Trh s digitály v minulém roce rostl, tržby však poklesly

Podle IDC, vedoucí mezinárodní analytické a poradenské společnosti, objem českého trhu digitálních fotoaparátů v roce 2005 vzrostl, ale tržby zaznamenaly pokles. V minulém roce získaly digitální fotoaparáty v ČR opět na popularitě, což se projevilo i na 20% růstu trhu. Snižující se ceny ale měly za následek 7% pokles celkových tržeb na konečných 138,2 milionu dolarů.

"Konkurence výrazně posílila," uvádí Radovan Kautský, analytik skupiny Imaging and Harcopy devices v IDC CEMA. „Počet nabízených modelů na trhu se citelně zvýšil a zintenzivnil tak "cenovou válku". Koncoví zákazníci si mají možnost koupit lepší a levnější modely oproti těm, které byly dostupné před pár lety.

Během roku 2004 dominovaly trhu tří a čtyřmegapixelové fotoaparáty. V roce 2005 se situace změnila a vedoucí pozici zaujaly čtyř a pětimegapixelové fotoaparáty, jejichž podíl činil 62 % celkového trhu v ČR, přičemž prodej pětimegapixelových modelů byl třikrát vyšší. Tento významný růst byl důsledkem téměř 40% poklesu cen oproti roku předchozímu. Tak jako v roce 2004 se koncová cena většiny digitálních fotoaparátů pohybovala pod hranicí 300 dolarů.

Český trh digitálních fotoaparátů bude i nadále růst, i když tempo nebude tak razantní jako v předešlých letech. IDC očekává, že prodeje v tomto roce porostou přibližně o 10 %. "V rámci střední a východní Evropy byli Češi jedni z prvních zákazníků, kteří začali digitalní fotoaparáty používat ve větší míře," říká Radovan Kautský. "Hlavní kupní sílu v několika následujících letech budou představovat hlavně noví uživatelé, kteří se pro koupi digitálního fotoaparátu rozhodnou."

Nová čtvrtletní studie IDC Czech Republic Digital Camera Quarterly Tracker podrobně sleduje trh s digitálními fotoaparáty a zrcadlovkami přes přímé prodeje od výrobců k distributorům, velkoobchodům, obchodům s elektronikou, specializovaným foto prodejnám a internetovým obchodům. Průzkum obsahuje informace o velikosti trhu, podílech jednotlivých výrobců, rozdělení prodejů a tržeb podle megapixelů, optického zoomu, distribučních kanálů a ceny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud