlovek.

Fyzické ohnisko 24 mm je efektivně asi 38 mm, což znamená, že nejde o klasické široké sklo, ale spíš zajímavý univerzál, který bych si vzal do města, na reportáž a třeba i na focení večírku. Můj záměr – nápad na focení celých postav – se ukázal jako špatný.

Fyzické ohnisko 24 mm je efektivně asi 38 mm, což znamená, že nejde o klasické široké sklo, ale spíš zajímavý univerzál, který bych si vzal do města, na reportáž a třeba i na focení večírku. Můj záměr – nápad na focení celých postav – se ukázal jako špatný.

1/30 s, F10, ISO 320

1/30 s, F10, ISO 320

1/40 s, F8, ISO 160

1/40 s, F8, ISO 160

1/30 s, F5. ISO 200

1/30 s, F5. ISO 200

1/40 s, F5,6, ISO 320

1/40 s, F5,6, ISO 320

1/50 s, F5,6, ISO 100

1/50 s, F5,6, ISO 100

1/125 s, F2,8, ISO 100

1/125 s, F2,8, ISO 100

1/40 s, F9,0, ISO 250

1/40 s, F9,0, ISO 250

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/40 s, F2,8, ISO 500

1/40 s, F2,8, ISO 500

1/40 s, F2,8, ISO 800

1/40 s, F2,8, ISO 800

1/40 s, F5,6, ISO 1600

1/40 s, F5,6, ISO 1600

1/30 s, F10, ISO 6400

1/30 s, F10, ISO 6400

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/500 s, F2,8, ISO 100

1/250 s, F2,8, ISO 100

1/250 s, F2,8, ISO 100

1/320 s, F2,8, ISO 100

1/320 s, F2,8, ISO 100

Součástí balení je i šroubovací kovová sluneční clona (bez které nenasadíte krytku), pod ní se skrývá dvouzónové LED osvětlení.

Součástí balení je i šroubovací kovová sluneční clona (bez které nenasadíte krytku), pod ní se skrývá dvouzónové LED osvětlení.

Objektiv s integrovaným LED přísvitem mě ale zajímal. Fyzické 35 mm ohnisko po přepočtu crop faktorem dává efektivní ohnisko 56 mm a dá se použít nejen na makro, ale je super na portrét či produktovou fotku, ale nehledal bych nic akčního

Objektiv s integrovaným LED přísvitem mě ale zajímal. Fyzické 35 mm ohnisko po přepočtu crop faktorem dává efektivní ohnisko 56 mm a dá se použít nejen na makro, ale je super na portrét či produktovou fotku, ale nehledal bych nic akčního

Ocenit musím také velmi dobrou optickou stabilizaci a tichý krokový STM motor.

Ocenit musím také velmi dobrou optickou stabilizaci a tichý krokový STM motor.

Přísvit se zapíná malým tlačítkem na levé straně objektivu, kdyby bylo tlačítko větší, lépe by se s ním manipulovalo.

Přísvit se zapíná malým tlačítkem na levé straně objektivu, kdyby bylo tlačítko větší, lépe by se s ním manipulovalo.

Pokud máte stejně jako já nápad, že použijete LED na rozsvícení očí u portrétu, tak vás musím zklamat. Světlo je sice příjemně měkké, ale malá plocha a malý světelný výkon znamenají přidání jen nepatrné jiskry do zornice oka – tohle je opravdu myšleno jen na makro.

Pokud máte stejně jako já nápad, že použijete LED na rozsvícení očí u portrétu, tak vás musím zklamat. Světlo je sice příjemně měkké, ale malá plocha a malý světelný výkon znamenají přidání jen nepatrné jiskry do zornice oka – tohle je opravdu myšleno jen na makro.

Přísvit vám dovolí bez stativu docela dost zaclonit a přitom stále vychází „rozumné“ expoziční časy. Navíc se tím může i eliminovat problém, kdy si sami stíníte objektivem. Intenzita přisvícení by ale mohla být větší.

Přísvit vám dovolí bez stativu docela dost zaclonit a přitom stále vychází „rozumné“ expoziční časy. Navíc se tím může i eliminovat problém, kdy si sami stíníte objektivem. Intenzita přisvícení by ale mohla být větší.

Canon EF-S 35 mm F2,8 Macro IS STM je objektiv překvapivě univerzální a má krásnou kresbu, pokud chcete proniknout do světa makro fotografie, může být tohle první odrazový můstek.

Canon EF-S 35 mm F2,8 Macro IS STM je objektiv překvapivě univerzální a má krásnou kresbu, pokud chcete proniknout do světa makro fotografie, může být tohle první odrazový můstek.

1/25 s, F4, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/25 s, F4, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/250 s, F4, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/250 s, F4, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/40 s, F10, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/40 s, F10, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/10 s, F20, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/10 s, F20, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/6 s, F5, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/6 s, F5, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/125 s, F5, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/125 s, F5, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/50 s, F2,8, ISO 4000 – deaktivovaný přísvit

1/50 s, F2,8, ISO 4000 – deaktivovaný přísvit

1/60 s, F2,8, ISO 1000 – aktivovaný přísvit

1/60 s, F2,8, ISO 1000 – aktivovaný přísvit

1/10 s, F5, ISO 3200 – deaktivovaný přísvit

1/10 s, F5, ISO 3200 – deaktivovaný přísvit

1/100 s, F5, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/100 s, F5, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/6 s, F2,8, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/6 s, F2,8, ISO 1600 – deaktivovaný přísvit

1/250 s, F2,8, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/250 s, F2,8, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/20 s, F10, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

1/20 s, F10, ISO 1600 – aktivovaný přísvit

Paradoxně rozdíl v hmotnosti, tady alespoň té pocitové, není tak zásadní, ale rozdíl ve velikosti je značný. Někdo může argumentovat ergonomií ovládání, ale já se se 100D tak sžil, že mi nepřipadá, že by něco nebylo po ruce
Na několik dní jsem si mohl vyzkoušet i model 200D, tady přímý nástupce stovky, který má k 77D hodně blízko stran technických parametrů
Rozdíl mezi 200D a 77D jsem ve výsledné kvalitě fotek moc nepozoroval, 77D má rychlejší snímání (6 vs. 5 snímků/s), více ostřících bodů, elektronickou stabilizaci videa a o něco horší hledáček
Starší 100D má „rozumný“ strop u hodnoty ISO 1600, u ISO 3200 hodně záleží na situaci, ale snímky se často neobejdou bez razantní softwarové úpravy.
46
Fotogalerie

V akci s EOSem 77D a objektivy 24 mm a 35 mm F2,8 macro

Zvládne pevný objektiv s ohniskem 24 mm v kombinaci s APS-C snímačem „odpíchnout“ postavu od pozadí? A dokážete makroobjektivem s LED přisvětlením rozsvítit oči u portrétu?

To takhle dojdu za Petrem Březinou, že bych chtěl vyzkoušet canoňáckou pevnou čtyřiadvacítku a nakonec mi na stole přistály hned tři věci. Pokročilejší APS-C zrcadlovka Canon EOS 77D, objektiv Canon EF-S 35mm F2,8 Macro IS STM s integrovaným LED přisvícením a mnou chtěný Canon EF-S 24mm F2,8 STM. Nabídnu vám vlastní pohled na všechny zmíněné produkty, ale jsem spíš nadšený amatér, který si rád hraje.

Canon EOS 77D – proč je to tak velké?

Poprvé jsem si na delší dobu mohl vyzkoušet „plnotučnou“ zrcadlovku. Má sice jen APS-C snímač, ale jako majitel modelu 100D – který mi připadá tak akorát do ruky – pro mne tento digitál byl pořádný šok doprovázený slovy: proč je to sakra tak veliké?

EOS_77D_01.jpgEOS_77D_03.jpg

Paradoxně rozdíl v hmotnosti, tady alespoň té pocitové, není tak zásadní, ale rozdíl ve velikosti je značný. Někdo může argumentovat ergonomií ovládání, ale já se se 100D tak sžil, že mi nepřipadá, že by něco nebylo po ruce. Na několik dní jsem si mohl vyzkoušet i model 200D, tady přímý nástupce stovky, který má k 77D hodně blízko stran technických parametrů.

EOS_77D_02.jpgEOS_77D_05.jpg

Rozdíl mezi 200D a 77D jsem ve výsledné kvalitě fotek moc nepozoroval, 77D má rychlejší snímání (6 vs. 5 snímků/s), více ostřících bodů, elektronickou stabilizaci videa a o něco horší hledáček. EOS 77D nabídne zvětšení hledáčku 0,82×, zatímco vyhlášené hledáčky modelů 100D a 200D mají zvětšení 0,87×. Velký rozdíl je také u stavového displeje, který pochopitelně na 200D i 100D není kam dát.

EOS_77D_04.jpg

Protože jsem měl vždy foťáky, které jej neměly, tak jsem jej z počátků úspěšně ignoroval. Kacířsky tak říkám, že pro mě nemá stavový displej žádný ergonomický smysl, a raději upřednostním malé rozměry. Chápu ale, že pokud je na něj někdo zvyklý, tak to může být velmi pádný argument. Rozdíl mezi mojí stovkou a 77D i 200D už je ale propastný a to jak v rychlosti ostření, tak hlavně v použitelnosti fotek u vyšších hodnot ISO.

EOS_77D_06.jpg

Starší 100D má „rozumný“ strop u hodnoty ISO 1600, u ISO 3200 hodně záleží na situaci, ale snímky se často neobejdou bez razantní softwarové úpravy. EOS 77D a potažmo i 200D bez problémů zvládají ISO 6400 a šum se dá velmi dobře korigovat v post produkci. Novější obrazový procesor DIGIC VII je prostě znát.

Funkci NFC ani Wi-Fi jsem nevyužil, ale co mne hodně bavilo byl výklopný displej, který bohužel moje stovka nemá. Model 77D nabídne i dotyk, který mám zažitý už ze své stovky a musím říct, že bojuji s každý foťákem, který dotykem nedisponuje. Rozdíl mezi 100D a 77D je propastný, ale překvapuje mě, jak malý rozdíl je 200D a 77D stran výsledné kvality.

EOS_77D_07.jpg

EOS 77D má ale kromě pro někoho lepší ergonomie a stavového displeje ještě jedno eso v rukávu a tím je elektronická stabilizace videa, která u objektivů bez stabilizace zachraňuje mnoho roztřesených videí.

Canon EF-S 24 mm F2,8 STM – širší univerzál

Tento objektiv jsem chtěl vyzkoušet na focení celé postavy s rozostřeným pozadím, protože ohnisko 24 mm na menším snímači se světelností F2,8 k tomu trochu svádí. Pevná čtyřiadvacítka není žádnou novinkou a svou konstrukcí „palačinky“ navazuje na další zajímavý model Canon EF 40 mm F2,8 STM, ten je ale určen i pro plnoformátové zrcadlovky, zatímco 24mm kolega poslouží jen majitelům APS-C zrcadlovek.

Objektiv je příjemně malý, má kovový bajonet a při nasazení na foťák se dá snadno přehlédnout. Daní za malé rozměry a je ale nutnost změnit úchop, protože sem druhou ruku neposkládáte, je to ale spíš otázka zvyku. Konstrukčně není moc co vytknout, jen ostřící prstenec se mi zdál trochu volnější, ale to může být vlastnost konkrétního kusu, který prošel rukama bezpočtu novinářů.

EOS_77D_08.jpgEOS_77D_09.jpg

Fyzické ohnisko 24 mm je efektivně asi 38 mm, což znamená, že nejde o klasické široké sklo, ale spíš zajímavý univerzál, který bych si vzal do města, na reportáž a třeba i na focení večírku. Můj záměr – nápad na focení celých postav – se ukázal jako špatný, protože postava není dostatečně odpíchnutá od pozadí, tady by to chtělo asi o trochu delší ohnisko, nebo ještě lepší světelnost.

Docela dobře se mi ale osvědčil na portréty, kdy i na úplně otevřenou clonu střílíte hezké snímky na počkání. Je ale třeba dávat pozor na vzdálenost, u detailních záběrů už je širší ohnisko znát a projeví se perspektivním zkreslení. Mile mě překvapilo, jak tiše a rychle umí ostřit, na rozdíl od mé EF 50 F1,8 STM, která je o něco pomalejší.

K objektivu tak mám vlastně jedinou výhradu a tou je viditelná vinětace při otevřené cloně, která může být nežádoucí, ale stačí jen malinko přiclonit a prakticky zmizí. Není to klasický široký objektiv, ale hodí se spíš jako univerzální sklo tam, kde je třeba rychlost. Jako reportážní objektiv na rychlé momentky, případně portréty je ideální.

Canon EF-S 35 mm F2,8 Macro IS STM – posvítí si

Focení makra není zrovna mým šálkem kávy. Objektiv s integrovaným LED přísvitem mě ale zajímal. Fyzické 35 mm ohnisko po přepočtu crop faktorem dává efektivní ohnisko 56 mm a dá se použít nejen na makro, ale je super na portrét či produktovou fotku, ale nehledal bych nic akčního. Ostření v makru je sice rychlé, ale na reportáž se dá vybrat rychlejší sklo.

EOS_77D_12.jpgEOS_77D_13.jpg

Součástí balení je i šroubovací kovová sluneční clona (bez které nenasadíte krytku), pod ní se skrývá dvouzónové LED osvětlení. Dva téměř půlkruhy mohou svítit ve dvou intenzitách, a to buď společně, nebo jen levý, či pravý, podle toho, co vyžaduje scéna. Přísvit se zapíná malým tlačítkem na levé straně objektivu, kdyby bylo tlačítko větší, lépe by se s ním manipulovalo. Ať už jde o dlouhý stisk pro přepnutí levá/pravá nebo obě světelné části, anebo i samotné zapnutí osvitu, které se moc nedá dělat poslepu.

EOS_77D_10.jpgEOS_77D_11.jpg

Přísvit vám dovolí bez stativu docela dost zaclonit a přitom stále vychází „rozumné“ expoziční časy. Navíc se tím může i eliminovat problém, kdy si sami stíníte objektivem. Intenzita přisvícení by ale mohla být větší, vůbec bych se za to nezlobil. Pokud máte stejně jako já nápad, že použijete LED na rozsvícení očí u portrétu, tak vás musím zklamat. Světlo je sice příjemně měkké, ale malá plocha a malý světelný výkon znamenají přidání jen nepatrné jiskry do zornice oka – tohle je opravdu myšleno jen na makro.

EOS_77D_14.jpgEOS_77D_15.jpgEOS_77D_16.jpg

Makro vám dovolí zvětšení až 1:1 a překvapila mě kresba, která je od plné díry skvělá a kolem F4 ještě lepší. Ocenit musím také velmi dobrou optickou stabilizaci a tichý krokový STM motor. Canon EF-S 35 mm F2,8 Macro IS STM je objektiv překvapivě univerzální a má krásnou kresbu, pokud chcete proniknout do světa makro fotografie, může být tohle první odrazový můstek.

Určitě si přečtěte

Články odjinud