Stabilizovaný a odolný Olympus mju 750 (recenze)

Poslední modelová řada kompaktů Olympus nepřinesla vpravdě žádná zásadní překvapení, portfolio se rozšířilo o několik „mjuček“ a také o několik digitálů řady FE. Dnes se podíváme na kompakt Olympus mju 750, který má nejen pětinásobný optický zoom, ale také stabilizaci obrazu.

Olympus představil o prázdninách celkem pět modelů z populární řady „mju“, jeden tenoučký model s velkým displejem – mju 730, jeden desetimegový – mju 1000, jeden obrněný – mju 725 SW a jedny dvojčata – mju 740 a mju 750. Všechny fotoaparáty, mimo zmíněného desetimegáče, mají shodné rozlišení 7,1 Mpx. Na test jsme si vybrali, alespoň pro nás zajímavý, model mju 750, který je vybaven hardwarovou stabilizací obrazu a pětinásobným optickým zoomem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo mju 750, vpravo předchůdce mju 700

Základní technické parametry Olympus mju 750:

• snímací prvek: CCD 1/2,33", 7,1 Mpx
  • max. výst. rozlišení: 3 072 × 2 304 bodů
  • paměťové médium: xD Picture Card, interní paměť 17 MB
  • objektiv: 36–180 mm, F3,3–5,0
  • LCD displej: úhlopříčka 2,5" (64 mm), 215 000 obrazových bodů
  • citlivost snímače v ISO: Auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1 600
  • videosekvence: 640 × 480 px, při frekvenci 15 sn./s
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový zdroj
  • rozměry a hmotnost: 96 × 54 × 24,3 mm, 120 g bez baterie a karty
Podrobnou specifikaci najdete v našem katalogu digitálů.

Již na první pohled „sedmsetpadesátka“ nezapře inspiraci v modelu mju 700, který Olympus představil začátkem roku 2006, při pohledu z přední strany nepoznáte prakticky žádný rozdíl mimo typového označení a nápisu 5× optical zoom v pravém dolním rohu.

Čelní strana je velice střídmá - typové označení, název výrobce, informace o odolnosti a optickém zoomu, počet Mpx
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní strana obou přístrojů je prakticky totožná, vlevo mju 750, vpravo mju 700

Také na celkovém uspořádání ovládacích prvků se v podstatě nic nezměnilo, na zadní části je kolébka pro ovládání zoomu, pod ní kolečko pro volbu expozičního režimu a ještě níže pak křížový volič s čtyřmi doplňkovými a jedním potvrzovacím tlačítkem. Na horní straně došlo k malé změně – přibylo tlačítko pro aktivaci stabilizátoru, které je umístěno na pravém okraji.

Na horní straně jsou tři tlačítka - vypnuto/zapnuto, spoušť a aktivace stabilizace obrazu

Co však zaujme na celém fotoaparátu nejvíce, je jeho asymetrická konstrukce, při pohledu shora je pravá část výrazně vyšší než levá část, díky mohutnému okruží objektivu má však celkový profil fotoaparátu relativně pravidelný tvar. Tvar těla, ačkoliv netradiční, je pohodlný pro úchop, jelikož větší část zadní stěny zabírají ovládací prvky.

Levá strana těla je čistá, vpravo najdeme ukryté vstupy pro USB, A/V a síťový adaptér, spolu s poutkem pro zavěšení

Celková konstrukce fotoaparátu je výborná, stisk tlačítek je přesný a pohodlný. Tělo je plastové s kovovým opláštěním přední strany a obvodových stěn, zadní část je z plastu. Stejně jako většina modelů „mjučkové“ řady, i 750 je v provedení „all weather“. To sice neznamená voděodolnost, ale umožňuje bezpečné fotografování při mírném deštíku a nějaká ta kapka vody z umyvadla nebo potoka mu neublíží. Ovládání přístroje je velice jednoduché a intuitivní, k čemuž přispívá i menu v českém jazyce.

Po vysunutí objektivu má přístroj přeci jen jiné rozměry

Fotoaparát dodržuje trend poslední doby, a tak na něm nenajdeme hledáček. Displej, který supluje jeho funkci má úhlopříčku 2,5“ a poměrně dobré rozlišení 215 000 pixelů. Konektory pro komunikaci s okolím jsou v pravém boku, kde najdeme USB a A/V výstup společně s konektorem pro síťový adaptér. O napájení se stará Li-Ion akumulátor. Snímky je možné ukládat na tradiční xD karty, v nouzi pak dobře poslouží interní paměť. Rozměry přístroje jsou 96 × 54 × 24,3 mm a hmotnost 120 gramů bez baterie a karty. V dodávce je 16Mb paměťová karta.

Na spodní části je kryt paměťové karty a baterie, uprostřed pak stativový závit
Mju 750 v ruce
Otevřená dvířka do prostoru s baterií a paměťovou kartou

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Fotoaparát lze zařadit na pomezí dvou kategorií, jednak je to stylový kompakt, o čemž svědčí nejen kovové opláštění, zároveň patří i do skupiny jednoduchých expozičních automatů. Tomu odpovídá i nabídka expozičních režimů, mimo automatiky a záznamu videosekvencí je k dispozici celkem 21 scénických módů, které by měly pokrýt nejčastější fotografické situace, naleznete zde jak tradiční portrét, sport či noční scénu, tak také nastavení pro snímání pod vodou nebo fotografování tištěných předloh.

Na kruhovém voliči najdete ještě ikonu pro prohlížení pořízených snímků a funkci GUIDE, která skrývá stručné návody a rady jak správně exponovat. Cekem obsahuje asi třináct rad typu – zjasnění objektu, nastavení vyvážení bílé, fotografování s bleskem apod. Pro začátečníka nebo toho, kdo si ještě úplně není „jistý v kramflecích“ může být nápověda vhodnou funkcí, poté co najdete požadovanou odpověď, stiskem potvrzovacího tlačítka funkci aktivujete. Nutno však dodat, že ne všechny situace nápověda postihne, proto i při jejím používání mohou vzniknout chybně exponované snímky.

Nahoře zoomovací kolébka, pod ní otočný volič expozičních režimů

Velice příjemné je osazení všech čtyř tlačítek křížového voliče přímou volbou, stejně tak je tomu i v případě doplňujících ovladačů. Menu je rozděleno do dvou částí. Jednoduché menu lze vyvolat stiskem tlačítka OK/Func. – zde se nastavují základní funkce jako je vyvážení bílé, citlivost snímače, rychlost snímání a měření expozice. Pro vstup do hlavního menu pak dlouží stejnojmenné tlačítko, po jeho stisknutí máte na výběr z šesti záložek – kvalita obrazu, nastavení, foto menu, scénické režimy, reset a tichý režim. Funkce tichý režim umožňuje okamžitě vypnout všechny zvuky, podobně jako to známe z mobilních telefonů. Zajímavou funkcí je jistě také budík.

Křížový volič s plně obsazenými pozicemi pro přímou volbu

V Camera Menu můžete nastavit rozlišení videosekvencí, vyvážení bílé barvy a měření expozice. Ačkoliv je příjemné, že fotoaparát umožňuje použití optického zoomu při záznamu videa, snímkovací frekvence pouhých 15 sn./s je dost nízká.

Měření expozice je většinou bezproblémové, zvolit lze mezi digitálním ESP měřením nebo bodovým měřením. V praxi se více osvědčilo digitální měření snímané scény. Při horších světelných podmínkách se však stává, že automatika nastaví příliš krátký čas pro korektní expozici, typicky večer. Na druhou stranu se však stane i opačný případ, kdy je za jasného dne nastaven příliš dlouhý čas závěrky. Autofokus pracuje sice spolehlivě, někomu však může vadit jeho pomalost nejen při ostření večer, ale i při pozdněodpolední hladině osvětlení. Pomocníkem při nastavování expozice je také reálný histogram.

Detail tlačítka pro zapnutí stabilizace

Pětinásobný optický zoom má svoji dráhu rozdělenou celkem do 12 kroků, to je poměrně jemné odstupňování. Digitál má ale tendenci přeskakovat na každý druhý stupeň zoomu, takže jsou na místě citlivé prsty s jemným stiskem. Zejména na dlouhém ohnisku využijete stabilizaci obrazu prostřednictvím pohybu snímače.

Vlevo snímek s vypnutým stabilizátorem obrazu, vpravo se zapnutým
Max.velikost Max.velikost

Fotoaparát splňuje normu IEC 529 IPX4, což v překladu znamená, že ho nepoškodí vodní poprašek stříkající z kteréhokoliv směru. Pokud tedy máte obavy o svůj digitál, když padají z nebe kapky, pak je tento model určen právě vám. Podle technických specifikací je přístroj schopen pracovat při relativní vlhkosti v rozmezí 30 – 90 %, ovšem jak dlouhou dobu, to výrobce neuvádí.

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Nasnímané obrázky se ukládají ve formátu JPEG, respektive MOV při záznamu videosekvencí, hlasové poznámky pak mají příponu WAV. Ostření pracuje ve třech režimech – normal, makro a supermakro, odstupňovaní je samozřejmě i minimální ostřící vzdálenost, která je v režimu normal 40 cm (W), makro 15 cm (W) a v režimu supermakro pak 3 cm (W).

Nejlepší ostrosti dosahuje fotoaparát ve středové oblasti, směrem ke krajům ostrosti ubývá a prakticky ve všech čtyřech rozích je snímek neostrý – sami si tento fakt můžete ověřit na testovacím obrazci při zvětšení 1:1. Tento nešvar je problémem takřka všech kompaktních digitálů. Stejně tak i soudkovité zkreslení na širokém ohnisku je patrné, avšak při běžném fotografování neruší. Neostrost je velice dobře viditelná v horních rozích následujících fotogafií.

Max.velikost Max.velikost

Obrazová kvalita výsledných snímků je dobrá, barevné podání je reálné, ovšem za předpokladu, že nebude nastavena vysoká citlivost (ISO 800 a 1 600) a bude správně zvoleno nastavení vyvážení bílé. To pracuje ve většině případů spolehlivě, občas však má tendenci nastavit barevnost k teplejším odstínům než je tomu ve skutečnosti. Někdy je tento fakt sice na závadu, pro mnohé je ale teplejší zbarvení snímku příjemnější.

Vlevo automatické vyvážení bílé, vpravo nastavení na slunečno
Max.velikost Max.velikost
Vlevo ruční nastavení bílé na slunečno, vpravo automatické vyvážení bílé
Max.velikost Max.velikost

Navyšování citlivosti snímače s sebou nese samozřejmě ztrátu obrazové kvality, na tom se nemalou měrou podílí i velikost čipu, který má úhlopříčku pouhých 1/2,3“. Do citlivosti ISO 400, jsou snímky poznamenány barevným šumem nepříliš výrazně, při citlivosti ISO 800 už je šum více patrný a při větší fotografii může rušit, při použití vysoké citlivosti ISO 1 600 je barevný šum velice výrazný a působí rušivě.

Citlivost snímací soustavy je možné nastavit v rozmezí ISO 100 až ISO 1 600, což není u mjuček nic nového. Předchozí generace používala vysoké ISO jako nepravou stabilizaci obrazu, díky které bylo možné zkrátit expoziční čas a eliminovat tak riziko neostrosti. Nový model mju 750 však využívá duální systém stabilizace, což znamená jak využití vysokého ISO (například při volbě svíčka nebo přirozené světlo), tak funkci stabilizace obrazu prostřednictvím plovoucího snímače. V těle přístroje je zabudovaný gyroskopický senzor, který neustále vyhodnocuje polohu fotoaparátu a na základě těchto informací zajišťuje i pohyb CCD snímače, tím eliminuje riziko rozmazání.

Zleva dolů: ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1 600
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost

S chromatickou vadou si objektiv poradil poměrně dobře, ani při kontrastních snímcích není na první pohled patrná, při zvětšení na 200 % ji sice najdeme, avšak jen v minimální míře. S čím si však objektiv příliš dobře neporadil je rozlišení jemných detailů, ztráta kresby a její slévání je velice dobře patrné na následujícím záběru, povšimněte si trávníku ve spodní části třetí fotografie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chromatická aberace je minimální, na poslední fotografii můžete pozorovat slévání detailů v trávě
Max.velikost Max.velikost Max.velikost

Jelikož nemá fotoaparát ani manuální nastavení, ani prioritu clony, která je nutná pro exaktní měření šumu nemůžeme demonstrovat míru šumu grafem a ani vám neukážeme senzitometrickou charakteristiku fotoaparátu. Z praxe je však patrné, že fotoaparát disponuje větším expozičním rozsahem směrem ke stínům, co se týká šumu, použitelná je ještě citlivost ISO 400, při vyšších citlivostech dochází ke ztrátě detailů a do popředí vystupuje nepěkný barevný šum.

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

Testovací obrazec, nejširší ohnisko - postupně všechny citlivosti ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1 600
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Testovací obrazec, nejdelší ohnisko - postupně všechny citlivosti ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1 600
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Zoom - nejkratší ohnisko
Max.velikost Max.velikost
Zoom nejdelší ohnisko
Max.velikost Max.velikost

Standardní scéna, postupně ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1 600
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Max.velikost Max.velikost
Pleťové barvy v interiéru s bleskem
Max.velikost Max.velikost
Pleťové barvy v exteriéru bez blesku
Max.velikost
Pleťové barvy v exteriéru s bleskem
Max.velikost
Makro
Max.velikost
Supermakro
Max.velikost

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Olympus mju 750 je úspěšným pokračovatelem stylové „mjučkové“ řady, jako první je vybaven plnohodnotnou stabilizací obrazu v podobě plovoucího snímače. Společně v kombinaci s vyšším ISO je vhodným společníkem nejen pro rodinnou fotografii. Díky stylovému designu a navíc částečně voděodolnému tělu najde své místo i u mladší generace. Po stránce funkční výbavy je na tom fotoaparát velmi dobře, ať už se to týká doplňkových funkcí jako jsou rámečky, nebo nastavení barevného podání. Pomocníkem při snímání bude jistě i reálný histogram, který společně s nápovědou pomůže především začátečníkům dosáhnout kvalitních výsledků.

Pětinásobný optický zoom (navíc doplněný stabilizací) jistě přijde vhod, poněkud horší je to však s jeho kvalitou. Rohy snímku jsou ve většině případů neostré a rozlišitelnost jemných detailů také není vynikající. Na druhou stranu však objektiv netrpí výraznou chromatickou vadou. Zdejší uživatele jistě potěší i menu v českém jazyce, které usnadní orientaci při nastavování jednotlivých parametrů fotoaparátu. A jako třešinku na dortu můžete využít i buzení tímto kompaktem.

Plusy:

• české menu
  • reálný histogram