Tono Stano: Zábavné focení je zdrojem strašidelných fotek

17. května 2011
TWEET SDÍLET
Známý fotograf hollywoodských hvězd a autor výstavy Bílý stín se nám v rozhovoru svěřil, že čím zábavnější focení je, tím strašidelnější fotka vzejde. Tohle focení muselo být velmi veselé!

Ne vždy je skutečně černé to, co se na první pohled černé může jevit. A naopak. Potvrzuje to výstava Tona Stana, která odstartovala v prvním májovém týdnu v galerii Václava Špály.

Soubor fotografií s jednotným názvem Bílý stín vznikal průběžně 20 let. Jaký byl hlavní motiv k jeho vytvoření?

Prvním impulsem byla Anna Fárová, která se snažila naplnit závěť Josefa Sudka. Nabídla mi, abych si vybral jeden z jeho fotoaparátů. Zvolil jsem dřevěný fotoaparát formátu 24×30, který je asi z roku 1870. Tímto přístrojem vznikla celá série Bílý stín.

Uvidí divák všechny snímky, které vznikly?

Zdaleka ne. V galerii visí necelých šedesát fotografií a do knihy jich bylo vybráno asi osmdesát. Dohromady bych jich dokázal dát tak sto dvacet, takže by se z toho dala vytvořit ještě jedna výstava.

Klepněte pro větší obrázek 
Fotografie: Tono Stano

Co bylo impulsem k tomu, že jste zveřejnil soubor zrovna nyní?

Je to jednoduché. Dřív by to bylo brzo a později už by bylo pozdě.

Jak poznáte vhodný moment?

Většinou to mám tak, že bych nejraději hned po vyfocení všechny fotky uložil tak na deset let do archivu. Každé focení mám spojené s příjemnou akcí a ovlivňuje tak můj pohled na konečný výsledek. Jenže já chci komunikovat s lidmi, kteří při realizaci nebyli.

Pokračujete v doplňování sbírky?

Ano, ale pochybuji, že bych příští rok pokračoval. Nechci zavírat dveře, protože se jedná o speciální techniku, se kterou bych ještě rád někdy pracoval.

Odrazilo se na těch fotografiích nějakým způsobem dvacetileté rozpětí?

Nejsem dobrým analyzátorem své práce. Chtěl bych, aby výsledek hodnotil každý z diváků, proto budou také fotky doplněny štítkem, kde bude napsán rok vzniku. Na základě toho si každý člověk může udělat názor sám.

Tentokrát na snímcích nejsou pouze ženy, ale prostor jste dal i mužům, dokonce jsem si všimla jednoho autoportrétu…

V této sérii naleznete asi tak stejný počet můžu, jako zátiší. Kromě mě tam najdete také mé dva syny. Ženy jsou v mé práci zásadními nástrojem a pochopitelně převažují.

Z některých fotografií jde až strach. Bylo záměrem vyvolat tento pocit?

Možná působí děsivě, ale já se ptám – je opravdu strašidelné to, co tak vypadá? Moje focení jsou většinou zábava. Řekl bych, že o co veselejší focení je, o to strašidelněji výsledek působí.

Klepněte pro větší obrázek 
Fotografie: Tono Stano

Jak to máte s modelkami? Je pro vás těžké sehnat ženu na akt?

Problém nemám. Lidí, se kterými se dá pracovat, je dost. Musíte se ale umět zaměřit na správného člověka a hledat ho. Kvalitní model sám nepřijde.

Podle čeho si takového modela vybíráte?

Nedá se to přesně popsat. Člověka hodnotím podle zkušeností – během pár minut jsem schopen poznat, zda je vhodný pro mou fotku. Obvykle je zájem i z druhé strany.

Vytváříte si při focení k modelce nějaký vztah?

Ke všemu, co je živé, máte tendence si vytvářet vztah. Nevybral bych si modelku, u které bych věděl, jak fotka s ní dopadne. Focením člověka zároveň poznávám. Mám rád ženy, které mají přesah.

Věnujete se fotografii i ve volném čase? Vídáte se například s kolegy z branže?

S fotoaparátem mě na ulici normálně nepotkáte. Myslím si, že je nutné prožívat i běžný život, abyste ho poté využil ve své fotografické práci. Ani netrávím volné dny v ateliéru. Když chci fotit, věnuji tomu naplno pouze ten čas, který mám na práci vymezený. Snažím se nápad realizovat rychle, s prvním přísunem energie. S fotografy se nesetkávám a už vůbec ne ve volném čase.

Klepněte pro větší obrázek 
Fotografie: Tono Stano

Kromě aktů žen vás proslavily i snímky hvězd z Karlovarského festivalu. Chystáte se i letos v tradici pokračovat?

V Karlových Varech jsem si prožil hodně krásných chvil a první ročníky jsem tam dokonce trávil od začátku do konce. Dnes jezdím do Varů už jen na cílené focení a pouze tehdy, když je tam osobnost, která by vhodně doplnila mou karlovarskou sbírku v hotelu Pupp. Poslední roky i vynechávám.

Na jaké focení vzpomínáte nejraději?

Řekl bych, že 98 % setkání bylo příjemných. Od doby, kdy jsou díla vystavena v hotelu Pupp, je komunikace se zahraničními herci mnohem snazší. Seznámí se před focením s mými snímky a získají ke mně trošku respekt.

Odevzdáváte poté konečný výsledek tomu, kdo na fotografii je?

Rád bych, aby každý dostal alespoň jeden portrét, ale bohužel to pokaždé nevychází.

Oni je snad nechtějí?

Právě že ano, ale já jsem jim je ještě nedodal. Například Harvey Keitel vynaložil spoustu energie, aby fotku získal a taky, že ji dostal. S ostatními je to horší.

Jak moc se mění pohled na vaše fotografie v průběhu času? Vyvíjí se nějak váš názor?

Těším se na věci, které teprve vytvořím a neohlížím se nazpět. Zastávám názor, že nejhorší je udělat špatnou práci. Proto se snažím, aby současný výsledek byt ten nejlepší. Na rekapitulaci není prostor.

Sledujete současnou fotografii?

Snažím se ji sledovat. Nevážu se ale pouze na fotografii, jsem otevřen všemu, co má potenciál.

Klepněte pro větší obrázek 
Fotografie: Tono Stano

Jak vnímáte českou fotku obecně?

Je škoda, že nebyl vzdán větší hold klasikům české fotografie. Ani jeden z umělců nemá vlastní galerii, kde by visela jeho díla jako stálá expozice. Co se týče začínajících fotografů, navštívil jsem letos Prague Photo v Mánesu a byl jsem mile překvapen mladými umělci. O žádný velký boom ale nešlo.

Na závěr se ještě vrátím k výstavě Bílý stín, kterou jste vytáhl z rukávu až po dvaceti letech. Pracujete ještě na jiném dlouhodobém projektu?

Ano, od počátku své fotografické kariéry dělám i barevné fotky. Nechtěl jsem je ale spojovat s černobílými, proto jsem je často dával bokem. Rád bych uspořádal výstavu, kde by tyto snímky byly k vidění.

Prozradíte ještě jiné cíle?

Můj cíl se mi splnil, když jsem začal fotit na volné noze. Žádný velký sen nemám, snažím se držet při zemi.

V obklíčení bílých stínů

Procházela jsem pomalu kolem fotografií ze souboru Bílý stín a mrazilo mě v zádech. U některých víc, u některých méně, ale z větší části velice. Jak známo, běžným stínům chybí život, jsou to jen prázdné siluety bez výrazu a emocí. S těmi já se ale v Galerii Václava Špály nesetkala. Postavy Tona Stana dýchaly, mluvily a zářily svou bělobou.

Zatímco v prvním patře vás autor seznámí se staršími snímky, dole visí novější fotografie od roku 2000 výše. Můžete si všimnout i nenápadného autoportrétu Tona Stana, který však zdaleka nevypadá tak děsivě. Naopak. V přízemí se patrně zdržíte, čeká tam na vás totiž video, které přiblíží postup, jakým snímky vznikaly. Tono Stano tak potvrzuje slova, že modelky při focení opravdu nemučí, aneb že ne všechno, co děsivě vypadá, ve skutečnosti takové je.

Budete-li hledat nějaké spojitosti mezi souborem Bílý stín a starší tvorbou autora, všimněte si preciznosti, kterou se fotografie vyznačují, a kterou nacházíme i u jeho předchozích děl. Nutno ještě dodat, že je Tono Stano velmi milý a přemýšlivý člověk, jenž svoji práci pojímá nad rámec denní rutiny. Jako jeden z mála fotografů, s nimiž jsem se setkala, dokáže od focení vypnout a věnovat se ve svém volném čase i jiným zálibám.

O autorovi

Tono Stano se narodil se v roce 1960 na Slovensku. V letech 1975–1979 vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Bratislavě a v roce 1986 absolvoval Filmovou akademii múzických umění (FAMU) v Praze. Od roku 1986 pracuje jako nezávislý umělecký fotograf. Žije se svou rodinou v Praze, je vášnivý rybář.

Jeho fotografie jsou oblíbené privátními sběrateli, stejně tak jsou součástí řady veřejných sbírek v České republice i v zahraničí. Svoji proslulost získal především díky inscenovaným aktům a portrétům. Uspořádal mnoho samostatných i skupinových výstav v prestižních výstavních prostorách po celém světě. Dílo Tona Stana vyšlo již v několika monografiích.

Výstava „Tono Stano – Bílý Stín“ probíhá v Galerii Václava Špály (Národní 30, Praha 1) od 6. května do 26. června 2011.

Témata článku: Kultura, Reportáže


Google ukázal AI, která ve vyhledávání odpoví na každou otázku. Bard bude už za několik týdnů veřejný

Google ukázal AI, která ve vyhledávání odpoví na každou otázku. Bard bude už za několik týdnů veřejný

** Google předběhl Bing a ukázal, jak využije AI k odpovídání ** Svatý grál vyhledávání se jmenuje Bard ** Pro všechny se otevře již za pár týdnů

Lukáš Václavík
BardUmělá inteligenceGoogle
Recenze hry Fire Emblem Engage. Dračí strategie s parádními bitvami a až příliš nezajímavým příběhem

Recenze hry Fire Emblem Engage. Dračí strategie s parádními bitvami a až příliš nezajímavým příběhem

Už je to přes 3 roky, co nás série Fire Emblem vzala na velké strategické dobrodružství. Engage přináší nový svět, nové mechaniky, ale nějak se zapomnělo na poutavý příběh se zajímavými postavami.

Martin Nahodil
Fire Emblem EngageRecenze
Programování elektroniky: Proměnili jsme starý školní mikroskop v digitální dělo

Programování elektroniky: Proměnili jsme starý školní mikroskop v digitální dělo

** Máte doma starý optický mikroskop z dětství? ** Dnes jeden takový vrátíme do 21. století ** Připojíme k němu Raspberry Pi a jeho kameru

Jakub Čížek
MikroskopPojďme programovat elektroniku
Twitter začne platit svým influencerům. Ale nejdřív musí zaplatit oni

Twitter začne platit svým influencerům. Ale nejdřív musí zaplatit oni

Markéta Mikešová
Elon MuskTwitterSociální sítě
Opatrné našlapování kolem stíhaček pro Ukrajinu. Aktivní jsou Francouzi, uvažuje se i o Gripenech

Opatrné našlapování kolem stíhaček pro Ukrajinu. Aktivní jsou Francouzi, uvažuje se i o Gripenech

Po zajištění transferu moderních tanků západní výroby se Ukrajina opět zaměřuje na moderní stíhací letouny. Francie v posledních hodinách uvedla, že nevyloučila možnost poskytnout Kyjevu letadla z vlastních zásob.

Jiří Vojáček
VálkaUkrajinaFrancie
Zapomeňte na externí úložiště hesel. Už brzy si je totiž uložíte přímo do Androidu a načtete otiskem prstu

Zapomeňte na externí úložiště hesel. Už brzy si je totiž uložíte přímo do Androidu a načtete otiskem prstu

** Google nabídne alternativu k externím úložištím pro hesla ** Nově je uloží přímo v rámci systému pod váš Gmail ** Výhledově by mělo nové API podporovat i aplikace třetích stran

Martin Chroust
HesloAndroid
Microsoft Store pro Windows 10 a 11 se již konečně může plnit i klasickými programy

Microsoft Store pro Windows 10 a 11 se již konečně může plnit i klasickými programy

**Microsoft spouští loni oznámený reklamní systém pro Store **Je co kapitalizovat, programy i návštěvníci přibývají **Do Storu už mohou bez omezení proudit klasické programy

Petr Urban
Microsoft StoreMicrosoft
Dron Gambit se stane součástí tajného programu Off-Board Sensing Station. Vyhledá cíle pro letouny s lidskou posádkou

Dron Gambit se stane součástí tajného programu Off-Board Sensing Station. Vyhledá cíle pro letouny s lidskou posádkou

** Americká společnost General Atomics vyvíjí pokročilé autonomní bojové drony řady Gambit ** Ty se stanou součástí utajovaného programu Off-Board Sensing Station ** Momentálně již probíhají přípravy na letové testy

Stanislav Mihulka
VojenstvíDrony
30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?

Marek Čech
Filmy a seriály