9
Fotogalerie

Svatební fotografie aneb technika a příslušenství – II.

Jakou techniku používat pro fotografování svateb? Na co dát pozor při focení a co nezapomenout? Máte používat efekty?

V prvním, rozsáhlejším díle jsem se vám pokusil přiblížit průběh svatebního dne z pohledu fotografa. Pokud jste zkušený fotograf a rozumíte si se svojí technikou, dále číst nemusíte. Pokusím se teď shrnout základní pravidla a upozornit na problémy, které vás mohou během fotografování této události potkat. Předpokládám ale, že základní zkušenost s technikou máte. Jestli ne, tak raději fotografování svatby odmítněte. Není to zrovna místo pro zkoušení nového přístroje.

Vím, o čem píši, protože když jsem se stal šťastným majitelem nové zrcadlovky, fotografování svatby mě čekalo dva dny nato. Naštěstí jsem byl takový nadšenec, že jsem měl manuál nastudovaný ještě dříve, než jsem měl přístroj vůbec v ruce. Murphyho zákon totiž zafungoval bezchybně. A mně, asi po pátém záběru ráno u nevěsty, kdy jsem fotil svatební dort a chystal si techniku, zhasnul zadní displej. A to tak, že viditelná zůstala jen horní třetina, která i tak pomaličku zhasínala. Věřte, že toto bych opravdu nikomu nepřál. Znalost manuálu zpaměti mi v tomto případě zachránila můj život fotografa.

Tento přístroj neměl stavový displej, a vše tudíž bylo vidět jen na hlavním displeji, na kterém jsem momentálně neviděl nic. Nezbylo mi, než vzpomínat, jak to v tom manuálu bylo. Když jsem chtěl nastavit např. kvalitu fotografií, věděl jsem, že musím po stisknutí tlačítka menu kliknout 2x doleva, pak 3x dolů a zase doleva a potvrdit.

Asi si umíte představit tu bezmoc, kdy si nemůžete zkontrolovat výsledek ihned po pořízení záběru a musíte spoléhat opravdu jen na nastavení. Píšu bezmoc, ale není to tak dávno, kdy to jinak nebylo možné. Pokud si ale zvyknete na komfortní kontrolu pořízeného záběru, o kterou naneštěstí přijdete právě při fotografování svatby, je to více než nepříjemné. Tímto vlastním zážitkem chci jen konstatovat, že znalost techniky je v případech takového focení nevyhnutelná. Jestli ji nemáte, vezměte do ruky manuál a učte se.

Pokud to se svatební fotografií myslíte opravdu vážně, budete muset investovat do záložního těla. Budete ho pak moci využít i při samotném fotografování. Na jednom přístroji můžete mít širokoúhlý objektiv a na druhém teleobjektiv. Ideální je pak základní objektiv 17-50 mm na jednom těle a 70-200 mm na druhém.

Blesk

Zpátky k fotografování svateb. Obrovskou výhodou je externí blesk, a pokud ho nemáte, zkuste si ho na fotografování svatby alespoň půjčit. Výkon interního blesku, je velmi malý, nemáte možnost fotografovat odrazem. A co je ještě důležité, nemáte šanci překročit X-sync důležitý pro fill-in blesk za slunečného počasí. Jen pro připomenutí, fill-in znamená vykrytí stínů, např. v obličeji, za slunného počasí, kdy je slunce vysoko a vytváří hluboké stíny pod očima a nosem. V případě svatby se na exteriérové focení dostanete právě kolem poledne, kdy je fotografické světlo kritické. Vykrytí těchto stínů bleskem vám jednak ušetří spoustu práce ve vývojnici, ale zároveň dodá fotografovaným do očí často zmiňovanou živou jiskřičku.

V případě, že neseženete externí blesk, zcela jistě venku za slunného počasí překročíte expoziční čas, než je X-sync čas vestavěného blesku. Navíc je více než žádoucí, abyste fotografovali s nízkým clonovým číslem (kvůli rozostřenému pozadí), které expoziční čas ještě více zkrátí. Dalším problémem vestavěného blesku, který bude nutný při fotografování obřadu, je fakt, že jakmile budete fotografovat v rychlém sledu za sebou, což jistě budete, dojde po chvilce k nutnému dobití blesku.

Problémem je, že vám přístroj v tomto okamžiku nedovolí fotografovat. A věřte tomu, že vás to potká v ten nejméně vhodný okamžik a vám nezbude, než se dívat na displej a čekat, než se rozsvítí kontrolka ready. Dobrým doplňkem pro fotografování přímým bleskem je malý difuzér určený na blesk, který zmírní ostré stíny. V prostorné kapli není ale ostrost těchto stínů tak kritická.

01.jpg 

Blesk v nastavení ETTL vám nedovolí překročit X-sync čas, a je tak venku za slunečného počasí při velmi krátkých časech prakticky nepoužitelný. Zkontrolujte proto vždy včas, přechod do režimu ETTL HSS (viz obrázek níže).

02.jpg 
03.jpg

Blesk nebo odrazná deska je v tomto případě nutností. Blesk přidá onu jiskřičku do oka, čas vysoce překračuje X-sync čas přístroje.

Odrazné desky

Pokud disponujete užitečnou pomůckou, jakou jsou odrazné desky, neměli byste je zapomenout. V tomto konkrétním případě je vhodná zlatá barva, je to však vaše individuální věc. Pomůže vám právě s výše zmiňovaným vykrytím stínů, a vy tak můžete blesk po obřadu uložit do brašny.

Kromě odrazné desky je velmi prospěšný i větší difuzér, kterým máte možnost modelovat světlo. Hodí se především k detailům a portrétům. K realizaci takového fotografování budete ale potřebovat dalšího pomocníka. To znamená buď někoho vzít sebou, nebo využít šikovného svatebního hosta, kterého musíte ve vteřině zaškolit. I to je prostor pro konzultaci se skoromanžely před realizací samotného fotografování.

Odraznou desku můžete použít také jako zdroj protisvětla. Můžete tak simulovat nízké sluneční světlo. V tomto případě zvažte také fill-in blesk, ale velmi decentně aby ho nebylo vidět. Záleží, jestli míří vaše previzualizace spíše k siluetám nebo jestli chcete zachovat i nějaké ty detaily. Takovéto hrátky se světlem už ale výrazně zasahují do reality. Pokud je celé fotografování kolem 13 hodiny a vy začnete simulovat zapadající slunce, může to narušit dojem z uceleného souboru fotografií. I na takovéto „maličkosti“ musíte myslet! Můžete to ovšem použít pouze u nějakého detailu např. závoje. V každém případě se snažte s protisvětlem pracovat, je velice zajímavé, malebné a rozhodně by nemělo chybět.

04.jpg 
Účinek zlaté odrazné desky (vlevo); Difuzér (vpravo) nemusí být jen na portréty.
ISO 100, 1/3200s, f/1,8
05.jpg
Protisvětlo je nádherné a do svatební fotografie určitě patří.

Formát ukládání

Jako formát ukládání jednoznačně a nekompromisně RAW! Jedná se o digitální negativ a je nutné ho vyvolat. Bude vás učit střídmosti a hlavně vás přiměje „pomazlit“ se s každým obrázkem a nepustit žádný po zběžném prohlédnutí na monitoru. Výsledkem vašeho snažení nemá být 400 výcvaků, ale třeba „jen“ 40 fotografií! (viz dále kapitola Výstup)

Nastavení fotoaparátu

Nastavení přístroje pro samotné fotografování už je věcí každého fotografa. Záleží především na zvyklostech, které má. Mně osobně vyhovuje způsob nastavení poloautomatických režimů. Automatický výpočet expozice při fotografování sněžně bílých šatů nevěsty vedle černého obleku ženicha je pro většinu dnešních přístrojů stále ještě noční můra. Vy se toho ale obávat nemusíte. Uvidíte, že stačí dva tři zkušební záběry a výsledky se dostaví.

Při fotografování obřadu, při kterém se budete potýkat s nedostatkem světla, budete ale muset přistoupit i k plně manuálnímu nastavení. Clonové číslo nastavte na co nejmenší nebo o jednu hodnotu vyšší a čas podle použitého objektivu a pravidel bezpečného času. Při fotografování si pak jen kontrolujte histogram a mějte u něho zapnuté varování přepalů, které hrozí především na šatech nevěsty. Není ani tak důležitý obsah fotografie, ten jste viděli v hledáčku. Kontrola na displeji znamená právě kontrolu histogramu a přepalů. V případě nutnosti můžete zkrátit či prodloužit čas, zvýšit nebo snížit clonové číslo pro dosažení požadované expozice.

Čas vs. clona

V reportážní praxi bývá zvykem nastavit přístroj tak, že v prioritě clony nastavíte nejnižší clonové číslo a v režimu priority času pak nejkratší čas udržitelný z ruky a čas, kdy nebude znatelné pohybové rozostření. Při samotném fotografování pak pouze přepínáte mezi prioritou clony a času podle toho, co máte právě v plánu fotografovat. Dostáváte tak do ruky nejjednodušší a nejrychlejší způsob kontroly hloubky ostrosti.

ISO

Záměrně jsem až do tohoto okamžiku nepsal o nastavení ISO, ale i to je samozřejmě hodnota nastavení, se kterou je nutné pracovat a která vám ulehčí práci. Záleží na konkrétním přístroji a jeho technických specifikacích. Dnešní přístroje umožňují nastavit vysokou hodnotu citlivosti bez výrazné ztráty kvality. Je nutné vyzkoušet, kam až si můžete dovolit ISO posunout beze ztrát hvězdičky. Hodnotu ISO 400 můžete u dnešních DSLR používat zcela bez obav a u novějších přístrojů je i ISO 800 nebo 1600 naprosto bezproblémové. S každým novým modelem je použitelné ještě vyšší ISO.

Ke zvyšování hodnot ISO přistupujte ale až v posledním možném kroku. To znamená, pokud už jste na hranici času i clony a potřebujete víc. U zachycení svatby to znamená přepnout do manuálního režimu a zvýšit hodnotu ISO, jakmile vstoupíte do tmavé místnosti. Nezapomeňte ovšem snížit hodnotu citlivosti hned, jakmile se z těchto tmavých, pro fotografa nehostinných, podmínek dostanete!

Objektiv

Pro svatební reportáž se mi nejvíce osvědčil základní zoom v rozsahu 17 – 50 mm. Dovoluje jak poměrně široký záběr, tak pohotové přiblížení. Důležitým parametrem je tu ovšem světelnost. f 2,8 v celém rozsahu vám bude opět jen a jen ku prospěchu. Při fotografování aranžovaných fotografií velmi často sáhnu do brašny pro 90mm nebo 50mm pevné sklo, opět s možností nízkého clonového čísla. Na svatbu si ale se základním objektivem určitě vystačíte.

Výborným, ale bohužel drahým objektivem je reportážní objektiv 70 – 200 f2,8. Nejen že výborně kreslí, ale dovolí vám být dále od objektu fotografování. Tím pádem vznikají velmi přirozené portréty s měkkým pozadím. Nebojte se tímto objektivem fotografovat celé postavy, má to výbornou atmosféru a vytvoříte si tím styl, který u nás má málokdo. Je to totiž trochu komplikované focení, vzhledem k vzdálenostem fotografa a svatebčanů.

06.jpg
objektiv 70-200 mm

Příprava techniky

Zabývat se přípravou techniky před samotným fotografováním je teď skoro až tristní, ale přesto si dovolím připomenout nezbytné nutnosti.

  • dobít zdroj v přístroji i záložní zdroj (záložní zdroj je nutný);
  • dobít baterie do blesku i záložní sadu;
  • připravte si paměťové karty, den předem je zformátujte v přístroji a vyzkoušejte;
  • den před fotografováním neponocujte a dopřejte si odpočinku k nabrání sil, budete je potřebovat;

Při samotném fotografování pak vyměňte zdroje i kartu před fotografováním obřadu! I tak mějte po ruce záložní zdroj přístroje i blesku, stejně tak kartu. Osobně mám vše v kapsách. Paměťových karet je lepší mít více s menší kapacitou. V případě poruchy máte alespoň něco. Na druhou stranu se o ně musíte starat a nesmíte je nikde odložit! Pozor také na mobilní telefon. Předpokládám tedy, že během fotografování svatby ho nikdo zapnutý mít nebude. Ale v případě tichého režimu by se mohlo stát, že pokud dáte paměťové karty k mobilnímu přístroji, mohlo by dojít k poškození dat. Je lepší tedy telefon úplně odložit nebo vypnout.

Ústroj

To, že jste v roli fotografa, vás nezbavuje povinnosti se obléci tak, jak to ukládá bonton! Nesnižujte proto vážnost situace a celého novomanželského slibu svým nevhodným oblečením. Neomlouvá ani vysvětlení, že si přeci nebudete klekat v obleku. Společenský oděv, naleštěná obuv, motýlek či kravata jsou zkrátka nutností, kterou musíte překousnout. Jde přeci jen o vážnou věc a pak – v obleku mezi hosty přeci jen lépe zapadnete. Při setkání se snoubenci před fotografováním se můžete také zeptat, do jaké barvy bude výzdoba a květiny a můžete tomu přizpůsobit barvu kravaty. Zcela jistě pak zapadnete ještě více.

Výstup

Je na vás, jak budete svou práci prezentovat. Apeluji na vás ale jako na fotografy a lidi, kterým na fotografii záleží! Předat CD se 700 obrázky je naprostá degradace celého vašeho snažení. (Pokud to není přání klienta.) Dejte si práci s vyvoláním fotografií i objednávkou ve fotoalbu. Kupte po dohodě s manžely svatební album a dovršte svoji práci nalepením fotografií do alba. Kombinujte fotografie velikosti 10x15 cm s velikostí 13x18 nebo větší u těch nejlepších. Klasická alba mají 30 nebo 50 – 60 listů. Máte tedy k dispozici od 60 do 120 stran. Tím jsou vám jasně dané limity počtu fotografií.

Fotokomora

Při vyvolávání fotografií buďte střízliví a nepřehánějte to s efekty. To, s čím „vylezete“ z fotokomory, by mělo být co nejpřirozenější, především barevně. S tím souvisí i hardwarová kalibrace monitoru. Investice do základní hardwarové sondy by měla přijít hned po pořízení základního objektivu. To už ale překračuji rámec tohoto článku.

Efekty

Pokud jste příznivcem softwarových efektů, je i tady na místě střídmost. Na druhou stranu je i toto způsob, jak se můžete odlišit od ostatních, vytvořit si vlastní jedinečnou cestu. Někteří z vašich klientů budou preferovat černobílé provedení. Měli byste proto vědět, kudy vede cesta v digitální vývojnici. V žádném případě ovšem nefotografujte černobíle. Z barevné uděláte B&W vždy, obráceně by to bylo možné jen kolorováním. (I to může být však způsob odlišení.)

07.jpg
S efekty opatrně a ujistěte se, že je klient jejich příznivcem.

Fotokniha

Poměrně moderní se teď staly fotoknihy. Vyzkoušel jsem ji pouze jednou a pro tyto účely ji nemohu doporučit. Při finalizaci fotoknihy dochází k velké komprimaci obrázků, a tudíž snížení jejich výstupní kvality. Máte-li jinou zkušenost, je tato varianta stále lepší než ono výše zmíněné CD.

Osobně jsem zůstal věrný klasickému lepenému fotoalbu. Úlevou nám může být, že už se nejedná o klasické fotorůžky, ale oboustranné podlepovací čtverečky. I tak je tento způsob zpracování poměrně pracný. Výsledek je však výborný.

08.jpg
album

Závěr

Osobně jako fotograf jsem velmi potěšen a zároveň poctěn, když mě někdo osloví na základě mé tvorby, kterou někde zahlédne. Jsem hrdý na to, že do mě lidé vkládají takovou důvěru. Vytvořte si svůj vlastní styl a nesnažte se být někým, kým nejste. Zajímejte se o práci jiných a transformujte ji do vlastní tvorby. Pokud ještě nemáte vlastní styl, foťte a on se určitě dostaví.


 

logo.jpg
Megapixel.cz - Doplníme Vaši fotovýbavu i znalosti!

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud