tak to bezesporu, podle mě když přišly první NEXe, byl už E mount navržený tak, aby se tam ten FF v nouzi vmáčknul (samozřejmě tehdy bez IBIS), jinak by asi měl čistě cropovou velikost jako u všech ostatních (MFT, Fuji, Canon M, ...), ale první a7 měla být jasně jen hranatá futuristická (subjektivně hnusná) "stylovka" se spouští nahoře, jak Leica. Něco pro náročnější hipstery, kam tehdy mířily už NEXe. Pak teprve zřejmě přišel ten záměr to trochu rozjet, protože se to možná chytlo víc, než v Sony vůbec čekali. Na druhou stranu (až na ten diskutabilní IBIS, který tak nějak funguje, ač konkurence ho má lepší) to Sony zjevně nijak neomezuje. Těly dnes nastavuje laťku a excelentní GM objektivy (z nichž je několik považovaných za opravdové etalony v daných kategoriích) dokazují, že ani tam není průměr bajonetu nijak zvlášť omezující. Hle třeba i takové jako Sigma 35/1,2 atp a proslýchá se, že Sony už pracuje také na AF sklech pod F1,4 (je to i v nějakém starším oficiálním prohlášení). Jde tedy spíše o větší páku na bajonet u větších skel (což někde mimochodem zmínil i Nikon, že tak to také myslel s tím větším průměrem pro hodně světelná (a tedy velká) skla - aby bylo lepší spojení, což se tedy musí u menšího průměru dohnat pevnější konstrukcí. První a7 měla mount na 4 šroubech a plastovou komoru, dnes je to 6 šroubů chycených hluboko do kovového rámu těla. Hotové. Neslyšel jsem, že by s tím měl někdo mechanické problémy. Notabene, když už jsem zmínil ten Nikon jako druhý extrém ve velikosti mountu (protože to srovnání se přímo nabízí - tak snad mě za to nikonfans klasicky nesepsnou) ...tak Nikon má o hodně větší mount, ale kontakty pro objektiv má vystrčené tak blízko středu komory, že lezou celé až do vnitřního průměru E bajonetu a prostor pro zadní člen objektivu nad snímačem je tak řádově jen o jednotky milimetrů větší https://ibb.co/W5NQ886... druhou možností je pak utopení zadního členu hlouběji do objektivu, aby se dalo využít tečny, čímž se teoretický konstrukční limit světelnosti taktéž zhoršuje a široký bajonet znovu postrádá z optických důvodů smysl. Hodně se to tehdy řešilo na zahraničních webech (že je to od Nikonu tak trochu blamáž), ale zapadlo to. ...Mě se ale hlavně líbí komplexnost Sony systému, že jeden mount sdílí crop, FF i kamery (ač někdo tvrdí, že je to právě úplně špatně, já - a zjevně i trh - s tím nesouhlasím a třeba z tohohle je zřejmé, že to není nouze, ale záměr https://www.youtube.com/watch... ) a že i přes postupné mezigenerační nafukování těl (což bylo nutné s novým směrem) se rozvržení ovladačů a tvar ustálily a veškeré příslušenství je stejné a kompatibilní (tedy kdo má třeba rám či grip atd. ke své a9 II, a7S III, nebo a7R IV, ten s koupí a1 jen prohodí tělo a jede dál). Je to vlastně i hrozně ohleduplné k planetě a jde to přímo proti zájmům výrobce, který by naopak chtěl prodávat veškeré příslušenství znovu ke každému novému modelu. Takže tahle politika svědčí nejen o nějakém promyšleném až ideovém konceptu a vstřícnosti k uživatelům, ale i o jistotě své (ekonomické) síly. ...Já osobně jsem hodně rád, že je Sony takové jaké je (tedy především lehké, kompaktní a nenápadné), moje a7 II spolu s FE 35/1,8 ...Zeiss 55/1,8 nebo FE 85/1,8 je přesně to co jsem na cestování vždy hledal a právě promýšlený upgrade patrně půjde směrem ještě o kousek menší a7C... Průměrná životnost každého systému je tak 25 let, Sony E už má 11 let a podle mě nic nenasvědčuje blížící se konec (paradoxně na rozdíl od toho největšího mountu, který si na tom postavil celé PR) a až na to jednou u Sony (nevyhnutelně) dojde, myslím, že průměr bajonetu nebude tím hlavním důvodem... Notabene už jsem párkrát zachytil, že Sony krom nějakých organických a prohnutých snímačů vyvíjí i nějaký nový středoformát, tak kdoví s jakým novým mountem chce ještě vyrazit ...Protože možná si říkají: "tenhle průměr pro FF stačí, protože když velký systém, tak už opravdu VELKÝ se vším všudy" 