Upravujeme RAW, díl třetí: Svítání na Pohansku v HDR

2. dubna 2009
TWEET SDÍLET
Stačí pět bracketingových fotografií a v editoru změníme ráno v měsíční noc. Jak dopadly výsledky hlasování?

Vzpomínám si na noční bloudění po silnici k Břeclavi a hledání správné odbočky na parkoviště. Obloha už lehce modrala, když jsme z kufru vytahovali batohy a stativy. Šli jsme oborou, kolem nás se probouzel les. Sem tam zahoukala sova nebo zapraskala větev. Jdu-li nočním lesem s podezřelými zvuky, vždy se snažím nemyslet na „Záhadu v Blair Witch“ a nikdy se mi to nepovede.

Rovinu nivních luk na Pohansku porušují pouze meandrující slepá koryta řeky Moravy a dlouhé valy, které tu zůstaly jako jediná viditelná vzpomínka na naše slovanské předky. Kráčíme po obrovském prehistorickém sídlišti. Někde za hradbou rákosí archeologové odkrývají další hroby.

Louka je pod příkrovem z mlh. Když koukám na staleté duby vyrůstající z ranního oparu, můj pocit něčeho velmi starého je čím dál silnější. Obloha na východě růžoví, prakrajina se probouzí, řeka Morava plyne. Slunce olizuje větve a jeho záře v mlze exploduje zlatavými paprsky. Běhám po louce, kroužím kolem dubů, měním objektivy, šteluji stativ a vůbec nevnímám, že mi rosa zmáčela nejen boty, ale i kalhoty a bundu. Chci vyfotit každý strom, každý paprsek. Ten pocit maximálního fotografického vytržení se nedá zapomenout.

Takové bylo moje ráno na Pohansku. Když jsem později fotografie zpracovával, snažil jsem se, aby na nich zůstala narůžovělá obloha i zlatá barva slunečních paprsků v mlze. Obvykle fotím do bracketingu, což se nyní velmi hodilo. Do jednoho RAWu se nevešly ani barvy, ani obrovská dynamika scény se sluncem. Photomatix je dobrý sluha, ale zlý pán. HDR fotografii bylo třeba krotit v Photoshopu. Přes vrstvy a masky jsem ji kombinoval se středně exponovanou ne-HDR fotografií. A moje úprava dopadla takto:

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Svítání na Pohansku; autor: Ivo Prümmer 

Na tomto snímku byla jedna problematická partie – odlesk slunce na objektivu, který HDR zpracování silně zvýrazní. S odstraněním „prasátka“ mi pomohl lokální barevný posun a úprava saturace, klonovací razítko i nástroj pro ztmavení. Pokud se zaměřím pouze na technikou část vašich úprav, bude mne zajímat HDR zpracování – jak pevně jste drželi opratě Photomatixu, jestli se kolem tmavých okrajů netvoří aura a jak jste si poradili s odlesky.

Mezi prvními vloženými fotografiemi byly především úpravy založené na Tone Mappingu Photomatixu, náladou velice blízké mé úpravě. Postupem času jste si začali s fotografií více hrát a snažili jste se ji umístit do jiného světla nebo dokonce jiné denní doby. Tyto tvořivé fotografie na konci soutěže obsadily horní příčky žebříčku vítězů. Překvapilo mne, že jste skoro všichni srovnávali horizont. Já jsem takovou potřebu neměl. Není nad pohled na vlastní fotografii cizíma očima.

Všem děkuji za účast. Vaše práce byla a je pro mne inspirací. Děkuji i těm, kteří hlasovali. Hlasů se ve třetím kole sešlo podstatně více než v kolech předchozích.

Výsledky hlasování

Místo první

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
autor: Jospo
počet hlasů: 10

Popis úpravy:Konverze Lightroom, úpravy Photoshop (zvýraznění paprsků, úprava barev, vinětace, lokální vybarvení...)“ Jospo uveřejnil postup úprav na internetu.

Komentář autora originálu: Obdivuji autora za odvahu dotáhnout kacířskou myšlenku vypuštění barev do konce a současně mu gratuluji, protože to byl konec vítězný. Převodem do škály šedi (nebo chcete-li lehké hnědi) fotografie získala na čistotě. Paprsky jsou krásně zvýrazněny a vinětace soustředí můj pohled do krajiny. V BW se mnohem lépe retušoval odlesk pod sluncem. Jediné, co mi vadí, jsou světlé kontury kolem koruny levého stromu. Ovšem to „moje“ ráno bylo barevné.

Místo druhé

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
autor: thedobrovod
počet hlasů: 7

Popis úpravy:Photomatix na HDR, 16-bit TIFF proceděn skrzevá Photoshop CS3 kde byly provedeny jemné lokální úpravy a retuše.
Jinak přístup jsem volil konzervativní, HDR nemusí být jen "omalovánky" Barevnost (pokud můj monitor moc nekecá) je laděná do studených tónů kvůli chladné atmosféře.
Nejvíc jsem bojoval se saturací. Méně by bylo asi lepší pro atmosféru, ale fotografie by ze sebe nevydala maximum.
Stejně tak přidání kontrastu jsem nepřeháněl (byť je fotografie plošší), protože by to šlo trochu proti smyslu HDR.

Komentář autora originálu: Velice zdařilá úprava. Po technické stránce bez výhrad. Bezchybné HDR zpracování a po prasátku ani stopy. Autor sice zbavil fotografii ranního červeného nádechu, ale zachoval jej v slunečních paprscích v mlze. Fotografie je taková chladně-hřejivá. Libí se mi také barevné vyčištění snímku. Obloha i tráva má velice realistické barvy. Možná bych ještě více desaturoval modrou mlhu, ale jinak jsem s výkonem autora úpravy velice spokojen a patří mu mé poděkování.

Místo třetí

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
autor: Jospo
počet hlasů: 6

Popis úpravy:Konverze Lightroom, úpravy Photoshop (zvýraznění paprsků, úprava barev, vinětace, lokální vybarvení...)“ Jospo uveřejnil postup úprav na internetu.

Komentář autora originálu: Jospo obsadil první i třetí příčku. Opět škoda, že má v základu úpravy fotografie viditelnou auru. Líbí se mi, jak Jospo proměnil ráno v čarovnou noc, kdy svítí měsíc tak jasně, že probouzí vlkodlaky a jiné noční běsy.

Místo čtvrté

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
autor: Grimjaur
počet hlasů: 4

Popis úpravy:V Dynamic HDR jsem udělal 3 verze HDR, každou zaměřenou na určitou část fotografie. Následně jsem vše otevřel PS a pohrál si s vrstvama, maskama a NiK Color Complet 3.
Nemám rád omalovánové HDR, spíš jsem chtěl ponechat pro mne trošku snovou atmosféru krásného rána. Odlesk se mi moc nelíbí,ale do rekonstrukce už jsem se nechtěl pouštět.

Komentář autora originálu: Příliš mnoho úprav často vede ke ztrátě jemných barev. Srovnáme-li tuhle úpravu s úpravou z druhého místa, je to vidět především na trávě. Moje úprava dopadla podobně.

Místo páté

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
autor: RTeo
počet hlasů: 3

Popis úpravy:Photomatix Pro3, PSE 7, ZPS 9

Komentář autora originálu: Tato úprava, krom toho, že je velice hezká, demostruje sílu Details Enhanceru programu Photomatix, který ze zdrojových dat doslova vysaje každičký detail. Krásně dramatická obloha. Koruny stromů vystoupily z monotónní šedi. Pravý dub se mi zdá projasněný až přiliš. Tolik světla tam nebylo. Slabě viditelné prasátko vzal čert. Při bližším ohledání fotografie lehce posterizuje, ale to může být způsobeno kompresí. Na hranici mlhy vidím bílé linky. Jakpak se tam asi dostaly?

Moji favorité

Vítězné fotografie představují opravdu reprezentativní vzorek a já jsem mezi ostatními fotografiemi nenašel lepší. Jospo má můj obdiv za kreativní přístup a Thedobrovod si získal mé sympatie za krásné barvy.

Zde je kompletní listina vítězů.

Ve čtvrtém kole budeme upravovat fotografii rodinné intimní chvíle – spánek dítěte. Při takovém fotografování není čas roztahovat stativ a zapínat blesk by byla svatokrádež. Musíme si vystačit pouze se světlem, která nám dává malá lampa. Fotografie je neostrá a zašumněná, přesto má pro nás neuvěřitelnou hodnotu. Pokuste se ji upravit.

Klepněte pro větší obrázek
Spánek; foto David Csikkel

Témata článku: Soutěže


Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola