Škodlivé megapixely?

9. března 2008
TWEET SDÍLET
Zlepšuje se obrazová kvalita digitálních fotoaparátů, nebo jsou staré kompakty lepší než nové? To se dozvíte z našeho srovnání tří digitálů.

Každý rok představují výrobci nové modely digitálních kompaktů. Pokaždé se zvýší rozlišení jejich snímačů – zatímco před rokem patřilo k nejvyšší kategorii 10 Mpx, letos už je to 12 Mpx. Velikost čipů však zůstává stejná. Prakticky pod každou novou recenzí zvěřejněnou například zde na DIGIareně se tak může rozhořet boj vášnivých zastánců i stejně zapřisáhlých odpůrců vysokého rozlišení. Zatímco jeden tábor tvrdí, že dvanáct megapixelů umožní vytisknout dvakrát větší fotografii než pouhých šest megapixelů, popřípadě vytvořit velký výřez, opačná strana barikády argumentuje zmenšující se plochou světlocitlivých buněk, která vede k vyššímu šumu, jeho necitlivému ostraňování firmwarem fotoaparátu a v konečném důsledku k nižší kvalitě fotografií.

V extrémní poloze lze oba názory shrnout takto:

  • S rostoucím rozlišením snímače lineárně roste i kvalita výsledných fotografií
  • Zvyšující se rozlišení naopak vede ke snížení kvality výsledné fotografie

Prakticky jisté je, že skutečnost leží někde mezi oběma krajními polohami. Rozhodli jsme se zjistit, který názor má k pravdě blíže. Ze soukromých zdrojů redaktorů jsme proto vypůjčili dvě legendy – Olympus Camedia C-5060 WZ a Konica Minolta DiMAGE A2. Doplnili jsme je o současný topmodel – Canon PowerShot G9. 

V dalších kapitolách najdete výsledné fotografie ze srovnání s naším stručným komentářem. Závěry si můžete učinit sami.

Začínáme testovací scénou.    

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Výřezy ze scény:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
ISO100
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
ISO 400

Při ISO 100 si můžete všimnout měkčího podání DiMAGE A2 při uložení přímo do formátu JPEG, podobně Olympus dává lepší výsledky v RAWu. Canon tradičně zvládá formát JPEG velmi dobře. Nejvíce detailů podle očekávání naleznete na fotografiích z Canonu, rozdíl však není dramatický. Svůj náskok si Canon zachovává i při ISO 400. Současně je na všech výřezech z RAWu při ISO 400 patrný šum. Při uložení do JPEGu jej potlačil firmware fotoaparátu, drobné detaily jsou nejvíce poškozeny u Olympusu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
ISO100
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
ISO400

Další dva detaily bohužel neumožňují zcela objektivní srovnání – hloubka ostrosti nepokryla celou scénu, u Olympusu se už pozadí ocitlo v pásmu mírné neostrosti, u Minolty naopak popředí. Na výřezu mapy je proto vhodné porovnávat jen Canon a Minoltu – u Canonu najdete při obou citlivostech více detailů.

Témata článku: Technika, Canon, Olympus, Sony

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Sociologie se, jako většina společenských věd, nachází v jistém pnutí. Na jedné straně se snaží popsat procesy, jevy, spojení, která ve společnosti můžeme nacházet. Jde vlastně o činnost, která jako by se snažila zjistit si odstup od zkoumané skutečnosti.

Michal Černý

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová