Scéna umělá, fotografie skutečné

Scéna umělá, fotografie skutečné

V brněnské galerii G99, která se před nedávnem přestěhovala z nepřívětivého prostředí Benešovy ulice do reprezentativních prostor Domu pánů z Kunštátu, probíhá fotografická výstava Jana Kadlece (1976). Autor studoval v letech 1994-2000 na Akademii výtvarných umění a svá díla vystavuje již sedmým rokem.

Kadlecův soubor osmi velkoformátových fotografií nazvaný Albánský únik vznikl před třemi lety pro mezinárodní bienále v albánské Tiraně, které pořádal renomovaný časopis o současném světovém umění Flash Art. Na tomto bienále se představila dvoustovka současných umělců z celého světa a na třicet uznávaných teoretiků a kurátorů, za českou stranu to byl vedle Milana Mikuláštíka nebo Jiřího Davida právě Jan Kadlec.

Výstava Albánský únik je uměleckým ztvárněním příběhu albánských občanů, kteří v 90. letech prchali před politickou situací přes moře do Itálie. „Jejich útěky většinou nebyly úspěšné, protože neměli kvalitní lodě, jen staré rybářské bárky. Unikali na vorech, kusech nábytku, prostě na tom, co měli k dispozici, podobně jako na Kubě“, vysvětluje okolnosti Jan Kadlec. „K zhmotnění ještě stále aktuálního příběhu albánských lidí jsem zvolil formu esteticky klasického obrazu. Tedy té formy, která je na prvním místě v navázání komunikace s umělecky neinformovanou veřejností.“


Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jak je pro Jana Kadlece charakteristické, také v případě Albánského úniku využívá inscenované fotografie. Zhotovil 12 metrů dlouhý objekt, přičemž moře vymodeloval z laminátu a lodičky zhotovil z předmětů v domácnosti, ať už se jedná o boty, příbory, telefon, šperky či oblečení. „Použil jsem věci, které během útěku z domova berou lidé obvykle s sebou – buď jako upomínku nebo jako věc vhodnou na přežití“, říká Kadlec.


Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jeho „technika“ výsledné práce je opravdu netypická. Pro zhmotnění svých uměleckých záměrů oslovuje profesionální fotografy, kteří podle jeho přesně daných, tedy nakreslených pohledů zhotoví fotografie objektů. Jak sám autor říká, není fotograf, „pouze umělec využívající pro některé své projekty médium fotografie“.

Po albánské Tiraně byl tento Kadlecův cyklus fotografií dále prezentován na výstavách v Londýně, Berlíně, Lisabonu a Budapešti. V omezeném počtu čtyř kusů je mohli zhlédnout návštěvníci zlínského Salonu mladých a nyní brněnská veřejnost.

Albánský únik
Galerie G99, suterén Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno
Výstava trvá do 8. srpna
Otevírací doba: denně kromě pondělí, od 10 do 18 hodin
Každou středu volný vstup

Určitě si přečtěte

Články odjinud