Samyang 85 mm F1,4: Elitní objektiv za nízkou cenu?

Dá se vyrobit profesionální světelný objektiv za šestinu obvyklé ceny? Pokusili se o to v Koreji a docela jim to vyšlo. Připravte se však na několik závažných kompromisů.

Každý, kdo fotí zrcadlovkou, by měl mít ve výbavě nějaké pevné světelné objektivy. Některé vlastnosti zrcadlovek se jednoduše dají využít pouze s nimi. Například vysoké rozlišení doslova vyžaduje adekvátní kvalitu optiky. Stejně tak malá hloubka ostrosti, která umožňuje zaostřený objekt opticky oddělit od pozadí, vzniká kombinací velkého senzoru zrcadlovky a světelného objektivu.

Nejpopulárnější pevné objektivy jsou ty s ohniskem 50 mm. Jsou malé, levné, kvalitní a poměrně univerzální. Na zrcadlovkách s menším senzorem se dají použít také jako portrétní.

Klepněte pro větší obrázek 
Zleva:  a pevné objektivy
Samyang 85 mm F1,4 a

Tradiční portrétní objektivy jsou ale ty s ohniskem 85 mm. Podobně jako při 50 mm se u nich setkáváme se světelností F1,8 a F1,4. Právě světelností se v podstatě zároveň dělí mezi amatérské a profesionální, protože rozdíl v ceně bývá několikanásobný.

Takto vypadá současná nabídka objektivů s ohniskem kolem 85 mm a jejich orientačními cenami.

objektivcena (eur)
Canon EF 85 mm f/1,8 USM370
Canon EF 85 mm f/1,2L II USM2 000
Carl Zeiss Planar T* 85 f/1,41 500
Nikon AF 85 mm f/1,8 D400
Nikon AF-S DX 85 f/3,5 G DX VR/makro500
Nikon AF 85 mm f/1,4 D1 250
Nikon AF-S 85 mm f/1,4 G1 550
Sony 85 mm f/2,8 SAM240
Pentax SMC FA 77 mm f/1,8 Limited1 100
Samyang 85 f/1,4260
Sigma 85 mm f/1,4 EX HSM950
Tamron AF 90 mm f/2,8 Di / makro450
Voigtländer SL 90 mm f/3.5 Lanthar377

Tučně jsou vyznačeny objektivy se světelností F1,4 a lepší. Je vidět, že za světelnost se platí – mezi objektivy v rámci jedné značky je rozdíl alespoň trojnásobný.

Zamíchal karty 

Testovaný objektiv Samyang je nejlevnější kousek hned po objektivu Sony, který má mnohem slabší světelnost. Samyang přitom disponuje profesionální světelností F1,4, za kterou se připlácí několik stovek eur. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Objektiv Samyang 85 mm F1,4

Pro představu, co znamená taková světelnost: Mezi F1,4 a F1,8 je téměř dvojnásobný rozdíl v množství propuštěného světla. Oproti F2,8, což je typická světelnost pro profesionální zoomy, propusti F1,4 čtyřnásobek světla. V porovnání s F5,6, kde obvykle končí běžné setové objektivy, to je dokonce šestinásobek.

Jinak řečeno, kde se setovým zoomem musíte použít ISO 1600, zvládne Samyang a jiný objektiv s F1,4 totéž při ISO 100. výrazný rozdíl je i v hloubce ostrosti – objektivy s touto světelností dokážou pozadí skutečně zcela rozostřit. Samozřejmě, vlastnosti většiny objektivů se s přicloněním zlepšují, takže vyšší clona je často zapotřebí. Rozdíl však bude stále značný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zcela otevřená clona odhalí masivní kus skla 

Plný manuál 

Objektiv Samyang tedy v porovnání s konkurencí zaujme na první pohled hlavně cenou. Aby toho nebylo málo, stejně pozoruhodný je i jeho původ. Tato korejská značka je známá pouze levným optickým příslušenstvím, předsádkami a objektivy, často doslova ubohé kvality. Stejné výrobky se prodávají pod značkami Vivitar, Rokinon či Bower, jež jsou též spíš nechvalně známé. Například čínští prodejci na eBay rádi přibalují toto optické příslušenství k zrcadlovkám, protože nákupní hodnota se pohybuje v rozmezí pár dolarů. Například takový „teleobjektiv“ se světelností F16 však nemá ani hodnotu poštovného.

Tento výrobce se tedy pokusil vytvořit profesionální a kvalitní objektiv. Jak se to mohlo podařit? Nezapomínejme, že sklo s takovými parametry zaujme hlavně zkušené amatéry, takže s nepodarkem obvyklé produkce by Samyang neuspěl.

Jedním z důvodů nízké ceny je, že jde o plně manuální objektiv, který nedisponuje automatickým ostřením. Objektiv s tělem fotoaparátu vůbec nekomunikuje, neobsahuje totiž žádnou elektroniku. I clona se ovládá pouze ručně clonovým kroužkem u bajonetu a ne například ovládacím kolečkem na fotoaparátu. 

Klepněte pro větší obrázek
Manuální clonový kroužek a bajonet
bez elektronických kontaktů 

V případě Nikonu to znamená, že na lacinějších tělech (např. D3100 nebo D5000) nebude fungovat měření expozice, stejně jako u objektivů Ai-s. Na tělech střední třídy (D90 a starší) funguje měření pouze v režimu priority clony nebo v manuálním režimu. Priorita času a automatické režimy nefungují, protože fotoaparát nemá možnost ovlivňovat clonu – ta se dá změnit pouze otáčením clonového kroužku. To platí samozřejmě i pro jiné značky.

U fotoaparátů Canon nemusí fungovat elektronické potvrzení zaostření v hledáčku (bod, který se rozsvítí při zaostření).

Takto (ne)vybavené objektivy nejsou u malosériových výrobců ničím výjimečným. Podobně jsou na tom obvykle značky Carl Zeiss nebo Voigtländer. Samyang nabízí i varianty s čipem, které podporují elektronické funkce (ale ne automatické zaostření). Ty jsou o pár desítek eur dražší.

Objektiv se prodává s bajonety Nikon F, Canon EF (EOS), Pentax K a Sony/Minolta A. Obraz pokrývá plné pole kinofilmového políčka.

Zpracování na úrovni

Co od takového objektivu můžete čekat? Celokovovou ručně montovanou klasiku, nebo naopak nejlevnější bakelit? Ani jedno není pravda. Na první pohled by nikdo nehádal, že to není běžný objektiv mainstreamové značky. Zpracováním i rozměry je podobný lepším setovým objektivům. Velmi se blíží například modelům Nikkor 18-70 DX a 16-85 DX VR. Také povrchové zpracování je podobné (plast s bublinkovou úpravou). Kostra objektivu bude pravděpodobně kovová, uvnitř jsou vidět matné povrchy na omezení odlesků.

Objektiv se skládá z devíti členů v sedmi skupinách a váží víc než 500 g. Závit na filtry má průměr 72 mm.

Na rozdíl od zoomů má Samyang jen jeden kroužek – na ostření. Ten má gumový povrch a je poměrně tuhý; opravdu by byl vhodnější na ovládání zoomu. Dráha (plný rozsah) je asi 165 stupňů, což by také odpovídalo zoomu.

Asi třetinu zabírá rozsah 1 m – 1,5 m, na typické „portrétní“ vzdálenosti tak nezůstává moc místa. U takového objektivu by byla vhodná delší a tedy přesnější dráha. Pevné světelné objektivy, obzvlášť ty s manuálním ostřením, jsou typické spíš velmi dlouhou přenou dráhou a jemným chodem ostřícího kroužku. Malá hloubka ostrosti totiž znamená, že přesné zaostřování je náročné. Každá malá nepřesnost se projeví ve slabší ostrosti zaostřeného subjektu. Proto by měl být ostřící kroužek na tuto úlohu co nejlépe uzpůsoben.

Klepněte pro větší obrázek
Ostřící a clonový kroužek

Clonový kroužek je umístěn hned u bajonetu. na povrchu má zářezy, aby se při ovládání nesmýkal. Je ale poměrně tenký a otáčí se dost tuho. Je potřeba mít tenké a šikovné prsty. Někomu může vadit, že mezi clonami F2 a F11 jsou zarážky na půl clony, přičemž mezi F1,4 a F2 nebo F11 a F22 pouze na plnou clonu. Nuže, nebylo by zlé mít možnost nastavit clonu F1,8 nebo F2,2, ovšem to nelze považovat za kritické. Clonit takovým objektivem na víc než F11 je také spíš kuriozita než pravidlo.

Přední ani zadní krytka příliš nedrží, minimálně přední bude vhodné vyměnit za model se středním úchytem. V balení je i sluneční clona, která tvoří s objektivem vskutku kompaktní celek a dá se nasadit čelem vzad kvůli transportu. Stejně tak je přibalen i semišový obal na měkčí přenášení. Taková výbava u objektivů ve srovnatelné cenové relaci opravdu není běžná.

Klepněte pro větší obrázek 
Sluneční clona je součástí balení

Celkově je zpracování překvapivě kvalitní a objektiv působí dojmem dlouhé životnosti. Výrobce jen trochu pozapomněl, že vyrábí objektiv světelný. Na ovládání ostřícího a clonového kroužku si budete muset zvyknout.

Témata článku: Objektivy, Technika, Testy, Příslušenství, Samyang, Objektivy na Heureka.cz