Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Výrobci fotoaparátů, kteří realizovali své zisky v segmentu jednoduchých kompaktů a chyběla jim nabídka ve vyšších třídách, mají existenční potíže. Zdá se, že systémové kompakty je nezachrání a zrcadlovky nemají.

Vyhlídky některých výrobců fotoaparátů nevypadají vůbec dobře. Dle analytika společnosti Credit Suisse budou muset s výrobou brzy skončit firmy Fujifilm, Olympus a Panasonic. Na vině jsou prý chytré telefony a malý zájem o bezzrcadlovky.

Agentura Reuters vydala zprávu, ve které spekuluje nad budoucností výrobců fototechniky. Podle prodejních čísel z minulého roku to vypadá, že dokáží přežít pouze tři největší společnosti. Ostatní firmy jako Fujifilm, Olympus nebo Panasonic budou muset dříve či později oblast fotoaparátů opustit.

Analytik Yu Yoshida z Credit Suisse zmiňuje, že jen mezi dubnem a zářím klesly prodeje fotoaparátů Panasonic o 40 %. Fotografická divize této japonské firmy je ve značné ztrátě, a pokud nenastane brzy nějaký zázrak, skončí úplně. Panasonic totiž hodlá v březnu 2016 ukončit budoucnost všech ztrátových divizí firmy.

Olympus ani Fujifilm na tom nejsou o moc lépe. Olympus sice vévodí japonskému trhu s bezzrcadlovkami s podílem okolo 25 % a očekává slibné finanční výsledky z uplynulého roku, avšak ani to by nemuselo stačit. Ztráta firmy je totiž po odhalení účetního skandálu v roce 2011 stále značná a zájem o bezzrcadlovky stagnuje.

Fujifilm pak bojuje hlavně s mizivým tržním podílem. Přestože prodeje firmy zaznamenaly oproti roku 2012 nárůst o 300 %, tržní podíl zůstává v jednotkách procent. Na druhou stranu se firma specializuje spíše na dražší modely a tak by vše nemuselo být tak černobílé, jako naznačuje Yu Yoshida.

graf1.jpggraf1.jpg

Faktem však zůstává, že prodeje bezzrcadlovek, na kterých stojí budoucnost zmíněných třech výrobců, stále nenaplňuje očekávání. V Evropě a USA tvoří prodeje bezzrcadlovek pouhých 10 % všech prodejů fotoaparátů s výměnnými objektivy. Tento podíl má navíc v budoucnu klesat. Jediné místo, kde se bezzrcadlovkám jakžtakž daří, je Japonsko, kde je poměr prodaných bezzrcadlovek k zrcadlovkám asi 1:3.

Za malým zájmem údajně stojí nedostatečná konektivita. Lidé totiž dávají přednost chytrým telefonům, ze kterých mohou fotografie okamžitě nahrát na Facebook nebo Instagram. Takový komfort bezzrcadlovky nenabízejí a i přes horší obrazovou kvalitu tak dají amatéři přednost právě chytrým telefonům. Nikdo prostě nechce připojovat fotoaparát k telefonu a snímky složitým způsobem sdílet.

2.jpg 

Koneckonců, podobný osud již potkal kompaktní fotoaparáty. Letos mají jejich prodeje klesnout o dalších 40 % a do budoucna tato kategorie nejspíš vymizí úplně. Šanci mají pouze odolné a další specializované fotoaparáty, které telefony zatím nedokáží nahradit.

Jediní výrobci, kteří se tak nemají v nejbližších několika letech čeho obávat, jsou Canon, Nikon a Sony. Jejich tržní podíl činí okolo 60 % a dohromady mají oligopolní postavení. Prodeje zrcadlovek Canon a Nikon přitom drží stabilní úroveň, Sony zase těží z dodávek snímačů do velké řady fotoaparátů.

Náš pohled na analýzu budoucnosti

Prodeje fotoaparátů obecně klesají. Na vzestupu jsou jenom prodeje přístrojů s vyměnitelnými objektivy. Tento segment zastupují DSLR, SLT a CSC. Ve zprávě se hovoří o 40 % propadu prodeje kompaktů. CSC fotoaparáty stoupají už velmi pomalu a na ty vsadily uvedené společnosti, které mají nyní problémy. Výpadek kompaktů nemohou nahradit. Olympus a Fujifilm ohlásily, že končí s levnými kompakty a v jejich nové nabídce nejsou.

Podstatně lépe se daří výrobcům zrcadlovek. V USA mají CSC pouze 10,5 % trhu fotoaparátů s výměnnými objektivy, v Evropě 11,2 % a Japonsku slušných 36%. Z toho je patrné, že mnoho zákazníků preferuje optické hledáčky oproti elektronickým. Také je jasné, že výrobci překvapivě nepřesvědčili zákazníky o stejné kvalitě fotografií z DSLR a CSC. Canon ani Nikon se nikdy nehrnuly do mirrorless (CSC) přístrojů a to i v době, kdy se tato kategorie zdála být komerčně zajímavá. Věnovaly se naplno svým zrcadlovkám (asi věděly, proč) a vyplatilo se.

1.jpg 

Smršť, která kosí kompakty a částečně i dříve perspektivní mirrorless se jmenuje smartphone. Jejich fotoaparáty jsou stále lepší a hlavně jejich majitelům se zdá kvalita fotografií dostačující. Nevidí důvod pro nákup druhého zařízení a není divu. Sdílení fotografií přes Wi-Fi je heslem doby. Nejvíc snímků koluje na sociálních sítích. Kdo to myslí s fotografováním vážně, koupí si pravděpodobně zrcadlovku.

Na začátku minulého roku jsme vydali článek s následujícím tvrzením „Dovolím si odhad: všichni mají telefon, případně tablet u sebe, mohou fotky ihned posílat a sdílet. Fotoaparáty na nich se budou zlepšovat tak, že vytlačí klasické kompakty“. Tak se také děje.

V tomtéž článku bylo uvedeno: „Bezzrcadlovky vyřeší definitivně autofokus a hledáček. Přibude příslušenství a díky svým rozměrům budou přijatelnější pro zákazníky, kteří chtějí vyšší kvalitu fotografií. Nadšení amatéři a profesionálové dají přednost plnoformátovým zrcadlovkám. Zrcadlovky se senzorem APS-C budou nadbytečné. Zleva je pohltí DSLM a zprava FF“. Vypadá to, že DSLM (CSC) tolik bodovat nebudou a levnější plnoformátové FF zrcadlovky poněkud „zatopí“ formátu APS-C, ale ten jako ještě levnější alternativa zrcadlovek zůstane. Globálně se rýsuje osa smartphone – zrcadlovka a mezi tím drobky.

Je to poněkud chmurná představa, že bychom neslyšeli už nikdy o novém fotoaparátu takových ikon jako Pentax nebo Olympus, ale tak to chodí. Auta SAAB nebo věhlasné dvouoké zrcadlovky Rolleiflex už taky nikdo nevyrábí. Třeba to bude jinak a agentura Reuters se mýlí, nicméně má to všechno logiku.
 

Určitě si přečtěte

Články odjinud