Tamron 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC: test objektivu

29. května 2010
TWEET SDÍLET
Patnáctinásobný zoom Tamron 18–270 mm je v současné době objektivem s největším rozsahem ohnisek na světě.

Alergii na dotazy typu „Kolik to přibližuje?“ jsem již naštěstí překonal, byť se musím přiznat, že mě zpočátku docela vytáčely. Nyní si dokonce občas přeji, aby se mě někdo zeptal na rozsah testovaného objektivu. U Tamronu 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC bych s gustem odpověděl: „Stačí ti patnáctka?“

Tamron AF 18-270mm f3.5-6.3 Di II VC lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>
 

Aby bylo hned na začátku jasno, nejsem ortodoxní fanda širokorozsahových zoomů. Osobně je totiž nevyužiji – skoro neumím fotit s dlouhými ohnisky, takže mi stačí sklo s maximem 150 mm na skvělé portréty (oblíbenou padesátku vám k této činnosti opravdu nedoporučím). Nicméně jako většina velkých kluků jsem fascinován technikou a nepřestává mě překvapovat, že i v takto velkém rozsahu může mít objektiv výborné vlastnosti. Byť samozřejmě s jistými kompromisy.

Vykoupená jedinečnost

Mám-li začít superlativy, pak musím uvést, že Tamron 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC je v současné době objektivem s největším rozsahem ohnisek na světě. Neexistuje jiný výrobce, který by produkoval patnáctinásobný zoom pro fotoaparáty s výměnnými objektivy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

To, že jde i přes velký rozsah zároveň o sklo poměrně kompaktních rozměrů, vidíte na fotografiích a v technických údajích. Je jasné, že muselo dojít k nějakému omezení – tím je, jak jinak, světelnost. Malou světelností však trpí všechny objektivy tohoto typu. Pokud byste totiž chtěli zkonstruovat podobný zoom třeba na F2,8, dostali byste dlouhou, tlustou a těžkou rouru, kterou byste jistě nechtěli nosit. Takže jde o „nutný kompromis“. U Tamronu je navíc potěšující, že jej není nutné pro dosažení kvalitní kresby extrémně clonit a pomůže samozřejmě – u této kategorie objektivů povinný – dobře funkční optický stabilizátor.

Méně než čtvrt kruhu

Kvalitní konstrukce a dílenské zpracování jsou u Tamronu samozřejmostí, někomu ale může vadit otáčející se prstenec ostření při autofokusu. Ten se navíc na první pohled zdá docela pomalý, což také naše měření potvrdilo. Na focení Formulí 1 se tedy tento objektiv nehodí, nicméně pro běžnou práci je rychlost autofokusu dostačující.

Potěšeni naopak budou příznivci velkého zvětšení. S Tamronem 18–270 mm VC se dostanete až 50 cm k objektu (měřeno od snímače), což při plném vyzoomování už představuje téměř pravé makro. Nejmenší předmět bude mít na šířku necelých 70 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nadšení však asi nebude vládnout v táboře příznivců manuálního ostření. Přechod od nejkratší zaostřovací vzdálenosti k nekonečnu neobsáhne na ostřicím prstenci ani čtvrtinu kruhu – manuální zaostřování je velmi necitlivé. Nutno dodat, že k tomuto konstrukčnímu provedení se v poslední době uchylují i další výrobci. Je to totiž naopak výhodné pro autofokus a ten je, jak je vidět, jednoznačně preferován.

Ostatní chtějí taky!

Jednoduchý závěr by mohl znít třeba takto: kvalitní širokorozsahový zoom za velmi dobré peníze. Co víc si ještě přát? Víc verzí. V současné době je Tamron 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC produkován pouze pro Canon a Nikon (s vestavěným ostřicím motorem, takže jde použít i na D-SLR Nikon bez motoru). Je to trochu škoda. Mezi fotografy je také spousta přístrojů Sony (či Konica Minolta) nebo Pentax, kterým by takový objektiv jistě také slušel. Uvidíme tedy časem – Tamron většinou rozšiřuje verze postupně. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z pohledu rozlišení musím Tamron 18–270 mm VC velmi pochválit. Zatímco většinu objektivů tohoto typu, ale také nejeden levný standardní zoom, je třeba pro dosažení optimální kresby clonit až na F11, zde můžete jednu clonu ubrat. Na nejširším ohnisku dokonce stačí F5,6, naopak nejdelších 270 mm clonu jedenáct vyžaduje.

Bokeh samozřejmě nelze porovnávat s pevnými skly, nicméně úroveň kresby mimo rovinu ostrosti neurazí.

Chromatickou vadu na kontrastních hranách snímků najdete, avšak pokud ji nebudete vysloveně hledat, možná si jí ani nevšimnete. Stejně jako sférické zkreslení nebo vinětaci, která je u tohoto objektivu mimochodem výborně korigovaná, snadno opravíte i chromatickou vadu dodatečně v počítači – ideálně samozřejmě při zpracování bezztrátového RAWu.

Sférické zkreslení

Ohnisko

18 mm

35 mm

80 mm

135 mm

200 mm

270 mm

Sférické zkreslení

4,2 %

-1,2 %

-1,6 %

-1,4 %

-1,1 %

-0,9 %

Geometrická deformace obrazu má u Tamronu 18–270 mm VC standardní průběh. Nejširší ohnisko výrazně soudkuje – více než čtyřprocentní prohnutí je hodnotou, která není zanedbatelná a na nejednom záběru vás patrně donutí k nápravě v počítači. Přechod k opačnému prohnutí linií obrazu, k poduškovitému sférickému zkreslení, začíná velmi brzy po malém vyzoomování, ale na rozdíl od soudku u 18mm ohniska vykazuje velmi solidní hodnoty. Celkově však lze říci, že sférické zkreslení zvládá Tamron 18–270 mm VC nadprůměrně dobře.

Zpracování

Ke standardně dodávané sluneční cloně se váže zajímavá informace, a totiž že je shodná se sluneční clonou Tamronu 17–50 mm F2,8 VC, tedy objektivu s mnohem menším rozsahem. Jak tomu je u většiny širokorozsahových objektivů, zvětší i Tamron 18–270 mm VC po plném vyzoomování svoji délku téměř dvojnásobně. Trojdílný tubus objektivu ale vyniká výborným dílenským zpracováním – nadměrné vůle se nemusíte obávat. Těžké sklo má však tendenci k samovolnému vysouvání, výrobce jej proto opatřil zámkem, umístěným na pravé straně předního prstence, protilehlé přepínačům ostření a stabilizátoru.

Vinětace

Klepněte pro větší obrázek

Pokud mě nějaká vlastnost u tohoto objektivu vysloveně nadchla, pak je to právě míra ztmavení rohů vůči středu, tedy vinětace. Nebojím se prohlásit, že od Tamronu 18–270 mm VC by se mohla učit spousta výrobců optiky zvučných jmen, jejichž zoomy s mnohem menším rozsahem, mnohem větším renomé a samozřejmě mnohem vyšší cenou vykazují velmi často také mnohem větší míru vinětace.

Klepněte pro větší obrázek

Verdikt

Tamron 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC je jedním z objektivů, který mě „nachytal na hruškách“. Teoretické předpoklady, že takovéto sklo nemůže být kvalitní, zde selhávají. Jde o výborný širokorozsahový – a chce se mi dodat cestovní – objektiv pro D-SLR, který „udělá spoustu muziky“. A podíváte-li se navíc na cenovku, pak zjistíte, že jde o muziku za málo peněz. Ocenění Dobrá koupě DIGIfota si zasloužil naprostým právem.

Tamron 18–270 mm F3,5–6,3 DiII VC

Cena orientační 12 500 Kč

  • kompatibilita D-SLR
  • bajonet Canon, Nikon
  • ohnisková vzdálenost 18–270 mm
  • světelnost F3,5–6,3
  • clona 7 lamel, max. F22
  • průměr filtru 72 mm
  • velikost – průměr/délka 80/103 mm
  • hmotnost 600 g

Klepněte pro větší obrázek

Graf ceny produktu Tamron AF 18-270mm f3.5-6.3 Di II VC poskytuje server Heureka.cz

Témata článku: Technika, Testy, Objektivy, Příslušenství

Určitě si přečtěte

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

20 Petr Březina

Petr Březina
Full-frame
VALOI 360 – nový systém pro pohodlné skenování negativů

VALOI 360 – nový systém pro pohodlné skenování negativů

1 Petr Březina

Petr Březina
KickstarterSkenery
10 knih o fotografii, které by neměly chybět ve vaší knihovničce

10 knih o fotografii, které by neměly chybět ve vaší knihovničce

Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
FotografovéKultura
Tip: Jak do Zoner Photo Studia nahrát desítky barevných filtrů

Tip: Jak do Zoner Photo Studia nahrát desítky barevných filtrů

3 Jakub Čížek

Jakub Čížek
Zoner Photo Studio
Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci. S objektivy je to velmi podobné, proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

2 Petr Březina

Petr Březina
Objektivy
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika