já se vším souhlasím, Samyangy mají trochu horší rohy, ale zase třeba nezkreslují (což může souvidet, protože mezi kompenzací zkreslení a rohovou ostrostí je nepřímá úměra a oboje zvládnou bez ztráty kytičky jen dražší objektivy), Samyang navíc cenou naprosto vládne. Koukal jsem třeba, že 24-70/2,8 se na bazarech prodává už i za 12 tis což je prostě sen každého amatéra, mít takhle levné základní (nativní) zasklení. Jasně, není na tom jako Sony GM, nebo Sigma ART a měl i nějaké problémy s bajonetem v začátku (k čemuž se Samyang postavil čelem a mění vadnou sérii kus za kus za nové), ale není to vůbec špatný objektiv a práci odvede. To mohou uživatelé ostatních systémů jen tiše závidět. Samyangy cenou a poměrem ceny a výkonu prostě nekompromisně vítězí. Ohledně Sigmy 85 vs. Sony 85 záleží co posuzujete, ta Sigma je myslím dost ostrá, zase myslím trochu víc zkresluje (jako asi všechny ARTky) a u Sony třeba vyzdvihují barvy a opravdu krémový bokeh, což u portréťáku chcete (Jan Tichý jej třeba přirovnává k legendární Minoltě 85/1,4 G, https://youtu.be/A4gjRJkguQc... která byla bokehem proslulá a upřímně, ten návrh má více členů pro každou skupinu, ale jistá technická podobnost tam je
). Někdo dokonce Sony 85/1,4 GM označuje za nejlepší portréťák ever, záleží co prostě porovnáváte a když vezmu plusy a mínusy obou, tak bych řekl, že jsou prostě srovnatelný, jen každý vyniká trochu v něčem jiném. Že bude 85/1,2 je asi jisté, ale jsem si také skoro jistý, že Sony podrží F1,2 a F1,4 souběžně jako to udělalo u 50mm, pak se ještě očekává totéž u 35mm... Osobně si myslím, že by stačila navíc ta F1,2 verze a tu současnou F1,4 aktualizovat (více Fn tlačítek, nové motory ostření atd), protože pak bude doplňovat tu F1,2 verzi a budou se o prodeje dělit, nevidím důvod, proč investovat do úplného přepracování optického návrhu, když ten současný je opravdu obstojný i na dnešní dobu...