Každý, kdo fotografuje, se dříve či později dostane do situace, kdy ho známý nebo kamarád požádá, aby mu nafotil svatbu se slovy: „To pro tebe přeci nemůže být žádný větší problém. Vždyť se o to zajímáš, tak tomu rozumíš.“
Takhle nějak to může začít. Už těžko budete kamarádovi vysvětlovat, že fotíte převážně krajinu nebo makro. Pro laika je to fotografování jako každé jiné. Fotografické zachycení svatebního dne má ale svá určitá specifika, o kterých si teď povíme pár slov. Když už souhlasíte s tím, že to pro kamaráda či známého uděláte, čímž na sebe vezmete tu „obrovskou“ zodpovědnost, berte to jako hotovou věc. Nedejte na sobě znát sebemenší známku pochybnosti. Doufám, že i díky mému příspěvku tuto výzvu zvládnete a budete úspěšní.
Dokumentární/nedokumentární
Fotografování svatby je svým pojetím dokumentární portrétní fotografování. Od klasické dokumentární fotografie se ale poněkud liší. U klasického dokumentu máte jen malou šanci odhadnout běh událostí, pokud to není opakující se, stále stejná akce. A to je právě případ svateb. Sice se jedná o dokument, ale máte možnost odhadnout, co bude následovat a co právě této chvíli předcházelo. To je pro fotografa jednoznačná výhoda, kterou musíte využít v co největší míře. Dalším rozdílem je, že dopředu víte, kde se bude fotografování konat, a máte možnost si místo s dostatečným předstihem prohlédnout a zjistit jeho fotografické nedostatky. Stejně tak znáte i denní dobu, a tak máte i příležitost ověřit si, jaké budou na daném místě světelné podmínky.
Jinými slovy se sice jedná o dokumentární zachycení běhu událostí, ale můžete se dostatečně připravit, a eliminovat tak nechtěné proměnné. Stejně tak můžete zachránit něco, co se vám nepodaří zachytit napoprvé.
Každá svatba je originální, stejně tak každá sada fotografií by měla být originální. Svým způsobem odkrýváte prostřednictvím fotografií svoji duši. Skrze unikátnost a jedinečnost vašeho stylu focení, pro který jste byli vybráni.
Plánování
Pečlivě si naplánujte onen svatební den do kalendáře, abyste na něj nezapomněli. Nutná bude i příprava, takže je potřeba si vzpomenout několik dní předem. Jste-li i dobří grafici, můžete navrhnout známému, jestli by třeba nechtěl originální svatební oznámení. Jeho nevýhodou je velikost, která je nejoptimálnější 10x15 cm, tedy klasická fotografie. Výhodou je pak cena, originalita a oznámení šité přesně na míru a podle přání. Zároveň využijte toto setkání s budoucími manžely, abyste je poznali, pokud je ještě neznáte oba. Uděláte si tak představu o tom, jací jsou, co se jim líbí a jakým směrem namíříte styl vašeho focení. Pokud nevyužijí možnost fotografického oznámení, nebo je to věc, která nezajímá vás, je i tak vhodné vymezit si čas a z výše popsaných důvodů se setkat v dostatečném předstihu před svatebním dnem.
Oznámení abstraktní, symbolické
Oznámení portrétní
Další věcí, kterou je třeba zmínit, jsou časové dotace a představa manželů o tom, co všechno budou chtít zachytit. Z pohledu fotografa lze svatební den rozdělit na několik částí.
- Ranní přípravy + odjezd na obřad
- Obřad
- Skupinové a aranžované focení – 1 hodina
- Hostina
- Oslava
Ranní přípravy
Zúčastnit se svatby coby fotograf již od ranních příprav znamená, že se musíte dostat co nejdříve do místa dění, nejčastěji je jím bydliště nevěsty. Je potřeba zachytit „ranní cvrkot a zmatek“. A to v co možná největším klidu a nadhledu. Ještě než tento frmol začne, je dobré, abyste se co nejdříve seznámili s rodiči obou snoubenců, s jejich prarodiči a popřípadě i se svědky. Později na to nebude čas, a tak budete dopředu vědět, kdo by měl na fotografiích být, kdo je důležitý.
Nosnými body fotografování jsou především strojení a líčení nevěsty. Pokud si bude nevěsta přát, můžete ji jako fotograf doprovodit i ke kadeřníkovi, popřípadě vizážistovi. I tady se dají zachytit velmi pěkné snímky z příprav.
Kadeřnice, ISO 400, 1/60s, f/4, dynamice pomáhá šikmá kompozice (fotografováno odrazem v zrcadle)
Vizážistka
Jeden z možných způsobů postprodukce
Následují příjezdy pozvaných hostů, zdobení vozidel, přípitky atd. Tady se jedná opravdu o čistou reportáž, to znamená být včas a připraven na tom správném místě. Důležité je v této fázi zjistit, kdy přijede ženich, kam si půjde pro nevěstu. Jestli se budou dodržovat tradice, jako je požehnání rodičů a podobně. Právě proto je nanejvýše vhodná schůzka ještě pár dní před samotným svatebním dnem. Musíte být neustále napůl vedle nevěsty, aby vám tento okamžik neunikl.
Nepočítejte s tím, že se o vás bude někdo starat! Je to na vás, abyste byli právě tam, kde jste potřeba, a v podstatě o vás nikdo ani nevěděl. Snažte se zapadnout, bavte se s hosty, seznamujte se, ptejte se, kdo je kdo. Snažte se být milí a vtipní. Může to pomoci i vám s případnou nervozitou. Snažte se už ráno fotit co nejvíce, pomůže to v prolomení ostychu vůči vám ze strany hostů a po chvilce už nebudou vaše cvakání vnímat. A vy máte šanci zachytit emoce v celé kráse.
Neměli byste zapomenout vyfotit prstýnky
Stejně tak šaty
Ani střevíčky by vám neměly uniknout. Jakým způsobem se toho zmocníte, je jen na vás
Strojení nevěsty i ženicha
Zdobení vozů
V průběhu focení těchto klíčových bodů je vaším úkolem zachytit hosty a jejich emoce.
Poslední, co je ještě potřeba zachytit, je samotný odjezd na obřad. Nevěstu by podle tradice měl vést otec nevěsty a ženicha jeho maminka. Nedovolte koloně svatebních vozů odjezd dříve, než uděláte pár záběrů z auta nevěsty, zvláště pak, je-li to např. limuzína nebo veterán. Nebojte se kreativity a netradičních pohledů i úhlů záběru!
Teď se budete muset trochu smekat, pokud jedete vlastním vozem. Je potřeba co nejrychleji skočit do auta a zařadit se do kolony. Pokud se povezete, máte situaci jednodušší. Domluvit se na tomto bodě dopředu je nutné i kvůli výzdobě vašeho auta a místa v koloně. Jediné, co vás na cestě může potkat, je zátah (brána, šraňk). A to je opět prostor pro několik záběrů. Pokud jste i toto zdárně zvládli, je na místě výměna paměťové karty a baterií. Jak v přístroji, tak především v blesku. Kartu měnit nemusíte, máte-li dostatečně velkou kapacitu, ale mějte na paměti, že bude následovat fotografování obřadu. A tam nebude čas na výměnu karty ani baterií, proto zkontrolujte jejich stav.
Pokračování 2 / 4
Obřad
Obřad
Je dobré a dokonce žádoucí zachytit příjezd svatebčanů na obřad. Důležité je, abyste jako fotograf byl první na místě obřadu. Zvlášť nejste-li si fotografováním tak jistý. Nic vám nebrání v tom, abyste se na ono místo podívali ještě několik dní před samotným obřadem. Pokud se prohlásíte za fotografa budoucí svatby, nebude jistě nikdo proti, abyste si prohlédli místo obřadu. Neměl jsem problém ani na hradě Kost, kde mi dokonce dali průvodce, který mi ukázal, kudy průvod půjde.
Většina svatebních obřadů na hradech se odehrává v tmavých kapličkách u oltářů. Tady bývá kritické světlo. Pokud je místem obřadu světlá radnice, máte o starost méně. V případě obřadních místností na úřadech se můžete setkat s problémem zdobených skleněných lustrů, které mohu způsobovat nehezké odlesky při použití blesku odrazem. Omrkněte tedy světelné podmínky a mějte také na paměti dobu, ve které se má obřad konat. Můžete tak předpokládat, kudy bude případně svítit slunce dovnitř. Nastavení přístroje se budu věnovat později.
Na místě obřadu jste první, tak je čas ještě zachytit prstýnky i místo obřadu
Až dojde na samotné fotografování obřadu, mějte na paměti, že teď jste „páni místnosti“ vy. Vy určujete, kde budete stát, co potřebujete mít v záběru. Zbytečně nepřekážejte. Pokud potřebujete udělat záběr, při kterém si potřebujete stoupnout mezi oddávajícího a snoubence, buďte tam co nejkratší dobu. Pokud bude na místě ještě kameraman, musíte spolupracovat a snažit se, abyste si nepřekáželi v záběru navzájem. Na druhou stranu se může objevit i několik hostů, kteří se snaží fotit mobilním telefonem. Tyto „fotografy“ ignorujte a prosaďte si své místo. Přeci jen vy jste ten hlavní fotograf. Tato část focení je opět reportáž, ale máte čas i na kreativní tvorbu.
Kontrolujte histogram i přepaly a nebojte se záběr opakovat, zvláště pak, pokud fotografujete digitálně. Na místě jsou záběry celých postav, detaily i polodetaily. Všímejte si i rodičů, a pokud uvidíte emoce, snažte se je zachytit. Komponujte tak, že pokud používáte zoomový objektiv, nejprve vytvořte záběr pomocí zoomu. Pak zostřete zvoleným ostřícím bodem na oči, překomponujte a domáčkněte spoušť. Tatometoda point-recompose-shot je nebezpečná u velmi světelných objektivů při nejmenší cloně. Malá hloubka ostrosti může u této metody zapříčinit, že se oči dostanou mimo ni.Obezřetnost je tu na místě i v souvislosti s doteky, nechte si prostor a raději stříhejte.
Při tom všem ale na půl ucha poslouchejte oddávajícího, aby vám neutekl manželský slib. Dopředu si už najděte místo, odkud budete fotografovat navlékání prstýnků a první polibek. V případě, že by se vám náhodou stalo, že byste tento okamžik propásli, je tu i krajní možnost, kdy necháte novomanžele tuto chvíli zopakovat jenom pro vás. Je nutné se na tom ale dopředu domluvit, někdo by to mohl vnímat jako narušený, pokažený obřad. Raději se to snažte trefit napoprvé. Navlékání prstýnků můžete nafotit v detailu později při aranžovaném fotografování.
Samotné prohlášení „ano“ fotografovat nemusíte, protože pokud se trefíte přesně do prostřed tohoto slova, výraz tváře, především tvar pusy, není v okamžiku vyslovení slabiky „no“ příliš fotogenický. Jestli jste do této fáze vydrželi a neutekli pod tlakem nervů, máte už téměř vyhráno. Následuje přípitek a gratulace. Tady je na vás, kolik fotografií pořídíte. Myslete ovšem na to, že jako první z místnosti byste měli opět odejít vy. Pokuste se zachytit první společné kroky manželů. Ve většině případů bývá zvykem házení rýže, takže si najděte místo, kde nebudete zasaženi sprchou zrnek, ale přitom budete mít dobrý výhled.
Celé postavy, včetně prostředí. ISO 400, 1/80s, f/3,2
Spolu se snoubenci máte možnost zachytit i rodiče.
Snažte se komponovat tak, abyste nezakrývali svědky. ISO 400, 1/80s, f/3,2
Pohled oddávajícího. ISO 100, 1/400s, f/3,5
Pohled snoubenců. ISO 200, 1/200s, f/3,2
I na detaily je čas, pracujte s dynamikou.
Buďte kreativní. ISO 400, 1/60s, f/4
Emoce jsou na místě vždy. ISO 100, 1/250s, f/3,5
Samozřejmostí je nasazování prstýnků.
A první manželské políbení. ISO 400, 1/60s, f/4
Už nám chybějí jen podpisy.
A gratulace.
Výše zmiňovaná rýže.
Do této doby byste měli fotografovat jako duch. Nikdo by si vás neměl všímat a vy byste se měli chovat zúčastněně, avšak nenápadně. V tomto okamžiku musíte vstoupit do dění, protože budou následovat skupinové a aranžované fotografie.
Pokračování 3 / 4
Skupinové a aranžované fotografování
Skupinové a aranžované fotografování
Při skupinovém a aranžovaném fotografování je potřeba celý svatební den zastavit. I na tomto se domluvte dopředu na schůzce s budoucími manžely. Je na vás, abyste vybrali místo pro skupinové fotografie. Připravte si hlasivky a pevné nervy. Musíte celou svatební skupinu „ukočírovat“ a srovnat. Výborné jsou v tomto případě schody, kde můžete skupinu hezky zakomponovat nebo je opět na vás, jestli dáte průchod své kreativitě a pokusíte se o nějaký netradiční skupinový záběr.
Důležitý je důraz na hloubku ostrosti.
Pořiďte několik málo záběrů celého svatebního shromáždění a pak po domluvě s novomanžely můžete vyfotografovat i menší skupinky podle přání. Jako např. novomanželé s rodiči nebo jen se svědky, popřípadě s přáteli. Toto už je rozhodnutí manželů. Zda chtějí mít také několik fotografií zvlášť jen s vybranými hosty. Pokud ve zdraví přežijete fotografování skupinek, požádejte někoho, aby přinesl balenou vodu, kterou si připravíte do auta, poproste hosty o trpělivost, poděkujte jim za pózování a nastává práce s novomanželi.
Teď máte možnost, čas i příležitost ukázat svoji kreativní část osobnosti. To, co vás odlišuje od ostatních a proč si třeba právě vás vybrali pro zachycení tohoto významného okamžiku. Styl focení by měl být tedy jedinečný v celém rozsahu vaší práce, ale nyní musí být opravdu vidět. Pozadí, místo i aranžování je jen a jen ve vaší režii. Nebojte se experimentovat! Zeptejte se i manželů, jestli mají nějaké konkrétní přání, jak by chtěli na fotografii být. Dejte do fotografií osobnosti obou manželů. Rozcvičit se můžete na vyfotografování svatební květiny.
Další inspirativní fotografie si můžete prohlédnout na mé internetové stránce: www.tmaly.cz.
Počítejte s tím, že toto celé fotografování zabere kolem jedné hodiny, spíše více, záleží na vaší rychlosti a připravenosti. Není podmínkou, ale je dobré mít u sebe trochu vody, nejen pro vás, ale i pro nevěstu a ženicha, zvláště pak při slunném počasí. Připravte se na poznámky svatebních hostů. Budou mít hlad a bude to pro ně nudné a dlouhé. Nejlepší je, když je hned po skupinovém fotografování doporučíte počkat na lavičkách, v autech, abyste měli prostor. Myslete na to, že to děláte pro nevěstu a ženicha a ne pro hosty, mějte trpělivost. „Vymazlete“ si tyto záběry, snažte se nedegradovat fotografické řemeslo a ukažte novomanželům, že udělali dobře, že o fotografování požádali zrovna vás. Musíte se uvolnit, a i když budete pracovat rychle, snažte se zpomalit a nic neuspěchat.
Pokračování 4 / 4
Hostina a oslavy
Hostina
Následující část se týká reportážního zachycení svatební hostiny. Opět musíte být na místě první. Opět jsou zde zvyklosti, které by vám neměly uniknout. Jde především o příchod novomanželů. Pokud je hostina objednaná v některé z restaurací, uvítá novomanžele majitel či někdo, kdo má hostinu na starosti. Následuje přípitek a ve většině případů osoba, která drží tác se skleničkami, schovává pod tácem i talíř. Ten pouští v okamžiku, kdy se připíjí. Můžete na to být připraveni a zkusit zachytit talíř v letu. Není to tak těžké, jak to asi vypadá. Při fotografování zametání střepů musíte dolů. Nefotografujte ze shora, mějte na paměti staré dobré pravidlo fotografování z výšky očí. Takže na kolena!
Talíř v letu a zametání střepů.
Hned po tomto okamžiku focení musíte být opět první na místě hostiny, abyste udělali několik záběrů aranžovaného stolu bez hostů. Opět je tu místo pro celek i detail. Pokud je v místnosti svatební dort, nezapomeňte ani na ten. Stále myslete na nevšední záběry, které vás budou odlišovat od focení s kompaktem. Nechci tím říci, že by to kompaktem nešlo, ale využívejte možností zrcadlovek a minimální hloubky ostrosti, kterou umožňují snímat.
Aranžovaný stůl, před příchodem hostů. ISO 100, 1/60s, f/4
Dort by neměl chybět. ISO 100, 1/60s, f/4
Opět příležitost pro detaily.
Samotná hostina pak většinou začíná přípitkem a proslovem otce nevěsty. I to je prostor pro vás. Následuje polévka a vzájemné krmení manželů. Vyhýbejte se detailních záběrů ústní dutiny a snažte se zachytit tuto část důstojně. Vše je opět na vaší fantazii.
ISO 400, 1/100s, f/3,2
Pokud hostinou svatební veselí končí, dostáváte se do finále. Pokud jsou však v plánu ještě oslavy, je na místě, abyste si dali pauzu. Nejste-li přímo hostem u stolu, dopřejte si chvilku na pití i jídlo. Nepřejezte se ale, určitě by to bylo na překážku v další vaší kreativní tvorbě.
Oslavy
Oslavy už bývají uvolněné. Ten největší stres už je pryč, a tak je i na vás, abyste se trochu uvolnili a následnou reportáží se snažili zachytit co možná nejvíce radosti a smíchu. Emoce jsou to, co vás teď bude zajímat. Zaznamenejte místo konání, opět tu může být nějaký detail výzdoby aj. Snažte se vyhnout opileckým záběrům, zachovejte nasazenou laťku důstojnosti a profesionality. Nezapomínejte, že reprezentujete staré dobré fotografické řemeslo.
Oslavy.
Na oslavě nebude o emoce nouze.
ISO 100, 1/40s, f/3,2
V příštím článku o svatební fotografii se podíváme na zoubek potřebné technice a její nastavení.
Megapixel.cz - Doplníme Vaši fotovýbavu i znalosti!
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně