Sigma 24 mm F1,4 Art proti všem – recenze objektivu

9. ledna 2016
TWEET SDÍLET
Sigma 24 mm F1,4 Art proti všem – recenze objektivu
Že se nový profesionální širokoúhlý objektiv od Sigmy opravdu povedl, už víme, ale jak dobrý skutečně je v porovnání s konkurencí? Vyplatí se pořídit si pevné ohnisko i oproti kvalitnímu profi zoomu?

Sigma 24 mm F1,4 Art vyniká ostrou kresbou ve středu pole od F1,4. Přitom i při plném odclonění nejsou rohy snímku nijak měkké. Při zaclonění se ostrost ve středu pole při každém stupni nepatrně zvýší, nejostřejší snímky jsou při cloně F4.

Pro vyšší ostrost v rozích se vyplatí si přiclonit na F2,8, ale nejostřejší rohy uvidíme až při cloně F8. Clonit více již není žádoucí, protože při vyšších clonách se ostrost snižuje vlivem difrakce. Jedná se o vynikající výsledky, které jsou na profesionální úrovni.

Nemilým překvapením je chromatická vada, která je v okrajových částech snímku viditelná a ruší. Platí, že s vyšším zacloněním se chromatická vada snižuje. Také není problém se jí zbavit postprocesem. Vinětace je dle očekávání viditelná při plném odclonění. Pomůže přiclonit na F2 a při cloně F2,8 už téměř mizí. Geometrické zkreslení je, jak se na profi pevné sklo sluší a patří, prakticky nulové.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všechny pracovní clony objektivu

Srovnání s Canonem 11–24 mm F4L

Při plném odclonění jsou snímky z Canonu ostřejší než ze Sigmy i ve středu pole. Toto srovnání je ale dost nefér, protože zoom umí clonit až od F4. Při srovnání na stejných clonových číslech se situace obrací. Ve středu pole jsou oba objektivy řezavě ostré, v krajích ale vítězí Sigma. Při zacloněví na F8 by oba objektivy měly předvést to nejlepší. Ostrost v celé ploše snímku je vynikající a u obou objektivů stejná. Jen naprostý hnidopich by na snímcích Sigmy dohledal o fous více chromatické aberace, ale i detailů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Postupně všechny pracovní clony

Srovnání s Canonem 16–35 mm F4L IS

Při cloně F4 jsou oba objektivy ve středu pole ostré, Sigma působí o chlup ostřeji. V krajích při cloně F4 je Sigma výrazně ostřejší než odcloněný Canon, ale výsledky kazí chromatická aberace. Pokud tedy snímky neupravujete, lepší výsledek vám dá Canon. Pokud si však dáte práci s postprocesem, odmění vás Sigma snímky ostrými až ke krajům. Při cloně F8 jsou snímky ve středu pole prakticky stejné. V levých rozích testovaných kusů byl o fous ostřejší Canon, což je na zoom vynikající výsledek, na pravé straně byla ale ostřejší Sigma.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Postupně všechny pracovní clony

Srovnání s Canonem 24–70 mm F2,8L II

Zde můžeme provést srovnání už od clony F2,8. Ve středu pole je boj velmi vyrovnaný. Sigma je o fous měkčí, zato v krajích je ostřejší. Při cloně F4 je ostrost téměř shodná, Canon působí trochu ostřeji díky nižší barevné vadě. Sigma je opět ostřejší v levých rozích a trochu měkčí v pravých. Rozdíl mezi levou a pravou stranou je ale zanedbatelný. Při zaclonění na F8 je Sigma ve všech rozích ostřejší než Canon.

U výše uvedených odstavců jsem vynechal jednu klíčovou vlastnost objektivů, a to jejich bokeh. Zoomy Canonu na tomto poli odvádějí vynikající práci, především 24–70 dokáže vykouzlit jemně rozostřené pozadí. Ale fotografie s clonou F1,4 jsou zcela jiná liga. Kromě úzké hloubky ostrosti dokáže Sigma vykouzlit krémově rozostřené pozadí, které dává fotografii snovou atmosféru. Něco takového nemůže nahradit ani sebelepší zoom se světelností F2,8–4.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všechny pracovní clony

 

Témata článku: Testy, Technika, Objektivy, Sigma

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Jan Amos Komenský ve svých spisech opakovaně zdůrazňuje dva podstatné motivy – totiž harmonii světa a pansofii, což jsou ale témata, která spolu úzce souvisí.

Michal Černý

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

9 Helena Vyplelová

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová