Základní fotografická poučka pro začátečníky zní: "Foťte se sluncem v zádech". Každý pokročilý fotograf však ví, že nejpoutavější snímky vznikají právě díky porušování pravidel pro začátečníky. Naštěstí je snímání se sluncem v záběru jednodušší, než byste si možná mysleli.
Při fotografování s prudkým světelným zdrojem v záběru se obvykle musíte vypořádat se dvěma problémy. Prvním z nich je vysoký kontrast scény, který není často schopen pojmout ani černobílý film, natož pak snímač digitálu s nízkým dynamickým rozsahem. Druhým pak správné určení expozice.
Problém s dynamickým rozsahem scény pouze prolétnu, to by bylo na samostatný článek a já chci zejména ukázat jednoduchý princip stanovení expozice v protisvětle. Čili ve zkratce, proti vysokému kontrastu, například slunce v záběru, pomůže přechodový či polarizační filtr. Dají se taky pořídit snímky dva a následně je složit v počítači.

Snímek A představuje záběr, při kterém byla spoušť pouze namáčknuta pro aretaci expozice.
Snímek B pak výsledný záběr po překomponování a domáčknutí spouště
Expozimetr fotoaparátu se snaží vždy světlo, procházející hledáčkem zprůměrňovat a „odhadnout“ správnou expozici (podrobněji viz DIGI 1/04 a DIGIfoto 1/05). Silný světelný zdroj tedy způsobí, že budou ostatní části snímku příliš podexponované. Řešení je přitom jednoduché, stačí použít aretaci expozice.
Postup 1. Zkomponujte záběr se sluncem v hledáčku přístroje 2. Posuňte výřez v hledáčku mírně stranou tak, aby se slunce ocitlo mimo záběr 3. Namáčkněte spoušť do první polohy, u většiny přístrojů tím zaaretujete expoziční hodnoty 4. Stále držte namáčknutou spoušť a znovu zaměřte původní záběr i se sluncem 5. Domáčkněte spoušť |

Někdy může být podexponované popředí součástí tvůrčího záměru
Samozřejmě se nejedná o metodu jedinou, rozhodně je to však nejjednodušší řešení pro fotografie z dovolené. Jak ale ukazuje náš druhý snímek, někdy se může stát podexpozice okolí vlivem snímání v protisvětle i záměrem. Zejména pokud vám jde o zachycení oblohy či západu slunce. Tehdy většinou stačí exponovat přímo vybraný záběr, případně jej exponovat místo aretace „na okolí“ s aretací „na světla“.