Samsung WB210: Ultraširokoúhlý kompakt konkuruje mobilům

5. září 2011
TWEET SDÍLET
Samsung WB210: Ultraširokoúhlý kompakt konkuruje mobilům
Tento ultrazoom, jehož ovládání připomíná chytré dotykové telefony, pořídíte už za pět tisíc korun. Zaujme i velmi širokoúhlým ohniskem začínajícím na 21 mm při přepočtu na kinofilm.

Doba, kdy obrazová kvalita fotoaparátů Samsung byla považována za podprůměrnou díky malému dynamickému rozsahu, vysoké míře obrazového šumu a drastické softwarové úpravě snímků, je nenávratně pryč. Vyrovnání obrazové kvality s konkurencí, kromě vylepšených algoritmů zpracování obrazu, tak trochu pomohl i enormní růst rozlišení v kompaktních aparátech, díky kterému je každý výrobce nucen sáhnout po redukci šumu a softwarové úpravě obrazu již při základní citlivosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázka ohniskového rozsahu optického zoomu fotoaparátu (vlevo maximální ohnisko odpovídající kinofilmovým 432 mm, vpravo základní ohnisko odpovídající 24 mm po přepočtu na kinofilm)

V běžných světelných podmínkách produkuje WB210 barevně vyvážené snímky s mírným akcentem teplejších tónů. Při zamračené obloze a méně příznivých světelných podmínkách je pozorovatelný určitý úbytek teplejších tónů a barevnosti. Zdaleka nejde o tak výraznou ztrátu barevnosti, jaká byla předmětem kritiky starších modelů kompaktních aparátů a některých kamer Samsung.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typické obrazové vady při fotografování v protisvětle na ohnisku 24 mm

Na základním ohnisku odpovídajícím kinofilmovým 24 mm je ostrost ve středové části obrazu velmi dobrá, okrajové části obrazu mají méně výraznou kresbu, přičemž na velmi kontrastních rozhraních jsou viditelné barevné lemy dosahující tloušťky až čtyř obrazových bodů. Sférické zkreslení je na ohnisku 24 mm velmi malé. V případě použití speciálního extrémně širokoúhlého režimu s ohniskem odpovídajícím 21 mm je zkreslení i ztráta ostrosti v okrajích obrazu výraznější.

Klepněte pro větší obrázek 
Snímek v režimu makro (lze zobrazit v původní velikosti)

Při maximálním zoomu 432 mm po přepočtu na kinofilm je sférické zkreslení velmi malé, také barevné lemy v důsledku chromatické aberace jsou méně výrazné. Ostrost v okrajích obrazu je i při největším ohnisku nižší, rozdíl ale není natolik výrazný jako na ohnisku základním. V přímém protisvětle objektiv vytváří jemné duhové linie od světelného zdroje, v případě pozice světelného zdroje v rohu obrazu se občas vyskytnou menší purpurové kruhové odlesky ve středové části obrazu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výřezy ze snímků realizovaných na různých citlivostech ISO, zleva: ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1600

Základní citlivosti ISO 80 a 100 jsou bez problémů použitelné pro drtivou většinu fotografických příležitostí včetně portrétů určených pro tisk větších formátů. Při citlivosti ISO 200 nastupuje jemný heterogenní šum způsobující ztrátu jemných detailů. Na příkladech je nejlépe viditelný úbytek detailů na struktuře mince vlevo. Na citlivosti ISO 400 nastává výrazný propad obrazové kvality v důsledku obrazového šumu, mince ztrácí jemné detaily a nápis na paměťové kartě v pozadí své obrysy.

Klepněte pro větší obrázek 
Portrét snímaný s citlivostí ISO 400; na neosvětlené části obličeje je zřetelně
viditelný barevný šum (lze zobrazit v původní velikosti) 

Citlivost ISO 400 lze považovat za hranici všestranného využití pro tisk do formátu A4 nebo elektronickou prezentaci, přičemž při portrétech vzhledem k úbytku detailů je vhodnější omezit citlivost hranicí 200 ISO. Na 800 ISO nastupuje výrazněji i barevný šum, který mění barevné podání snímku, tato citlivost si najde využití nanejvýš jako nouzové řešení. ISO 1600 už degraduje detaily a barvy za hranici rozumné využitelnosti.

Klepněte pro větší obrázek 
Snímek demonstrující dynamický rozsah snímače a přesnost měření expozice při snímání s velkými světelnými rozdíly; testovaný aparát nenabízel žádný speciální režim rozšíření dynamického rozsahu

Dynamický rozsah snímače při běžném snímání se vyrovná kompaktním ultrazoomům od konkurence, chybí režim rozšíření dynamického rozsahu pro velké světelné rozdíly v rámci jedné scény. Měření expozice má tendenci při světlejším pozadí zachovat detaily v prosvětlených částech obrazu, čehož následkem je v některých případech mírně podexponovaný snímek.

Vyvážení bílé funguje spolehlivě v denním světle, světlo halogenové žárovky odhadl aparát také poměrně dobře, jen s velmi malým nádechem teplejšího tónu. Samozřejmě nechybí manuální vyvážení bílé. Deklarovaný dosah blesku zhruba 4 m je nadhodnocený, optimálně dokázal blesk osvětlit scénu přibližně do vzdálenosti 3 m při citlivosti ISO 100. Nechybí pomalá synchronizace a redukce červených očí. Její účinnost je lepší pojistit detekcí obličeje pro dodatečnou korekci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázky tzv. inteligentních filtrů (dírková komora, retro, soft focus, vinětace a režimy starého filmu)

Silnou stránkou WB 210 jsou obrazové filtry použitelné v reálném čase během snímání. Mezi nejzajímavější patří měkké záběry, filtry pro vyvolání dojmu starých fotografií a vinětace, která spolu s efektem ztmavnutí okrajů přidá snímkům saturaci. Dojem starých fotografií během snímání zobrazuje i artefakty škrábanců, které náhodně umístí do záběru. Zobrazování při snímání připomíná zrychlené snímání starých černobílých kinematografie.

Klepněte pro větší obrázek 
Jeden z mnoha rámečků dostupných v režimu magické oko

Režim rámečků skrývající se pod názvem magické oko zobrazuje ve zvolené části rámečku snímanou scénu, v některých případech, jako rámeček staré televize nebo titulka novin, jsou záběry černobílé. Rozlišení fotografií s rámečky je omezeno na 1920 × 1080 bodů. Jejich popularitě by určitě prospěla možnost jejich doplnění dalšími implicitními, případně vlastními fotorámečky prostřednictvím přiloženého softwaru.

Barevné režimy při snímání videosekvencí jsou méně výrazné, v nabídce je tradiční černobílé snímání, silná saturace či jemné paletové odstíny. Zajímavou volbou by byla možnost snímat videosekvence v režimu podobném starým fotografiím z palety fotografických filtrů, to však testovaná verze neumožňovala. Kvalita videa v nejvyšší možné HD kvalitě 1280 × 720 při 30 snímcích za sekundu patří k běžnému standardu, nedosahuje úrovně a zřejmě ani datového toku konkurentů z dílny Sony či Panasonic.

Zaujme nejen ovládáním

Samsung WB 210 svým netradičním přístupem k ovládání hledá své místo na trhu v řadách uživatelů, kteří se donedávna spokojili s fotografováním prostřednictvím smartphonu. Vzhledem k nadstandardní obrazové kvalité pro ně představuje výrazný krok vpřed, jedinou překážkou může být absence možnosti uspořádání, odbourávání či doplnění režimů v hlavním menu.

Pokud by inovace firmwaru umožňovala doplnění nových režimů snímání, přidávání nových rámečků pro režim magického oka či možnost přidání funkčních tlačítek na dotykový displej, šlo by o skutečně inovativní koncept fotoaparátu. V současném stavu je WB 210 netradiční kompaktní ultrazoom, jehož výhodou oproti konkurentům je možnost snímání v extrémně širokoúhlém režimu odpovídajícím 21 mm po přepočtu na kinofilm a široká paleta použitelných efektových filtrů.

Výhrady k obrazové kvalitě při vyšších citlivostech lze připsat silnějšímu šumu a jeho softwarové redukci. Dotykové ovládání je bez problémů použitelné pro méně dynamické záběry jako snímání krajiny či portrétů. Dynamičtější scény budou představovat problém právě pro komplikovanější ovládání parametrů na displeji. Pomohla by možnost přizpůsobení ikon na displeji během snímání, například vyvedení přímé volby kompenzace expozice, citlivosti ISO a podobně.

Samsung WB 210 se uplatní jako rodinný či dovolenkový aparát díky rozměrnému kvalitnímu displeji a rozsáhlým možnostem prezentace. Ocení ho i méně nároční fotografové přírodních scenérií, pro které bude extrémně širokoúhlý režim devizou. Naopak, fotograf požadující pohotovější ovládání či konzervativní uživatel preferující ovládání tlačítky nebo manuální režim zřejmě sáhne po vyšším modelu WB 700, případně po některém kompaktním ultrazoomu z pestré nabídky konkurence.

Stručná charakteristika aparátu Samsung WB 210

Kompaktní ultrazoom s mimořádně širokoúhlým základním ohniskem a dotykovým ovládáním připomínajícím operační systémy smartphonů.

Důležité přednosti

  • Rozměrný dotykový displej s vysokým rozlišením
  • Širokoúhlé ohnisko odpovídající kinofilmovým 24 mm s možností rozšíření na 21 mm ve speciálním režimu.
  • Možnost volby bodu zaostření dotykem na displeji.
  • Široká paleta inteligentních filtrů použitelných přímo během snímání.
  • Rozšířené možnosti prezentace snímků díky virtuálním albům.

Hlavní nedostatky

  • Ikony parametrů snímání a hlavního menu není možné uspořádat ani měnit.
  • Chybějí přímá tlačítka pro spuštění snímání videosekvencí
  • Obrazová kvalita při citlivostech od ISO 400 trpí následkem šumu a jeho redukcí výraznější ztrátou detailů.
  • Méně výkonný blesk.
  • Kapacita karet pro slot microSD je v porovnání se standardem SDHC/SDXC omezena.
hce counter

Témata článku: Technika, Testy, Superzoomy, Kompaktní fotoaparáty, Samsung

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

16 Petr Březina

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Uživatelé Instagramu udělají pro lajky cokoli, nehledě na to, jak je to nebezpečné nebo hloupé.

Petr Březina