Tip na pátek – Mapování tonality v ZPS 14

Tip na pátek – Mapování tonality v ZPS 14

Tuhle situaci zažil asi každý: fotografie nemají jiskru, šmrnc, šťávu. Relativně snadnou úpravou a změnou dynamického rozsahu snímku je ale záhy vše jinak.

S pomocí efektů a úprav v počítači, můžete fotografii přetvořit k nepoznání. Úpravy v editorech ale nemusí být samospásné, třeba z rozmazané fotografie neudělá ostrou ani ten nejlepší algoritmus na zaostření.

Na pravidla kompozice, pozadí snímků či míchání barev není zkrátka radno zapomínat.

Train_orig.jpg
Původní snímek

Co ovšem může fotografii za pomocí správného softwaru prospět, je zvýšení dynamického rozsahu snímku – například pomocí funkce Zoner Photo Studia 14 Mapování tonality. Cílem efektu je dosažení optimálního jasu ve stínech a světlech u celého snímku.

Využití efekt najde hned v několika případech. Snímek se vám zdá málo „umělecký“ a chcete mu vnuknout větší jiskru. Dále pokud je nějaká část obrazu příliš tmavá či světlá a vy potřebujete tyto části sjednotit (typicky při snímání nebe na pozadí záběru). A v neposlední řadě zde může být záměr, jak zdůraznit některé detaily nebo ústřední motiv snímku.

Pomocí Správce v hlavní nabídce programu Zoner najděte v souborové struktuře adresář, ze kterého chcete snímky nahrávat a ten otevřete. Označte daný soubor (nebo skupinu souborů), který chcete editovat, a klepněte na Editor.

V levé horní liště vyberete položku Efekty a dále Mapování tonality. Vlevo nahoře okna můžete vybrat předdefinovaná Nastavení, která lze pozměnit a pro další použití také uložit vlastní varianty pomocí symbolu diskety. Kliknutím na Možnosti můžete zobrazit vzniklé přepaly, histogram nebo zapnout průhlednosti menu. Stiskem ikony Náhled pak zobrazíte na pozadí aktuální změny snímku.

mt.jpg
Funkce Mapování tonality

Další nastavení obsahuje posuvníky, kterými procentuálně ovlivňujete finální aplikaci efektu. Intenzita určuje, jak moc silně se efekt projeví. Vyšší hodnotu nastavení používejte s rozumem, fotografie by se nikdy neměla zdát příliš „umělá“ a upravená. Optimální hodnota je 50–85 %. Komprese s hodnotou okolo 60–90 % vytvoří dramatické stínování a potlačí Intenzitou vyvolanou plastičnost.

Posuvník Světlo vyrovnává rozdíl mezi tmavými a světlými částmi obrazu, pro reálný vzhled ponechte nastavení na 50 %. Vyšší hodnota v nastavení Sytost pomáhá oživit barvy. Posuvník Gama celý obraz buď ztmaví, nebo zesvětlí. Bílý a Černý bod ovlivňuje jas obrazu pro tmavší stíny nebo pro světlejší jasy. Intenzita stínů a Intenzita světel udává potlačení stínů, resp. světel – pro redukci zvyšte hodnotu u daného posuvníku.

Train_afterTM.jpg
Upravený snímek pomocí Mapování tonality

Mějte na paměti, že při úpravách s rostoucím prosvětlením snímku poroste rovněž v takových místech šum.

Článek původně vyšel v časopise Computer

Určitě si přečtěte

Články odjinud