Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce

Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce
První vlaštovka obvykle revoluci nedělá. Kategorie Abstrakce vystrčila dvakrát za půl roku růžky (což je její styl) a tak jsme všichni očekávali, že zůstane v profotografovaných kolejích a dá si chvíli pauzu. Jenže - jak říká kolega - pokud člověk míní, „redakční bitka“ zpravidla mění. Balianův záběr porazil i ekologickou katastrofu.

Na pohled je jasné, že titulek nelže: kompozice je ryze středová. A navíc tak okatě. Jak opovážlivé! Víme přece, že středovka prostě není to pravé ořechové! Ubírá to na dynamice, nic se v ní neděje, je to takové nudné, chtělo by to posunout doprava, doleva, nahoru, dolů, no a teď to zase padá. Ale už dost předsudků. Máme novou dobu, navíc je jaro, tak buďme shovívaví. Autor s názvem Balian ony předsudky bourá pouhým stisknutím spouště, aniž by potřeboval byť jen jediné slůvko komentáře. „Středová“ jsou dvě poloviny, skládající se v jeden kompaktní celek; urbanistická šeď i jasná oranž v rovných plochách jsou promyšleně narušovány neklidem vodních kapek a zároveň je sjednocují čisté linky soustředných elipsovitých útvarů. V úhledných diagonálách se skrývá delikatesa pro naše zraky; tady nebylo namístě váhat, čí fotka je nejlepší z celého týdne.

Klepněte pro větší obrázek 
Uprostřed se nic neděje, všichni jsou na rohu!

Pochopitelně, že na každé hladké ploše se semtam najdou i špinavé kapky: autor mohl rozhodně zvážit použití méně křiklavého fontu v rohu. Příliš velká písmenka strhávají zbytečně pozornost určenou tomu, co je uvnitř rámečku. Také je velká škoda, že fotografie není k dispozici v rozlišení, na kterém by se daly pořádně prozkoumat detaily. Hlavně ty křišťálové kapičky by stály za to. Na velikosti rozlišení však chvála bohu bodování nezávisí; výsledkem jest krásně kulatá devítka.

Snímek, který se tentokrát umístil v těsném závěsu za abstraktním vítězem, svou barevnou paletu neomezuje a s její pomocí hravě nastiňuje, co za krásu se dá najít na silnici. Prvotní okouzlení se však postupným uvědoměním mění v děs. Vždyť tyhle barvičky nemají v přírodě co dělat... Pod snímkem je podepsán Zdeněk Dvořák.

Co ještě najdeme v Balianově archívu na našem webu? Přes čtyři desítky podkladů, potřebných ke zjištění, že před sebou máme fotografa, jemuž žádná cesta není cizí. Od portrétů přes krajinky, zvířata a abstrakci až k technice; malou zastávku mezi snímky reportážními či sugestivně zachycenou architekturu nepočítaje. Ve sbírce snad už chybí jen akt. Autor neustále cestuje a testuje, zkouší míchat obecné s emocemi, někdy i šokuje. Také není z těch, kteří by zavírali dveře před moderními technologiemi, a softwarovými úpravami se snaží dosáhnout té správné atmosféry. Podstatou skvělého snímku však nejsou nikdy úpravy, ale pouze snímek samotný. I ten vítězný si je toho dobře vědom: za vše může kompozice, zejména ta středová!

Témata článku: Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Martin Heidegger proces poznávání připodobňuje k prozkoumávání světliny v lese – obcházíme ji ze všech stran, nikdy ji nevidíme celou, každým okamžikem se mění.

Michal Černý

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

2 Adam Kos