8
Fotogalerie

Upravujeme RAW, díl pátý: Neobyčejný balík slámy

Opět jsme se přesvědčili, že zpracováním formátu RAW a dalšími úpravami se z obyčejné fotky může stát neobyčejná.

Obrázek vznikl jedno srpnové odpoledne v malebné části Beskyd – na Prostřední Bečvě. Balíky slámy a modrá obloha slibovaly kreativní zážitek. Scéna i barvy mi připomněly jeden z van Goghových obrazů - Siesta. Bylo tedy jasné, jakým směrem se budou ubírat následné úpravy obrázku. Snímal jsem do formátu RAW, aby zůstala zachována kresba mraků na obloze.

Po načtení do Lightroomu jsem využil funkci Recovery pro obnovení kresby v jasech na obloze. Celkové barevné podání fotografie nebylo ani zdaleka optimální, využil jsem tedy přechodových filtrů. Protože obloha i po použití nástroje Recovery byla příliš přesvětlená, použil jsem přechodový filtr s postupně snižující se expozicí (došlo tedy ke ztmavení oblohy). Na oblohu jsem dále aplikoval modrý přechodový filtr tak, aby nezasahoval do stromů v pravé části fotografie. Naopak na pole s balíky slámy jsem použil oteplující žlutooranžový filtr. Odstíny modré a žluté jsem se snažil nastavit tak, aby k sobě ladily. Barevné přechodové filtry mají jednu výhodu – pomůžou nám zbavit se posterizace a posunu barev ve světlých oblastech oblohy, které vzniknou při použití nástroje Recovery.

Dále jsem použil nástroj lokálního zesvětlení (Brush Stroke) a zesvětlil stíny v přední části balíku a pruh lesa, ve kterém se ztrácela kresba. Pro přitažení pozornosti diváka ke středu obrázku je někdy vhodné použít úmyslně přidanou vinětami, nesmí se to ale přehnat.

K závěrečnému vyladění barev lze využit posuvníků nástroje HSL (Hue, Saturation, Luminance). Zde jsem trochu potlačil žlutou a naopak zvýraznil modrou barvu. Na závěr už jen zbývá přidat rámeček podle návodu, textový popisek a těšit se z výsledné fotografie.

IMGP4699-Edit-2.jpg
max. velikost
Balíkovka; autor: Petr Selinger

Výsledky hlasování

Místo první

01_2128.jpg
max. velikost
autor: Jojom7
počet hlasů: 5

Popis úpravy:zoner 11.adobe lightrom, color efex

Komentář autora originálu: Zdařilá úprava, která působí přirozeně a přitom dostatečně zvýrazňuje hlavní objekty na fotografii – balík slámy v popředí a mraky v pozadí. Autor zachoval původní barevné ladění snímku, podařilo se mu obnovit strukturu mraků, i když za cenu mírné posterizace, kdy v levé horní části snímku jsou patrné ostré přechody z bílé do šedé a modré. Možná bych ještě více projasnil stíny, aby se objevila i kresba na stromech v lese. Z ostatních barevných provedení je tato fotografie jedním z mých favoritů.

02_1235.jpg
max. velikost
autor: Martin S
počet hlasů: 5

Popis úpravy: „použit PS“

Komentář autora originálu: Druhá fotografie se umístila se stejným počtem hlasů taktéž na prvním místě. Oproti předchozí úpravě působí více jako HDR fotografie. Líbí se mi jak je zpracována spodní část fotografie – pole se strništěm slámy má vysoký kontrast a vyniknou tak jednotlivé stvoly trávy. Autor se také snažil zachovat kresbu stromů v lese a vyjasnit stín na přední části balíku, což se mu podařilo. Osobně bych na oblohu ještě zkusil aplikovat modrý filtr, aby se zmírnily barevné posuny vziklé při obnovování kresby v mracích.

Místo druhé

03_IMGP4699.jpg
max. velikost
autor: d.w.
počet hlasů: 3

Popis úpravy: Adobe Lightroom 2, Color Efex Pro 3.0, Silver Efex Pro

Komentář autora originálu: Na druhém místě se umístily tři fotografie se stejným počtem hlasů, z toho dvě v černobílé úpravě. Černobílá úprava fotografii rozhodně sluší, i když já osobně preferuji barevnou variantu – je škoda nevyužít hezkého sladění modré oblohy a žlutého pole. Úprava autora „d.w.“ je vydařená a z černobílých provedení se mi líbí nejvíce. Možná bych jen na oblohu aplikoval trochu šumu, působí na mě příliš vyhlazeně, ale to je vcelku detail.

04_img4699-bw_READY.jpg
max. velikost
autor: yanoschick
počet hlasů: 3

Popis úpravy: Fotka bola upravena nasledovne: softwerom Camera Raw bol subor konvertovany do mono, nasledovne boli vytvorene styri subory z expoziciami +1, 0, -1, -2. Tieto boli spojene do hdr vo Photomatix Pro3. V Noiseware plugine upraveny sum a drobnymi upravami dokonceny vo Photoshope. Vsetko zabralo cca 30 min. Vsetkym sa uz dopredu ospravedlnujem za vsetko co sa im nepaci, napriek tomu uvitam kritiku.

Komentář autora originálu: Další černobílá úprava, která na mě působí více dramaticky než předchozí provedení právě i díky černému rámečku, který zvýraznil výsledný dojem. Opět se mi líbí projasnění stínů balíku sena a obnovení kresby v pásu lesa. Na obrázku je patrná výraznější vinětace, která vede pohled do středu obrázku. Vše je umocněno černým rámečkem. Možná bych ještě kolem fotografie přidal tenkou šedou linku, výsledný dojem by byl ještě výraznější.

O5_IMGP4699_kopie1.jpg
max. velikost
autor: drnebolito
počet hlasů: 3

Popis úpravy: Takže vytvořeno v základu PS 10, tonální úpravy, doostřovací filtr, ořez, miniretuš, rám, bla bla bla... Nemám moc rád omalovánky, chtěl jsem to přirozenější, snad se to povedlo.

Komentář autora originálu: Fotografie zachovává přirozené podání barev z originálního snímku a přitom jej vylepšuje. Obnovení kresby mraků je nenásilné a nedochází zde k nežádoucím barevým posunům. Líbí se mi také bílý rámeček, který se hodí k celkovému světlejšímu podání fotografie.

Moji favorité

Mí favorité jsou dva – obě výše uvedené černobílé fotografie. Ja sám jsem se pouštěl do barevné úpravy, černobílé provedení je pro mě proto inspirativní a autorům za to děkuji. Z nepublikovaných fotografií se mi líbí experiment s Dynamic Auto-Painterem, z fotografie se mávnutím proutku (klepnutím myši) stává malířské plátno.

IMGP4699_DAP_Benson_sm.jpg
max. velikost
autor: odklizec

Zde je kompletní listina vítězů.

šestém kole jsme pro vás připravili fotografii z jiného soudku. Portrét dvou dívek – modelek – byl pořízen profesionální zrcadlovkou Nikon D3x. Vyzkoušejte si, jak fotografie upravují profíci.

DSC_3651_náhled.jpg 
foto: Tomáš Slavíček 

Určitě si přečtěte

Články odjinud