Sony DSC HX200V – fotící dalekohled

5. června 2012
TWEET SDÍLET
Sony DSC HX200V – fotící dalekohled
Ultrazoomové fotoaparáty jsou stálicí na poli digitálů, jejich použití je velmi široké a při zachování relativně malých rozměrů nabízejí obrovský rozsah zoomu. Jak si stojí zástupce značky Sony?

Po stránce vybavení je na tom fotoaparát velmi dobře. Za cenu kolem třinácti tisíc korun dostanete do ruky digitál s 18Mpx CMOS snímačem a objektivem o rozsahu 27–810 mm s vcelku slušnou světelností F2,8–5,6.

Objektiv takovýchto parametrů byste za podobnou cenu těžko hledali. A právě na tomto faktu je postavena celá filozofie ultrazoomových fotoaparátů.

Snímat můžete pouze do formátu JPG, a to hned v několika přednastavených rozlišeních (18, 16, 10, 5, 2 Mpx a VGA). K dispozici je několik předvoleb vyvážení bílé, možnost jejího jemného doladění, nastavení kontrastu, sytosti a ostrosti, tři režimy měření expozice a řada dalších standardně dostupných funkcí.

Mezi ty netradiční patří snímání úsměvu, což je specialita Sony, kdy fotoaparát exponuje v okamžiku, kdy detekuje úsměv. K dispozici je také detekce obličejů, které bere přístroj jako prioritní pro ostření, v rámci nastavení je pak možné volit mezi prioritou ostření na dětské obličeje anebo na dospělé. Funkce na první pohled zajímavá, ovšem v praxi fotoaparát příliš nerozlišuje dětský a dospělý obličej, ostatně podle čeho by to také dělal?

Pro hračičky je připraveno celkem pět barevných režimů včetně černobílého a celkem deset obrazových efektů, kde můžete volit nastavení od HDR omalovánek až po efekt ilustrace. Opět funkce spíše pro zábavu než seriózní focení. Po několika obrázcích se omrzí a fotoaparát bohužel neumí ukládat zároveň i snímek bez úprav. V režimu prohlížení je možné aplikovat dva z efektů, a to akvarel a ilustraci.

Obrazové efekty

 Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Delší než obvykle

Menu přístroje je velmi rozsáhlé, napočítal jsem celkem pětadvacet položek pro nastavení snímání, přičemž poslední položka je určena pro nastavení fotoaparátu obecně. Procházet takto dlouhé menu je velmi nepraktické a ani po delší době používání si nebudete schopni přesně zapamatovat, kde se která položka nachází.
Naštěstí má aparát vcelku dobře vyřešeno ovládání pomocí tlačítek přímého přístupu, takže bez zdlouhavějšího hledání nastavíte režim snímání, režim ostření, blesk a vybranou funkci, kterou přiřadíte uživatelskému tlačítku.

Vybere si každý

Díky univerzálně pojaté funkčnosti fotoaparátu si vybere vhodný režim pro fotografování jak pokročilý uživatel, tak i začínající amatér. Standardně je v nabídce čtveřice pokročilých režimů (P, A, S, M), kterou doplňuje plná automatika, šestnáctka scénických režimů, plynulé panoráma, samostatný režim videa a také 3D fotografie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 
Tři vytvořená panorámata přímo ve fotoaparátu

Veškeré informace o nastavení fotoaparátu najdete na displeji, a to i s reálným histogramem, který usnadní nastavení správné expozice – místa pro kompozici je pak ale na displeji po málu. Informace na displeji lze pochopitelně vypnout, potom se zobrazuje pouze čas, clona, citlivost a korekce expozice. Praktická je funkce elektronické vodováhy pro vyrovnání přístroje.

Velkým lákadlem pro mnoho uživatelů bude jistě vestavěný GPS přijímač, který funguje naprosto bez problémů. Při prvním zapnutí budete dotázání, zda chcete zaznamenávat GPS data (tuto volbu lze posléze v menu změnit) a o víc se starat nemusíte. Fotoaparát, respektive GPS jednotka se velmi pohotově „chytá“ a nečiní ji problém ani lokalizace po vypnutí aparátu. O záznamu GPS dat jste informováni ikonou na displeji, využívání modulu má nemalý vliv na výdrž baterie – na jedno nabití pořídíte kolem 200 až 250 snímků.

Kvalita obrazu

Snímač nabízí velmi široký rozsah citlivostí od ISO 100 do ISO 12 800. Při takto vysokých číslech mne ihned trklo, jak je to s redukcí šumu. Tu je možné v menu nastavit pouze v intervalech menší redukce, standardní a větší redukce šumu – zcela vypnout redukci šumu bohužel nelze.

A jak je to s projevy šumu v obraze? Do citlivosti ISO 400 se šum nijak výrazněji neprojevuje, při citlivosti v rozmezí ISO 500 až ISO 800 je jeho úroveň ještě snesitelná. Při vyšších citlivostech již šum výrazně ovlivňuje kvalitu obrazu a působí rušivě. U citlivostí vyšších jak ISO 1000 je patrná vyšší míra odšumování, u citlivostí nad ISO 2000 již není příliš reálné použít obraz k jiným než dokumentačním účelům.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 100 | ISO 125

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 160 | ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 250 | ISO 320
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 400 | ISO 500
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 640 | ISO 800
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 1 000 | ISO 1 250
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 1 600 | ISO 2 000
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 2 500 | ISO 3 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 4 000 | ISO 5 000
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 6 400 | ISO 8 000
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
ISO 10 000 | ISO 12 800

Snímky jsou na první pohled dobře exponované s vyváženou barevností a kontrastem, měření expozice pracuje spolehlivě a i při náročnějších světelných podmínkách zvládá správně vyhodnotit situaci. Ve slunečných dnech oceníte vestavěný ND filtr, který funguje tak jak má a dostatečně omezuje „přísun“ světla na snímač.

Při detailnějším pohledu je vidět, že obrazový procesor si nedá příliš práce s jemnými detaily, které nejsou rozlišitelné a slévají se do barevných ploch, a to bohužel i při nejnižší citlivosti ISO 100. Výsledkem jsou snímky, které postrádají jemnou kresbu. Ostrost snímků je v ploše dobrá, směrem ke krajům se však zhoršuje a rohy jsou mírně neostré. S narůstajícím ohniskem je neostrost výraznější.

Všechny výše uvedené nedostatky jsou důsledkem použití kompromisního objektivu, neboť při třicetinásobném optickém zoomu je nutné ke kompromisům vždy přistoupit. Odladit veškeré optické vady u takto velkého rozsahu je prakticky nemožné. I výše popsaná ztráta detailů úzce souvisí s objektivem, neboť jeho kvalita/rozlišení není dostatečná pro 18 Mpx rozlišení snímače.

Témata článku: Technika, Testy, Superzoomy, Sony

Určitě si přečtěte

Byla jsem v Černobylu a pojedu tam znovu… [cestopis]

Byla jsem v Černobylu a pojedu tam znovu… [cestopis]

Byli jsme celkem čtyři a měli jediný společný cíl – vidět Černobyl a Pripjať.

15 Zuzana Součková

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica představila inovovaný model fotoaparátu M-E, který tentokrát nese označení Typ 240 a měl by přitáhnout ke značce nové uživatele zejména nižší cenou.

2 Petr Březina