Samsung v létě přinesl několik nových objektivů. Jako první jsme otestovali širokoúhlý 12–24mm Schneider–Kreuznach.
Samsung představil tři nové D-Xenon objektivy s bajonetem na Pentax KAF a KAF2. První z nich s pevnou ohniskovou vzdáleností 35 mm a světelností F2,0, druhý 100mm F2,8 makroobjektiv a nakonec třetí, širokoúhlý zoom, 12–24 mm F4,0. Protože jsme letos provedli již dva testy širokoúhlých objektivů, vybrali jsme právě poslední ze zmiňovaných objektivů k otestovaní jeho kvalit.
Všechny testovací snímky byly pořízeny s digitální zrcadlovkou Samsung GX 1S. Tento fotoaparát je pouze 6Mpx, což je rozdíl proti březnovému a květnovému testu širokoúhlých objektivů. S předchozími testy lze tedy srovnávat pouze některé ze závěrů, například ostrost, chromatickou vadu či vinětaci. Nelze ale už porovnávat rozlišovací schopnosti objektivu v lph, protože rozlišení snímače naměřené hodnoty také ovlivňuje.
Samsung Schneider-Kreuznach D–Xenon 12–24 mm, F4,0 ED
Objektiv s rozsahem ohniskek 12–24mm (ekv. kinofilmu 18,5–37 mm) svými parametry zapadne mezi již existující širokoúhlé kolegy jiných výrobců. Je určen pro těla digitálních zrcadlovek a v celém rozsahu ohniskových vzdáleností si drží konstantní světelnost F4,0.

Samsung Schneider-Kreuznach D–Xenon 12–24 mm, F4,0 ED
Nejnápadnější součást, která vás ihned zaujme, je robustní vykrojená sluneční clona dodávaná spolu s objektivem. Objektiv ostří interně a při změny ohniskové vzdálenosti mění svou délku, avšak minimálně. Na ostřícím kroužku naleznete stupnici vzdálenosti zaostření. Oba prstence, pro zoom i ostření, jsou pogumované. Automatické ostření se při testování ukázalo rychlé a bezproblémové. Ručně přeostřit můžete i během zapnutého AF ostření. Konstrukce přední krytky objektivu dovoluje její velmi snadnou manipulaci i s nasazenou sluneční clonou.
Napříč všemi ohnisky jsou fotografie použitelné i s plně odcloněným objektivem. Pro úplnou ostrost až k rohům obrazu však budete muset zaclonit o dvě pracovní clony, na F8,0. Difrakce se projevuje od clony F11,0, její vliv spatříte spíše až od F16,0. Pro potlačení vinětace stačí mírně zaclonit. Na nejširším ohnisku se například při F5,6 dostanete na osmdesát procent jasu v rozích proti středu obrazu. Na druhém konci zoomu se pak ztráta jasu v rozích pohybuje velmi blízko pouhých deseti procent, což je velmi slušný výsledek pro širokoúhlý objektiv. Na 18mm ohnisku potěší téměř nulové prohnutí linií, které jsme nemohli označit jinak, než neměřitelné.
Chromatickou vadu Schneider–Kreuznachu při detailním zkoumání sice spatříte napříč všemi ohnisky, ale nijak výrazně snímky neznehodnocuje. Na nejkratším ohnisku ji nepotlačíte ani větším zacloněním, naopak na druhém konci zoomu byste často mohli aberaci hledat marně. V protisvětle se na některých snímcích může vyskytnout slabý závoj. Příjemně překvapil pěkný bokeh, přestože se jedná u širokoúhlého ohniska spíše o vedlejší, méně podstatný, parametr. Rozlišení se pohybuje okolo horizontálních 1 600 lph, což je méně, než jiné testované širokoúhlé objektivy. Nasazením na desetimegapixelovou zrcadlovku se však tato hodnota může změnit, ve většině případů bývá vyšší.