Test deseti levných digitálních kompaktů

17. prosince 2006
TWEET SDÍLET
Zatímco dříve jste za 8 000 Kč koupili digitál s minimem funkcí, dnes lze za tuto cenu pořídit vyspělé a chytré kompakty. Nabídka digitálů je velice rozmanitá.

Modely, které se nám v testu sešly, lze většinou zařadit do kategorie kompaktních expozičních automatů. Právě jimi se to v podobné cenové relaci jen hemží. Kreativních kompaktů s plně manuálním nastavením nebo ultrazoomů zde najdeme jen poskrovnu. Expoziční automatika ale nebývá při fotografování osamocena, často ji vypomáhá až několik desítek motivových programů určených k fotografování nejrůznějších témat.

Při nich fotoaparát upraví parametry snímání (clona, expoziční čas, způsob ostření) podle předem nastavených voleb tak, aby co nejlépe seděly danému typu snímané scény. Základní motivové programy typu krajina, portrét, sport, noční snímek nebo makro podporují snad všechny digitály, standardem je dnes ale minimálně desítka těchto užitečných pomocníků. Jen trojice digitálů s v našem testu může pochlubit plně manuálním režimem. Jsou to vítěz testu Samsung Digimax S1000, Casio Exilim EX-Z120 a Sony Cyber-shot DSC-W100.

Úplným laikům zcela jistě poslouží jednoduché režimy bez možnosti jakéhokoli nastavování parametrů, najdete je u fotoaparátů Nikon Coolpix L5, Panasonic Lumix DMC-LZ5 a Pentax Optio W20. Stylový Olympus mju 740 nabízí další zajímavou funkci pro úplné začátečníky – fotografického průvodce, s nímž pomocí několika vybraných témat a zodpovězených otázek dojdete až ke správnému nastavení fotoaparátu pro příslušný typ snímku.

Klepněte pro větší obrázek
Digitály značky Casio mají motivových programů více než 30, mezi nimi i program zvaný mazlíček

Vyvážení bílé podle přednastavených hodnot a ruční kalibrace se již stalo standardem, některé digitály (Panasonic Lumix DMC-LZ5, Samsung Digimax S1000) k tomu přidávají možnost manuálního nastavení červené, modré a případně i zelené barvy, což je při složitějších světelných podmínkách velké ulehčení.

Správné určení expozice podle parametrů zobrazovaných na displeji není pro začínajícího fotografa ničím jednoduchým, velkým usnadněním je ale funkce zvaná histogram. Reálný histogram zobrazuje hodnoty jasu přímo při kompozici snímku, náhledový pak až po jeho vyfocení. Bohužel velké množství fotoaparátů v našem testu (a v této cenové kategorii) nemá ani jeden z nich, podobně jako Samsung Digimax S1000 nebo Fujifilm FinePix F20.

Pentax Optio W20 naopak jeho funkci ještě rozšiřuje a při zapnutém reálném histogramu zobrazuje také přeexponovaná a podexponovaná místa v obraze. S natáčením videa si poradí všechny digitály a standardem je dnes rozlišení 640 × 480 bodů při 30 sn./s. Zajímavostí je rychlý režim u Canonu Digital Ixus 60, s nímž natočíte video 320 × 240 s rychlostí 60 sn./s. Rozdíl oproti standardní rychlosti je znát už při prohlížení videa na displeji.

Zůstaňte v klidu a nikam se nehoňte

Honba výrobců za co nejvyšším rozlišením neustále pokračuje, je však jen na vás, jestli jí také podlehnete. Rozlišení snímače totiž není všechno – důležitá je především jeho velikost (úhlopříčka). Pokud je totiž příliš malá a rozlišení naopak velké, jednotlivé světlocitlivé buňky jsou blízko u sebe a nezvládají zachytit dopadající světlo – místo toho produkují větší míru šumu. Pro vysoké rozlišení je samozřejmě potřeba také odpovídající objektiv, jenž zvládne propustit i jemné detaily.

Objektivy digitálů v testu mají ve většině případů trojnásobný zoom. To je hodnota, která laikovi stačí. Znalý člověk se však spíše než o násobky zajímá o rozsah ohniskových vzdáleností. Některé objektivy totiž začínají na širokém konci na ohniskové vzdálenosti 35 mm, jiné třeba na 38 mm. Na první pohled jde o nepatrný rozdíl, každý milimetr na širokém konci ohnisek však hraje důležitou roli a na úhlu záběru se výrazně projeví.

Kromě toho je také dobré zajímat se o světelnost objektivu. Hodnoty kolem F2,8 má na krátkých ohniscích většina kompaktů, na dlouhých už jsou však hodnoty výrazně vyšší a při špatném osvětlení mohou hrát podstatnou roli. Kupodivu lépe než krátké zoomy jsou na tom se světelností delší zoomy, jenž mají na dlouhém konci ohniska světelnost třeba F3,5. Takový Panasonic Lumix DMC-LZ5 má ohniskovou vzdálenost 37–222 mm a světelnost slušných F2,8–4,5.

Držte foťák stabilně

S prodlužující se ohniskovou vzdáleností vzrůstá riziko roztřesení snímků. Digitál s pětinásobným zoomem by proto měl být vybaven také stabilizátorem obrazu, samozřejmě jen tím optickým či mechanickým. Digitální stabilizaci lze považovat za jakousi náhradu, rozhodně však ne plnohodnotnou. Nejčastěji je totiž založena na drastickém zvyšování citlivosti snímače (to jsou ty všechny hodnoty ISO daleko přes 1 000) a tím zkracování expozičního času. S velkou citlivostí ale jde ruku v ruce také vysoká míra šumu ve snímcích.

S ubývajícím světlem se vám bude kvůli rychlejšímu a spolehlivějšímu ostření hodit přisvětlení autofokusu pomocí svítivé diody. Ten vám na rozdíl od stabilizátoru obrazu nezaručí neroztřesené snímky, ale jen spolehlivější zaostření na požadovaný objekt.

Klepněte pro větší obrázek
Většina digitálních kompaktů používá k napájení vlastní firemní Li-Ion akumulátor

Až se opravdu setmí, budete muset při focení použít blesk. Při širokém ohnisku počítejte s dosahem kolem 3–4 m, u dlouhého ohniska pak bývá o něco menší. V této kategorii digitálů je nastavení intenzity blesku velmi neobvyklé a z testovaných digitálů ho umí ho jen Casio Exilim EX-Z120. Pro dobré fotky, zejména při focení lidí, je třeba, aby měl blesk několik režimů. Základem je, kromě zapnutého a vypnutého blesku, také režim redukce červených očí a ideálně režim pomalé synchronizace. Pro nastavení synchronizace na 1. nebo 2. lamelu je však třeba přejít do jiné cenové kategorie digitálů.

Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 22/06.

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Canon, Testy, Pentax, Nikon, Sony, Panasonic, Fujifilm, Olympus, Samsung, Casio, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz


20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software