Jeden český společenský časopis se v pravidelné rubrice různých osobností krom jiného ptá, co dělali 11. 9. 2001. Někdo visel očima na televizi, jiný byl jednoduše v práci… a já byl na houbách. Když jsem se vrátil z lesa, bylo už vše jinak, než když jsem do něj odcházel. Nejprve televize, pak i noviny, časopisy a posléze celá společnost byly prolezlé děsem z toho, co se stalo.
V souvislosti s pádem ruského letadla a smrtí spousty nadějných sportovců v minulém týdnu, což je sice událost významu „světově“ menšího, ale pořád velmi smutná, je zajímavé konfrontovat otřesnou hysterii médií českých, vyvolanou zjevně snahou vytřískat ze ztráty tří českých hokejistů jakousi pokryteckou hrou na patos co se dá.
Jakkoliv hyenisticky toto mediální drancování nešťastných událostí působí, dvanáctého září před deseti lety opravdu byl důvod koupit si noviny, časopisy i sledovat tu televizi. Nejen že zemřely tisíce civilistů, což je věc mediálně lákavá – něco se tehdy změnilo a bylo dobré zůstat v obraze.
Je proto zajímavé ohlédnout se za tím, jak v této stísněné atmosféře a zároveň pod tlakem ohromné spousty informací, jež vyvěraly na povrch, dokázali reagovat fotoeditoři předních amerických magazínů při výběru hlavních vizuálů na titulní strany.
Vzhledem k tomu, že věže WTC zasáhla krátce po sobě dvě letadla, bylo totiž Světové obchodní centrum v New Yorku před druhým útokem již zcela v obklíčení fotoreportérů a televizních kamer. Výsledkem je proto zřejmě nejdokonaleji a nejšíře zdokumentovaný teroristický útok v dějinách lidstva – na stovkách hodin videozáznamů a mnoha tisících fotografií.
Jisté je jedno – snímky z titulních stran, které zde uvidíte, se v průběhu času staly ikonami teroru a neštěstí současné společnosti.
Prvotní šok byl obrovský. Nebylo třeba slov, fotografie mluvily samy.
Pokračování 2 / 11
New York: September 11, 2001
Jedna z později nejčastěji opakovaných fotografií se poprvé objevila na obálce časopisu New York. S téměř uměleckou precizností zachycuje dvě velké dominanty New Yorku, WTC a Empire State Building, naposledy ve společné kompozici.
Pokračování 3 / 11
Time: September 11, 2001
Také Time neměl slov. A bylo to vůbec poprvé v historii, kdy typické orámování hlavního vizuálu na titulní straně změnilo svoji barvu: z červené na černou.
Pokračování 4 / 11
BusinessWeek: Válečný akt
Zatímco jiní ještě vyděšeně žasli, BusinessWeek už ohlašoval válku, recesi i velkou výzvu pro George W. Bushe.
Pokračování 5 / 11
People: Den, který otřásl Amerikou
Bulvární People, nazírající na vše z prostého občanského pohledu, hovořil o dni, který otřásl Amerikou. Použitá fotografie byla dost výmluvná i bez toho.
Pokračování 6 / 11
Fortune: Povstat z popela
Byznysový magazín Fortune se pochopitelně zaměřil na zájmy obchodníků a investorů. Koneckonců útok směřoval právě do jejich centra. Z hlediska fotografického byla tato titulní strana jednou z prvních, která se ve výpovědi zaměřila na jedinou osobu.
Pokračování 7 / 11
Vanity Fair: Jeden týden v září
Společenský magazín Vanity Fair přinesl stylizovaný portrét hasičů. Těch, kteří měli to štěstí, že přežili pád obou mrakodrapů.
Pokračování 8 / 11
New York: Město truchlí
Opět fotky... lidé je přinášeli na místo neštěstí, protože hledali své ztracené příbuzné a přátele. Doufali, že jim v tom jejich fotografie pomohou. Skličující fragment z této „zdi nářků“ se objevil také na přebalu magazínu New York.
Pokračování 9 / 11
Sports Illustrated: Týden, kdy se sporty zastavily
Rozsah neštěstí byl ohromný – projevil se napříč všemi médii bez ohledu na jejich zaměření. Výjimkou nebyl ani magazín Sports Illustrated, který se na událost díval z pohledu sportu. 11. září 2001 nazval Týdnem, kdy se sporty zastavily a titulek doprovodil stylizovanou fotografií americké vlajky na opuštěném stadionu.
Pokračování 10 / 11
New Republic: Tady se to stalo
Časopis New Republic vypadal oproti ostatním nadějně. V odstínu modré zobrazoval věže WTC v době jejich slávy, která právě skončila, na pozadí monumentální Sochy svobody. Tady se to stalo.
Pokračování 11 / 11
New Yorker: Nic
Byla to doba plná emocí a každá fotografie použitá na titulních stranách vyvolávala další. V časopisu New Yorker si ale uvědomili, že je zatěžko nejen slov, ale taky obrazů. Jejich titulní strana byla černá a hluchá.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně