51
Fotogalerie

Sony Cyber-shot DSC TX20: Test stylového odolného kompaktu

Na rozdíl od většiny dostupných kompaktů, vydrží ty odolné i horší zacházení a nemají problém s plaváním ve vodě. Proto jsme otestovali nového zástupce ze stáje Sony.

Valná většina odolných fotoaparátů slibuje prakticky to stejné – voděodolnost do určité hloubky (cca 5 metrů), odolnost proti rozbití pádem (cca 1,5 m) a bezchybný provoz i v ledových mrazech (do –10°) a prachotěsnost.

Nejinak je tomu i u testovaného kompaktu Sony Cyber-shot TX20.

Praktičnost takového provedení je obrovská, neboť můžete například na dovolené bez starostí vozit digitál všude s sebou a i když skočíte do vody, tak bez problémů fotíte. Ve srovnání s podvodním pouzdrem, které je obvykle třeba použít pro ochranu aparátu je komfort odolného kompaktu několikanásobně vyšší, nemluvě o nulových nákladech na ochranné pouzdro a jednodušší ovládání.

Čisté linie

Koncept kompaktu vychází ze stylové řady T, kterou se Sony profiluje již řadu let, v útrobách malého kovového těla „téiksdvacítky“ tedy najdete širokou nabídku funkcí. Charakteristickým prvkem této řady fotoaparátů je integrovaná krytka objektivu, která zároveň celý fotoaparát zapíná.

U odolných fotoaparátů je kladen důraz nejen na kompaktní rozměry ale především na to, aby byly mechanicky co nejméně poškoditelné a s minimem výrazných výstupků.

sony_dsc_tx20_celni_1.jpg   sony_dsc_tx20_celni_2.jpg
Objektiv ukrytý pod posuvnou krytkou je chráněn proti poškození

V Sony se vydali mírně odlišnou cestou a snažili se vytvořit kombinaci odolného a stylového fotoaparátu, který je navíc ovládán pouze dotykově. Na celém přístroji najdete pouze čtyři tlačítka a páčku pro ovládání zoomu. Zadní stěna je celá pokryta displejem s tenkým rámečkem.

Po odsunutí krytky na vás vykoukne vestavěný blesk, dvojice mikrofonů a objektiv, který má čtyřnásobný optický zoom s rozsahem 25–100 mm a světelností F3,5–4,6. Díky periskopové konstrukci se objektiv nevysouvá a rozměry fotoaparátu se tak nemění ani při jeho zapnutí.

sony_dsc_tx20_horni.jpg
Na horní straně najdete pouze čtyři tlačítka

Ve spodní části přístroje je umístěn stativový závit a vedle něj pak dvířka do společného prostoru pro baterii a paměťovou kartu. Pravý bok je vyhrazen dalším dvířkům, ukrývajícím konektorovou výbavu – mini HDMI, USB rozhraní pro komunikaci s počítačem a napájení.

Kovová skříňka

Dílenské zpracování je v případě ultrakompaktů od Sony vždy na velmi dobré úrovni. Plastové tělo Sony Cyber-shot DSC TX20 je zabaleno do hliníkového obalu v různých barvách (k dispozici je černá, modrá a zelená). Nikde není patrná vůle a vše velmi dobře lícuje. Vzhledem k tomu, že se jedná o kompakt určený pro outdoorové nadšence a bez problémů by měl zvládnout i ponoření do pětimetrové hloubky, mají oboje dvířka gumové těsnění.

Po zavření dvířek znemožňuje přitisknuté těsnění průnik kapaliny do prostoru baterie s kartou, respektive ke konektorům. Čekal bych sice ještě minimálně jedno těsnění (o-kroužek) po obvodu dvířek, ale i bez něj se voda dovnitř nedostane. Dvířka mají malý zámek, který znemožňuje jejich samovolné otevření.

Deklarovanou voděodolnost jsme prověřili ve vaně plné vody i v půllitru piva. I po této koupeli fungoval fotoaparát bez problémů a pod dvířky nezůstala ani kapka vody. Pád z 1,5m výšky je pro digitál hračkou, a pokud jej nemrštíte vší silou na betonovou podlahu, tak vydrží takřka všechno. V průběhu testování si fotoaparát zalétal nad dřevěnou podlahou a trávníkem – vše bez újmy na zdraví, takže deklarovaná nárazuvzdornost je zaručena.

Chybička se vloudila

Prvním zásadním nedostatkem, se kterým budete ve vodě a v prašném prostředí bojovat neustále, je posuvný kryt objektivu. Obecně se dá říci, že u odolného fotoaparátu je třeba se řídit pravidlem čím méně pohyblivých částí, tím lépe. Bohužel v případě CyberShotu DSC TX20 se vývojáři přepočítali anebo se nechali příliš ovlivnit designérem.

Posuvná krytka, která zároveň slouží jako hlavní vypínač je sice elegentním řešením, jak ochránit objektiv, nicméně její používání v extrémních podmínkách vám poleze pěkně na nervy. Pokud totiž aparát ponoříte do vody a poté jej vytáhnete ven, drží se pod krytkou zbytek vody. Není ani tak problém to, že tělo přístroje je při každém jejím posunutí mokrý, problematický je fakt, že mokré skvrny se při zavření objevují i na objektivu, takže jej musíte neustále otírat, což nesvědčí ani vaší trpělivosti ani ochrannému sklíčku objektivu, které se tak snáze poškrábe.

suchy.JPG   mokry.JPG   utreny_1.JPG   utreny_2.JPG
Zbytky vody zůstávají pod krytkou i po osušení těla (seshora zleva postupně: suchý, mokrý a utřený s otevřením krytu a zavřením krytu)

S podobným problémem se budete potýkat také v prašném prostředí. Zrnka prachu budou pod krytkou vrzat a zcela určitě podřou čelní stranu přístroje. V našem případě se to ostatně projevilo u nápisu „Stereo“ na čelní straně fotoaparátu, i když jsme se ve výrazně prašném prostředí nepohybovali. Dle doporučení výrobce je v tomto případě nejlepší dát aparát pod tekoucí vodu, aby se prach vyplavil – jsme však zpět u problému číslo jedna.

Jedinou možností, jak se uvedeným potížím vyhnout, je ponechat krytku otevřenou a raději s ní v podobných podmínkách nemanipulovat. V takovém případě zapnete fotoaparát hlavním vypínačem na horní straně těla. Na oltář designu je zkrátka třeba přinášet oběti z řad funkčnosti a komfortu...

Ergonomie na půli cesty

Vzhledem k tomu, že má fotoaparát dotykový displej, soustředí se většina ovládacích prvků právě na něm. Jedinými mechanickými ovladači je spoušť, tlačítko pro zapnutí a vypnutí (jeho funkci supluje také krytka objektivu), tlačítko pro aktivaci režimu prohlížení a samostatné tlačítko pro spuštění nahrávání.

Několik minut po vybalení přístroje (v horším osvětlení) jsem vůbec neobjevil joystick pro ovládání optického zoomu. Teprve až po detailnějším zkoumání jsem si všiml výstupku v pravém horním rohu fotoaparátu – joysticku pro zoomování. Směrem dolu se zoomuje k delšímu ohnisku, směrem nahoru potom k širšímu ohnisku.

zoom.jpg
Detail zoomovací páčky

Použití joysticku předpokládá držení aparátu za rohy a pohyb ukazovákem pravé ruky pro zoomování. Z hlediska ergonomie je toto ovládání velmi nepraktické, neboť nelze jemně zoomovat (joystick má jen jednu polohu). Velikost výstupku mne také příliš nepřesvědčila, za tento zlepšovák (oproti klasické zoomovací kolébce) získává TX20 výrazně mínusový bod.

Pod vodou si nesáhnete

Širokoúhlý displej CyberShotu TX20 má úhlopříčku tři palce a velmi příjemné rozlišení 921 000 obrazových bodů, takže obraz je ostrý a jemný. Jelikož je však displej dotykový, poměrně dost místa zabírají ikony pro ovládání aparátu. U každé strany displeje tak najdete pruh šířky 8 mm a v něm celkem pět pozic pro ovládací anebo stavové ikony – v důsledku toho je obraz na displeji poměrně malý.

Ikony na displeji lze vypnout, nicméně černé pruhy po stranách zůstávají i v tomto režimu zobrazení. K dispozici bohužel není náhledový ani reálný histogram (anebo jsem ho nikde v menu nenašel). Nastavit lze pouze jas displeje.

menu_2.JPG
Výběr expozičního režimu…
menu_hlavni.JPG
…základní nastavení fotografických funkcí…
menu_nastaveni.JPG
…a volba nastavení fotoaparátu

Praktická se jeví funkce rychlého výběru ostřícího bodu v pohotovostním stavu, kdy pouhým dotykem na displeji změníte místo ostření a to zůstane zamknuto, takže přístroj ostří stále na stejné místo i při změně kompozice. Ačkoliv zajímavá funkce, prodleva mezi dotykem a prvním zaostřením je subjektivně poměrně dlouhá.

Zcela zásadním nedostatkem je neovladatelnost fotoaparátu pod vodou, jakmile totiž vložíte fotoaparát pod vodu, všechny ikony zmizí a zobrazí se výzva pro výběr ostřícího bodu. Pokud se dotknete obrazovky prstem, nehtem anebo dodávaným stylusem, nereaguje bohužel na nic z toho. Zkoušel jsem fotoaparát pod vodou vypnout a zapnout a po zapnutí zůstane na displeji zobrazeno standardní rozložení ikon, které však na dotyk nereagují.

pod vodou.JPG
Pod vodou

Po vytažení z vody se situace opakuje až do okamžiku, kdy vaše prsty oschnou. Na displeji se sice drží voda minimálně, nicméně vlhkými prsty fotoaparát také ovládat nelze. Veškerá nastavení je tedy třeba provádět na suchu a pod vodou pouze exponovat. Jestliže tedy plánujete fotografovat pod vodou u pobřeží při „šnorchlování“, zřejmě to bude problém, protože v okamžiku ponoření pod hladinu se stává fotoaparát neovladatelný, respektive můžete exponovat, ale parametry fotografování nezměníte.

Pokračování 2 / 3

Funkce a vybavení

Uvnitř fotoaparátu je snímač typu CMOS, přesněji Exmor R CMOS s rozlišením 16 Mpx, maximální velikost fotografií je tudíž 4 608 × 3 456 obrazových bodů, datová velikost jednoho snímku je mezi 1,3 MB a 6,5 MB – při shodném rozlišení obrazu.

Paměťovou kartu můžete použít hned ve dvojím provedení, buďto standardní formát SD/SDHC/SDXC anebo můžete sáhnout po méně častých kartách Memory Stick Duo.

Objektiv nabídne čtyřnásobný optický zoom začínající na 25 mm, dlouhé ohnisko pak končí na 100 mm, světelností v rozsahu F3,5–4,6 se řadí mezi průměrné periskopové objektivy. Snímat můžete do standardního formátu JPEG, k dispozici je také 3D snímání ve formátu MPO, videosekvence pořizuje fotoaparát ve formátu MTS a ukládá je do poměrně složité adresářové struktury, pokud připojíte fotoaparát v režimu mass storage, musíte projít následující cestu „PRIVATE\AVCHD\BDMV\STREAM\“. U fotografií je to standardní složka DCIM a v ní složka s pořadovým číslem.

Obrazové efekty

Jelikož je fotoaparát určen především pro okamžité a každodenní dokumentování života kolem sebe, nelze ani očekávat pokročilé expoziční režimy. V nabídce tak najdete programovou automatiku, inteligentní automatiku, super auto, snímání panoramat, 3D fotku a šestnáct scénických režimů.

Pro hračičky a experimentátory je připraveno celkem sedm obrazových efektů (HDR, černobílý, miniatura, toy kamera, pop-artové barvy, částečná barva a high key snímek), které umí vykouzlit snímek s příjemnou atmosférou. Nejlepší z efektů je asi toy kamera, kdy je přidána vinětace a obraz má vyšší kontrast. Snímky na displeji fotoaparátu vypadají lépe než na displeji počítače, a na to je třeba při fotografování myslet.

obrazovy_efekt_01.JPG obrazovy_efekt_02.JPG
obrazovy_efekt_03.JPG obrazovy_efekt_04.JPG
obrazovy_efekt_05.JPG obrazovy_efekt_06.JPG
obrazovy_efekt_07.JPG
Obrazové efekty – postupně: malování HDR, monochromatický s bohatými tóny, miniatura, fotoaparát na hraní, pop artové barvy, částečná barva, měkký High-key

Spolehlivá automatika

Pochvalu si zaslouží automatické měření expozice a stejně tak i automatické vyvážení bílé, neboť pracují velmi spolehlivě a bez větších zaváhání. Automatika vyvážení bílé si poradí i se složitějšími světelnými podmínkami, kdy se do snímku míchají různé druhy osvětlení.

Menu přístroje je koncipováno jako matice 3 × 3, kde se pod jednotlivými tlačítky ukrývají konkrétní volby pro fotografování. V rámci uživatelského nastavení si můžete přizpůsobit zobrazení ikon konkrétních funkcí a částečně tak eliminovat nutnost neustálého vstupování do menu.

Jelikož se jedná o zástupce řady ultrakompaktů, nedá se čekat příliš mnoho ovládacích prvků, zvláště přihlédneme-li k tomu, že ovládání je primárně dotykové. Nicméně i v tomto případě bych ocenil alespoň dvě další fyzická, uživatelsky nastavitelná, tlačítka. Ovládání přes displej je v některých situacích zbytečně zdlouhavé.

Obrazová kvalita

Snímač pracuje s rozsahem citlivostí od ISO 125 až do ISO 3 200, redukce šumu probíhá automaticky, neboť v nastavení nenajdete možnost jejího zapnutí/vypnutí. Obrazový procesor si vzhledem ke všem parametrům nedokáže příliš dobře poradit s konverzí surových dat. I při nejlepší dostupné kvalitě pro ukládání snímků, jsou v obraze viditelné artefakty komprese.

citlivost_01.JPG citlivost_02.JPG
Citlivost ISO 125 | 200
citlivost_03.JPG citlivost_04.JPG
ISO 400 | 800
citlivost_05.JPG citlivost_06.JPG
ISO 1 600 | 3 200
 

Při bližším prohlédnutí, tak zjistíte, že na obraze nejsou zachovány prakticky žádné detaily, jemná struktura zvíře srsti či listy trávy splývají v barevné skvrny. Svoji roli v tomto případě hraje také zvolená kombinace snímače a objektivu. Periskopové objektivy obvykle nedosahují takové optické kvality, jako objektivy s běžnou stavbou, což může v kombinaci s vysokým rozlišením snímače vést k popisovanému projevu na fotografii.

Abych jen nehanil, pochvalu si objektiv zaslouží za zvládnutou chromatickou aberaci, se kterou se prakticky nesetkáte, a to ani u velmi kontrastních hran. Poměrně svižná je pak i celková práce s kompaktem.

Záznam videa je u Sony TX20 snadný a jeho kvalita srovnatelná s ostatními kompakty podobné cenové kategorie. Fotoaparát při natáčení kontinuálně doostřuje a umožňuje také měnit ohnisko objektivu.

Pokračování 3 / 3

Hodnocení a demosnímky

Sony CyberShot TX20 je netypickým zástupcem odolných outdoorových kompaktů, které najdete v nabídce prakticky každého významného výrobce digitálních fotoaparátů.

Zásadním rozdílem oproti konkurenci je především design a celkové provedení fotoaparátu, u kterého byste na první pohled rozhodně netipovali odolnost vůči pádu či vodě. Výrobce použil prakticky stejné designové provedení, jako u dřívějších modelů řady T, které patřili mezi povedené ultrakompaktní digitály.

sony_dsc_tx20_celni_2.jpg
Sony CyberShot TX20

Právě zachování designu s posuvnou krytkou objektivu v kombinaci s dotykovým displejem s sebou nese poměrně problematické používání v extrémních podmínkách. Posuvná krytka zadržuje vodu a prach a dotykový displej přestává s ponořením do vody reagovat na jakýkoliv povel.

Kombinace 16Mpx snímače a použitého objektivu příliš neprospívá výsledné kvalitě obrazu, která je navíc ovlivněna i nepříliš precizním nastavením obrazového procesoru. S detailní a jemnou kresbou na fotografiích se tak můžete rozloučit. Zajímavých výsledků můžete dosáhnout s přednastavenými obrazovými efekty. Velmi praktický je také režim inteligentní panorama, kdy fotíte panoramatický snímek přímo z ruky jednoduchým otáčením fotoaparátu.

Osobně jsem byl při prvním pohledu na fotoaparát nadšen, jelikož přišel někdo s modelem, který kombinuje líbivý design s vlastnostmi „obrněného digitálu“. V průběhu testování jsem však narážel na různé „nedomyšlenosti“, které v konečném součtu znamenají výrazné mínusové body ve srovnání s konkurenčními modely.

Typické použití tak spatřuji jako zápisník pro mladou generaci, která se nechce strachovat o přístroj při každém postříkání vodou či pádu na zem. Uživatel z řad outdoorových nadšenců by se však měli poohlédnout raději jinde.

+

  • Design
  • Odolnost
  • Jednoduchost ovládání

  • Nepraktická krytka objektivu
  • Nelze měnit nastavení pod vodou
  • Lehce podprůměrná obrazová kvalita

Demosnímky

D_01.JPG  
1/100 s, F4,6, ISO 250
D_02.JPG
1/80 s, F4,0, ISO 125 – aplikován černobílý efekt
D_03.JPG
1/100 s, F4,6, ISO 250 – aplikován černobílý efekt
D_04.JPG
1/4 s, F3,5, ISO 1600 – aplikován efekt pop-artové barvy
D_05.JPG D_06.JPG
1/8 s, F3,5, ISO 800 – fotografováno ve sklenici vody |1/40 s, F3,5, ISO 160 – aplikován černobílý efekt
D_07.JPG D_08.JPG
1/200 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt HDR | 1/15 s, F3,5, ISO 800 – aplikován efekt miniatura
D_09.JPG D_10.JPG
1/20 s, F3,5, ISO 800 – aplikován efekt toy kamera | 1/320 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt toy kamera
D_11.JPG D_12.JPG
1/80 s, F3,5, ISO 125 | 1/50 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt miniatura
D_12.JPG D_13.JPG
1/50 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt miniatura | 1/320 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt miniatura
D_15.JPG D_16.JPG
1/320 s, F4,5, ISO 125 – aplikován efekt toy kamera | 1/160 s, F4,5, ISO 125 – aplikován efekt toy kamera
D_17.JPG D_18.JPG
1/100 s, F3,5, ISO 125 – aplikován efekt toy kamera |1/640 s, F4,5, ISO 125
D_19.JPG D_20.JPG
1/800 s, F6,3, ISO 125 | 1/1250 s, F6,3, ISO 125 – aplikován efekt toy kamera
D_21.JPG D_22.JPG
1/500 s, F6,3, ISO 125 | 1/400 s, F4,5, ISO 125
D_23.JPG 
1/500 s, F5,6, ISO 125 – aplikován efekt miniatura
D_24.JPG
1/800 s, F4,5, ISO 125 – režim inteligentní panorama – foceno na výšku
D_25.JPG
1/640 s, F4,5, ISO 125 – režim inteligentní panorama – foceno na šířku

Určitě si přečtěte

Články odjinud