Test: Konica Minolta DiMAGE Z5

Test: Konica Minolta DiMAGE Z5

Konica Minolta představila na letošním veletrhu PMA dva nové pětimegapixelové ultrazoomy, oba jsou však pokračovateli předchozích řad. Zatímco přístupnější DiMAGE Z20 je určena spíše začínajícím fotografům, fotoaparát DiMAGE Z5 je model vyspělejší a zároveň i dražší.

Test Koniky Minolty DiMAGE Z20 jsme vám přinesli před měsícem, nyní se podívejme na přístroj s větší škálou uživatelských funkcí – Koniku Minoltu DiMAGE Z5.





Konica Minolta oprašuje
Kdo zná přímého předchůdce „zet pětky“ – model DiMAGE Z3 – toho novinka příliš nepřekvapí. Je totiž „poctivým“ upgradem s minimem možných změn.

Celkový design přístroje, stejně jako technické, tedy rozměrové a váhové vlastnosti, zůstaly zachovány. I nadále je možné diskutovat, zda je drobnější ženská ruka schopna až příliš hluboký grip pohodlně uchopit. Na druhou stranu právě díky tomuto plynulému výstupku i na zadní straně přístroje je dostatek místa pro umístění palce pravé ruky. Ten také pohodlně dosáhne na ovládací tlačítka po pravé straně displeje, stejně jako na zoomovací kolébku a hlavní přepínač režimů na horní straně.

Přece jen však tento model dostál menší úpravy, a to k lepšímu. Povyrostl totiž o půl palce jeho LCD displej, který nyní dosahuje úhlopříčky 5,1 cm. Při této velikosti se vylepšilo také jeho rozlišení (ze 78 tisíc na 114 000 px), nebylo by však marné, kdyby výrobce do budoucna pouvažoval o ještě větším počtu obrazových bodů, čímž by nabyla atraktivita tohoto zobrazovače ještě většího respektu. Díky zvětšenému LCD přistoupili designéři také na další nóvum: rozdělili přepínač Prohlížení/Fotografování přes LCD/Fotografování přes EVF, který měl dříve i funkci On/Off, do dvou tlačítek.


Dvě okem viditelné změny oproti předchůdci Z3: zvětšil se displej a nově přibylo tlačítko On/Off

Dvě okem viditelné změny oproti předchůdci Z3: zvětšil se displej a nově přibylo tlačítko On/Off
Kromě obrazovky vyspěl ultrazoom DiMAGE Z5 oproti Z3 i v rozlišení snímacího čipu, při zachování stejné velikosti 1/2,5“. Přírůstek činí jeden milión pixelů, hodnota tedy skončila na čísle pět efektivních megapixelů. Objektiv však zůstal zcela zachován – a to jak jeho ohniskové vzdálenosti (35 – 420 mm), tak i světelnost F2,8–4,5.

První zprávy o tomto modelu hovořily o vyšperkovaném autofokusu (tzv. Rapid AF), jehož doménou by mělo být skutečně velice rychlé ostření, řádově desetiny vteřin. Musím konstatovat, že námi testovaná Z5 byla opravdu rychlík v zaostřování, ovšem za předpokladu, že se jí dostálo dobrých světelných podmínek. Očividně bezproblémovější pro ni bylo ostření na široké ohnisko, což je logické, bereme-li v potaz světelnost objektivu. Spoléhat se však nemusíte jen na autofokus, v nabídce je také možnost manuálního ostření. Horší zaostřovací schopnost by mohla částečně eliminovat AF lampa, tu však fotoaparát nemá.

Na druhou stranu pro snímání o horších světelných podmínkách (a samozřejmě při použití dlouhých ohnisek) disponuje přístroj funkcí AntiShake, tak jako již předchůdce Z3. Není jediným v rodině fotoaparátů majících zabudovaný stabilizátor obrazu, také konkurence (Panasonic, Sony, starší Canon Powershot S1) se s tímto jevem vypořádává. Je to vybavení vskutku užitečné, a navíc fungující, jak si můžete prohlédnout na demosnímcích v následující kapitole.

Výrobce se samozřejmě nevzdává ani elektronického hledáčku namísto optického. Ten má, jak si můžete všimnout na testovacím obrazci, stoprocentní pokrytí. Jeho největší nevýhodou je však velmi malé rozlišení (114 tisíc obrazových bodů), a tak si s sebou jako základní vlastnost nese příliš „hrubé zrno“. Sympatické je, stejně jako v případě Z3, otočné kolečko na dioptrickou korekci umístěné vedle hledáčku. Nad ním se uživatel shledá opět s výklopným bleskem, který je nutné aktivovat manuálně. Ne mnoho pětimegapixelových fotoaparátů je obdařeno sáňkami na blesk, v případě Z5 (a také Z3) jsou povýšeny na neodmyslitelnou součást modelu. Slabou stránkou Koniky Minolty je však nekompatibilnost těchto sáněk s jinými než firemními.

Hovořit o tom, že fotoaparát disponuje všemi vyspělými režimy jako je programová automatika, priorita clony, času i plný manuál, to vše obohaceno o motivové režimy, by bylo nošením dříví do lesa.
Na místě je zastavení nad obrazovou kvalitou fotoaparátu. Zanedbatelná je soudkovitost na širokém ohnisku, na druhém konci již nenaleznete absolutně žádné známky po poduškovitém sférickém zkreslení. Na obou dvou koncích se však směrem do rohů ztrácí ostrost. Jak je také patrné, fotoaparát trpí značnou chromatickou vadou.
 

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko
nejvyšší rozlišení  
Testovací obrazec – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení  
Standardní scéna
nejvyšší rozlišení 

Výrobce si je jistě vědom toho, že „zet pětka“ zápasí se šumem. Proto pravděpodobně – oproti předchozí Z3 – snížil nejvyšší možnou nastavitelnou citlivost z tradiční hodnoty ISO 400 na ISO 320. Šum nejenže začíná sám o sobě na „vysoké laťce“, ale nabírá s každým zvýšením citlivosti na objemu. Běžnému smrtelníkovi, který si nepořídí fotografii větší než pohlednicového formátu, může být tento fakt lhostejný, fajnšmekr však snese nanejvýš ISO 100. Nárůst šumu je však pochopitelný, vzhledem k tomu, že se na stejnou plochu snímacího čipu – jako u Z3 - muselo vměstnat o milión více světlocitlivých buněk. Navíc pětimegový 1/2,5“ snímač nepatří k největším, takže jednotlivé pixely jsou velmi malé, stejně jako zisk snímače. 

Naměřili jsme
Fotoaparát má poněkud delší rozběh, podle našich testů jej při pořízení prvního snímku předstihla i druhá novinka z PMA, DiMAGE Z20. Přesto bych jej zařadila do kategorie poměrně rychlých přístrojů, neboť snímek bez namáčknutí pořídíte takřka okamžitě, nehledě na neměřitelnou hodnotu u snímku s namáčknutím. Na ukládání dat taky nečekáte věčnost. Při sériovém snímání pořídíte první tři snímky rychlostí 2,9 snímků za vteřinu, ale držíte-li spoušť, fotoaparát snímá až do vyčerpání paměťové karty – ovšem s již citelně sníženou rychlostí.

první snímek

3,28 s

snímek bez namáčknutí 0,35 s
snímek s namáčknutím neměřitelné
ukládání-připravenost k dalšímu snímku

2,23 s

rychlost sériového snímání 2,9 sn./s 
počet snímků v sérii  3 sn.

Měřeno s paměťovou kartou Lexar SD 128 MB, v maximálním rozlišení ve formátu JPEG s nejnižší kompresí

Konica Minolta DiMAGE Z5 bude jistě oblíbená v očích amatérů, a to širokým rozpětím ohnisek, kdy je možné – zejména na dlouhém konci – pohybovou neostrost „zmrazit“ stabilizátorem obrazu. Pokročilejším uživatelům může fotoaparát vyhovovat zejména možností nejrůznějšího doplňkového vybavení, ať už jsou to filtry, předsádky či externí blesk. Celkově není proč se tohoto fotoaparátu obávat, pokud nemáte v plánu své snímky příliš zvětšovat. Přes výše zmíněné nedostatky totiž vykazuje přirozené barevné podání, a tak bude jistě běžný uživatel s výsledky spokojen. Cenová hranice by se však, alespoň v internetových shopech, mohla nepatrně snížit.

__________________________________________________________________________________________

 plusy

 minusy

reálný i náhledový histogram

nepřiměřený šum již při ISO 200 

stabilizátor obrazu AntiShake  

zaostřování při horších světelných podmínkách

přirozené barevné podání

pouze USB 1.1


zdroj: Konica Minolta
kontakt: 533 315 111, www.konicaminolta.cz
cena: 14 490 Kč vč. DPH

Pokračování 2 / 2

Demosnímky

Nejkratší ohnisko
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
 

Nejdelší ohnisko
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
Pleťové barvy - denní světlo bez blesku
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
Pleťové barvy - denní světlo s použitím blesku
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení   
Makro reálné
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
Režim Supermakro
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
Snímek pořízený bez zapnutí stabilizace obrazu AntiShake
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 
Fotografie pořízená se stabilizátorem obrazu AntiShake
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení 

Určitě si přečtěte

Články odjinud