Sony NEX-6 je téměř profesionální bezzrcadlovka

7. ledna 2013
TWEET SDÍLET
Malý, téměř kapesní fotoaparát s výměnnými objektivy a snímačem velikosti APS-C, s hybridním ostřením detekcí kontrastu i detekcí fáze a výborným hledáčkem, to je Sony NEX-6.

Sony NEX-6 patří k nové generaci bezzrcadlovek Sony, která nabízí hybridní ostření: kromě ostření pomocí detekce kontrastu disponuje i detekcí fáze, pro kterou využívá vyčleněné pixely přímo na obrazovém snímači.

Na nic si nehraje

Fázové ostření je obvyklé u všech zrcadlovek. Až donedávna bývalo podstatně rychlejší než ostření detekcí kontrastu, některým výrobcům bezzrcadlovek se ovšem podařilo i druhý způsob zdokonalit natolik, že se zrcadlovkám přinejmenším vyrovnal, alespoň v režimu jednorázového autofokusu. To ale nebyl případ Sony. NEX-6 je proto fanoušky značky očekáván jako bezzrcadlovka, která bude oproti předchozí generaci podstatně lépe ostřit.

Klepněte pro větší obrázek 

Nejčastěji bude nový model asi srovnáván se starší NEX-7, byť to není úplně správně, protože sedmička by alespoň teoreticky měla být vyšší model – hlavní rozdíl je ale jen v provedení těla, to u NEX-7 je částečně magnéziové, kdežto povrch NEX-6 tvoří plasty. Ovšem rozměry, hmotností i základním uspořádáním jsou oba modely prakticky totožné.

Pro šestku platí tyto údaje:120 × 67 × 43 mm, 345 g. Rozměry jsou to skutečně malé, podařilo se jich dosáhnout i díky tomu, že ač je NEX-6 přístroj s hledáčkem, nesnaží se vypadat jako zrcadlovka, hledáček má schovaný hezky v obdélníkovém těle, nevyčnívá nad něj v připomínce pentagonálního hranolu. Tato koncepce je mi velmi sympatická.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V důsledku je přístroj jen nepatrně větší než konkurenční Panasonic GX-1, který má ale menší snímač a chybí mu hledáček. Dokonce je NEX-6 menší oproti Olympusu E-M5 (pokud by se E-M5 odřízl vyčnívající hledáček, byly by rozměrově totožné; na druhou stranu je E-M5 pokročilejší model s utěsněním proti prachu a vodě).

Opuštěné dědictví

Bezzrcadlovku ale netvoří jen tělo, důležité jsou i rozměry objektivu. Sony k modelu NEX-6 dodává nový setový „powerzoom“ 16 –50 mm F3,5–5,6 PZ OSS s motorovým výsunem do pracovní polohy – ve vypnutém stavu je objektiv zasunutý do sebe, čímž se zkrátí zhruba na polovinu. Celý set se tak ještě pořád vejde do větší kapsy (ne u kalhot, ale u bundy ano). Není proto problém mít přístroj pořád po ruce – ideální stav například pro street photo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístroj je vybaven vzhledem ke svým rozměrům velkým a dobře tvarovaným gripem zajišťujícím pohodlné držení. Lidé s většíma rukama samozřejmě nemohou počítat s tím, že by kolem gripu ovinuli všechny prsty, i tak ale zůstává úchop dostatečně jistý. Dobré je i rozmístění a provedení ovládacích prvků, jen by jich mohlo být více.

V rámci možností malého těla tak pohodlně můžete ovládat spoušť umístěnou v sešikmené horní straně gripu. Kolem spouště je umístěn vypínač. Hned vedle vpravo se nachází tlačítko Fn sloužící pro přístup do zjednodušeného menu. Můžete si do něj navolit šest položek z omezené nabídky funkcí, standardně jsou tři pozice vyčleněny pro ovládání ostření (přepínání AF/MF, přepínání AF-C/AF-S a výběr zaostřovacího bodu), dále vyvážení bílé a výběr způsobu měření expozice. Šestá pozice mi jako jediná přišla málo užitečná, sloužila pro zapínání obrazových efektů. Změnil jsem ji proto na volbu kvality ukládání JPEG/RAW.

Klepněte pro větší obrázek 

Na horní straně těla najdete ještě volič režimů, který samozřejmě obsahuje všechny základní pozice P,A,S,M. Pod voličem režimů je umístěn jeden ze dvou otočných voličů. Příjemnou změnou oproti starším modelům Sony jsou standardní sáňky na blesk, tedy nikoliv ty převzaté od Minolty.

Ovládání s rezervami

Zbývající ovládací prvky jsou na zadní straně. Především je tu druhý otočný volič kombinovaný se čtyřsměrným, jehož pozice slouží jako tlačítka pro přístup k nastavení citlivosti, kompenzace expozice, samospoušti/sériovému snímání, čtvrtá označená DISP mění množství informací zobrazených na displeji a v hledáčku. Otočný volič i jeho čtyři směry jdou tak akorát ztuha, nestávalo se mi, že bych jej pootočil či stiskl nechtěně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dobře je vyřešena i videospoušť – je úplně vpravo, téměř na boční straně fotoaparátu, zůstává v dosahu palce, současně ji ale nemůžete stisknout omylem. Nahoře a dole vpravo vedle displeje se nacházejí dvě nepopsaná tlačítka, jejich funkce se zobrazuje na displeji. Horní slouží pro přístup do menu, funkci dolního lze uživatelsky zvolit z omezené nabídky – z užitečných možností vybírám zapínání režimu autofokusu se sledováním pohybu nebo kompenzaci blesku. Přeprogramovat lze i tlačítko AEL – přiřadil jsem mu funkci přepínání mezi automatickým a ručním výběrem zaostřovacího bodu.

Nikde jsem bohužel nenašel možnost, jak vypnout stabilizaci obrazu jinak než hledáním správné položky v menu. A ještě jednu výtku k ovládání mám – funkcí, které bych si přál mít po ruce, je více než tlačítek a pozic ve zjednodušeném menu. Možná by stačilo některé funkce spojit, třeba přepínání MF/AF a AF-C/AF-S bývá obvykle pod jedním tlačítkem.

Témata článku: Technika, Testy, Bezzrcadlovky, Sony

Určitě si přečtěte

7 zaručených tipů pro lepší makrofotografii

7 zaručených tipů pro lepší makrofotografii

Léto, čas dovolených a prázdnin, je ideálním obdobím pro objevování lidskému oku skrytých miniaturních světů, nejlépe s fotoaparátem na krku. Pokud se chystáte disciplínu makrofotografie vyzkoušet, máme pro vás několik užitečných rad.

4 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

34 Petr Březina

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina