Test světelného portrétního objektivu: AF-S Nikkor 85 mm F1,8G

13. července 2012
TWEET SDÍLET
Začátkem tohoto roku byl představen nový model portrétního 85mm Nikkoru. Otestovali jsem jej na plném formátu.

Teleobjektiv AF-S Nikkor 85 mm F1,8G je určen k nasazení na plnoformátové digitální zrcadlovky Nikon. Používat jej samozřejmě můžete i na APS-C zrcadlovkách, kdy dojde k virtuálnímu prodloužení ohniska zhruba na 128 mm ekv. kinofilmu.

Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G

My jsme jej testovali na tělech fotoaparátů Nikon D800E a Nikon D3. V galerii na konci článku se nachází převážně snímky pořízené s Nikonem D3.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G na těle Nikonu D800E

Dílenské zpracování

Při testování objektivu AF-S Nikkor 85 mm F1,8G jsme se neubránili alespoň fyzickému porovnání se starším modelem AF Nikkor 85 mm F1,8D, který můžete vidět na obrázku níže. Vůči tomuto objektivu je nový model rozměrnější, ovšem ještě o 30 g lehčí, což naznačuje zřejmě větší podíl plastů v konstrukci. Chybí mu clonový kroužek – použití na oblíbených kinofilmových Nikonech s nutností manuálně clonit je tak vyloučeno.

Na druhou stranu se uvnitř AF-S Nikkoru 85 mm F1,8G nachází ultrazvukový motorek, což zajišťuje rychlé a tiché ostření (u staršího modelu o tichosti automatického ostření nemohla být řeč). Můžete jej tak bez starostí nasadit i na entry level zrcadlovky Nikonu, které nejsou vybaveny pohonem pro autofokus.

Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G (vlevo) v porovnání se starším objektivem shodného
ohniska AF Nikkor 85 mm F1,8D (vpravo)

Ostřící prstenec – byť pogumovaný – bych si dokázal představit i větší, resp. se silnějším rýhováním, ale možná to byl pouze můj subjektivní pocit a po delší době s objektivem bych si na něj zvykl. Z boční strany objektivu se nachází přepínač mezi manuálním (M) a automatickým režimem ostření (M/A), který dovoluje i při zapnutém AF stále ručně přeostřit. Nejkratší zaostřovací vzdálenost objektivu je 80 cm.

Objektiv je dodáván s bajonetovou sluneční clonou a měkkým pouzdrem.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G bez a s dodávanou sluneční clonou

Obrazová kvalita

Na plném formátu je slabou stránkou vinětace. Při použití clon F1,8 až F2,8 je hodně patrná a jestliže ji budete chtít výrazně potlačit, pak se vyplatí zaclonit alespoň na clonu F4. Na fotografiích reálných scén ji od clony F5,6 už ale vůbec nespatříte. Chromatická vada je sice viditelná při plném odclonění, ovšem ne nijak tragická – potlačit ji lze silnějším zacloněním. Při clonách F4 a vyšších ji už vůbec nespatříte.

Během focení v protisvětle se odlesky vnitřní konstrukci nevyhnuly, ovšem i tak si AF-S Nikkor 85 mm F1,8G nevedl v této disciplíně zle. Výborně se objektiv při nejvíce otevřené cloně chová co do ostrosti. Přestože jistou měkkou kresbu zde můžete spatřit, vůbec to není nijak výrazné znehodnocení snímku. Naopak – fotografie i při cloně F1,8 jsou bez problémů použitelné. Tam, kde jste zaostřili máte vše ostré. Nejlepší ostrosti objektivu pak dosáhnete na clonách F5,6 a F8.

Bokeh je jedním slovem báječný v kombinaci s plným formátem a plně nebo alespoň více otevřenou clonou vytvoří sametově rozostřené pozadí. Tedy přesně takové, po jakém prahnou portrétní fotografové.

Hodnocení a ukázkové fotografie

AF-S Nikkor 85 mm F1,8G je určen pro plný formát, o tom není sporu. Zvlášť, pokud se chcete pustit do fotografování portrétů s co nejnižší hloubkou ostrosti. Nasadit jej však lze pochopitelně i na fotoaparáty formátu APS-C.

Kromě velice příjemného bokehu je jednou z kresebných předností také ostrost snímků při plném odclonění – i na clonu F1,8 získáte fotografie, které nebude nutné nijak výrazně doostřovat a jsou výborně použitelné. Kresebných vad – kterých se ovšem u testovaného objektivu nachází pomálu – se zbavíte větším zacloněním.

Ukázkové fotografie

Následující snímky byly fotografovány přímo do formátu JPEG:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/125 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/125 s, F1,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/640 s, F2,8, ISO 400 | Nikon D3, 1/320 s, F2,8, ISO 400
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/640 s, F1,8, ISO 400 | Nikon D3, 1/320 s, F1,8, ISO 200

Následující snímky byly konvertovány z RAWu v Camera RAW 7.1, pouze s mírným doostřením:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/6400 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/5000 s, F2, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/2500 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/1250 s, F4, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/640 s, F5,6, ISO 200 | Nikon D3, 1/320 s, F8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/160 s, F11, ISO 200 | Nikon D3, 1/80 s, F16, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/8000 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/3200 s, F2,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/4000 s, F8, ISO 200 | Nikon D3, 1/5000 s, F2,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/6400 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/8000 s, F1,8, ISO 200

Následující snímky byly konvertovány z RAWu v Camera RAW 7.1, s více parametry – byly aplikovány především jasové úpravy:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D800E, 1/200 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/80 s, F1,8, ISO 6400
Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/80 s, F1,8, ISO 6400

Technické specifikace

  • Ohnisková vzdálenost 85 mm (úhel záběru 28,5 stupňů)
  • Světelnost F1,8
  • Nejvyšší clonové číslo F16
  • Konstrukce 9 čoček/9 skupin
  • Počet lamel clony 7
  • Zaostřování AF-S, ultrazvukový motorek
  • Nejkratší zaostřovací vzdálenost 80 cm
  • Průměr filtrového závitu 67 mm
  • Rozměry (délka × průměr) 73 × 80 mm
  • Hmotnost 350 g
  • Cena (vč. DPH)

Témata článku: Technika, Objektivy, Příslušenství, Nikon, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura