Tajemství infračervené fotografie

23. května 2014
TWEET SDÍLET
Infračervená fotografie je velmi zvláštním a zároveň efektním způsobem zachycení reality. Snímky pořizované v tomto světelném spektru mají specifickou barevnost a s ní související atmosféru. Pojďme se tedy podívat blíž, jak na to.

Jelikož se již delší dobu zajímám o focení v infračerveném (IR – infrared) spektru, rozhodl jsem se napsat tento článek, ve kterém bych rád objasnil základy problematiky infračervené fotografie.

Čím fotografovat

Nebudu se zde příliš zabývat oblastí analogovou, neboť zde jsou postupy paradoxně ještě podstatně komplikovanější a zaměřím se tedy spíše na tu digitální. Snímky publikované v článku najdete také v Galerii DIGIareny anebo na webu darksome.eu.

Výhoda analogových přístrojů spočívá v tom, že neobsahují filtr, jenž infračervené záření blokuje (označován jako IR cut či hot mirror), na základě čehož je není nutné nijak modifikovat a IR světlo může pronikat na film. Nezbytné je pouze pomocí filtru na objektivu odfiltrovat viditelné světlo a použít speciální film, citlivý v infračervené oblasti.

Nicméně, problém je s dostupností těchto filmů, a také v pochopitelné absenci živého náhledu, u těchto přístrojů. Jelikož lidské oko IR světlo nevidí, z toho důvodu nelze po nasazení filtru na objektiv prostřednictvím optického hledáčku komponovat.

Klepněte pro větší obrázek
Zeleň je z hlediska infračervené fotografie velice významným prvkem.

Není tak možné docílit přesného zaostření, neboť infračervené záření je oproti viditelnému spektrálně posunuté, takže v případě nasazení filtru až po zaostření, výsledný snímek ostrý nebude. Je nezbytné vyzkoušet, jaký je posun oproti zaostření ve viditelném spektru a udělat si značku na objektivu, případně tento nedostatek kompenzovat vyšším zacloněním. Některé starší objektivy těmito značkami již z výroby disponují.

U digitálních přístrojů je situace lepší, nikoliv však bezproblémová. Fotoaparáty přímo určené k fotografování v IR spektru se bohužel komerčně nevyrábí a je tedy nezbytné si vystačit s fotoaparátem klasickým, případně jej modifikovat, a to buď svépomocí nebo svěřit práci odborníkům.

Existuje několik firem, které se přestavbami zabývají, obvykle jsou však ceny velmi vysoké, řekl bych že skoro až absurdní. V naší republice jsou tyto služby ještě v plenkách a jejich úroveň není příliš vysoká, výsledkem čehož jsou rušivé nečistoty na čipu atp. a je tedy žádoucí se obrátit spíše na zahraniční servis. Nutno však počítat s tím, že v takovém případě se náklady zvyšují o cenu přepravy a je obvykle nezbytná finanční transakce do zahraničí.

Najdou se však i světlé výjimky a netřeba chodit daleko, stačí k našim slovenským sousedům, kde působí Dušan Veselý, který má na kontě již celou řadu modifikací. Jak zrcadlovek, tak bezzrcadlovek. Problém není ani s platebním spojením a lze zaplatit na český účet, přičemž ceny jsou například oproti americkému LifePixelu podstatně nižší.
Ovšem, jak sám pan Veselý upozorňuje, je potřeba počítat s tím, že jedno smítko prachu na čipu obvykle přece jen skončí. Ale to je myslím malá daň, vezmu-li v potaz celkové finanční i kvalitativní aspekty.

Klepněte pro větší obrázek
Fotografie Euforie – vítězný snímek soutěže Akty X 2012

Vhodné podmínky pro focení v infračerveném spektru

Fotografování v oblasti těchto vlnových délek vyžaduje poměrně specifické podmínky, které se velice výrazně projevují na výsledných fotografiích. Jelikož jediným přirozeným zdrojem infračerveného záření je slunce, je důležité, aby jeho paprsky byly co nejintenzivnější.

Zatímco při klasickém focení ve viditelném spektru se snažíme docílit co nejměkčího světla, zde je situace zcela opačná a nejlepších výsledků lze dosáhnout prostřednictvím tvrdého a intenzivního slunečního záření. Byť jsou tyto světelné podmínky velice důležité, samy o sobě však ještě nejsou zárukou dobré fotografie a stejnou, či ještě větší, pozornost je potřeba věnovat i výběru vhodného motivu a následné kompozici.

Zde záleží na tom, zda daný materiál IR záření pohlcuje nebo naopak odráží. Nejlepších výsledků lze dosáhnout kombinací obou těchto prvků, kde materiály, jenž infračervené záření odráží, snímkům dodají snový nádech a velice netypický barevný posun, zatímco prostřednictvím materiálů, které je absorbují, snímek získá na dramatičnosti a scéna působí kontrastněji.

Klepněte pro větší obrázek
V případě horších světelných podmínek či pokud se fotografovaný objekt nachází ve stínu, jsou fotografie méně kontrastní, až barevně „mdlé“.

Typickými příklady odrazivých materiálů je zeleň, jako jsou listy rostlin či tráva. Naopak vodní hladina a mraky jsou příkladem prvků absorpčních, následkem čehož jsou na fotografiích velmi tmavé. Zajímavý efekt vytváří i lidské tělo. Zatímco kůže je sněhově bílá, stejně jako třeba rty, oči jsou oproti tomu černé, neboť záření pohlcují.

Pokud je IR světlo dostatečně silné, proniká až několik milimetrů pod kůži, takže jsou vidět výrazné žíly, což může fotografie opět do jisté míry ozvláštnit a lze s tímto poznatkem dále pracovat. Další výhoda spočívá v tom, že pokud má modelka vrásky a nejedná se vyloženě o extrém, tak na snímcích nejsou vidět, neboť infračervené záření touto vrchní vrstvou kůže proniká. Tuto vlastnost lze dobře využít i při spolupráci s modelkou, kde funguje jako taková „automatická retuš" otlaků od spodního prádla.

Klepněte pro větší obrázek 
Fotografie pořízená modifikovaným kompaktním fotoaparátem

Témata článku: Technologie


7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika