Romské děti fotografky a baletky Tamary Černé

24. ledna 2009
TWEET SDÍLET
Jaká je cesta fotografky od baletních střevíců do romské rodiny? Objeví bezprostřednost, hry a emoce.

Tamara Černá se narodila a žije v Ostravě. Divadlo, hudba a tanec jí zajímaly od dětství. Studovala klasický tanec na konzervatoři a protančila se až na post sólistky baletu Národního divadla moravskoslezského. Nejvíce ji naplňovaly role, kde se klade důraz na obsah a prožitek.

Klepněte pro větší obrázek
Tvář Tamary Černé, foto Miroslava Brázdová

Před dvěma lety Tamara začala uzavírat období aktivního tanečního života. Tehdy se ji do rukou dostal fotoaparát a ona získala nový prostředek k veřejnému vyjádření svých názorů, pocitů a nálad. Pod přezdívkou Sofi G se rychle proslavila fotografiemi z prostředí baletu, inscenovanými portréty žen i bezprostředními snímky obyčejných lidí z ulice.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

U příležitosti brněnské výstavy portrétů romských dětí jsem požádal autorku, aby čtenářům DIGIareny přiblížila vznik této kolekce.

Jaká byla tvoje cesta od ladných baletek k romským dětem?

Musím upřesnit, že v internetových galeriích neuvádím podstatnou část mých baletních fotografií a to jsou ty ze scény. Na nich je vidět, že nezobrazuji pohyb jako ostatní. Žádné propnuté nožky a krásné pohyby paží! Žádné ladné pózy. Moje pozornost se upíná k výrazu a napětí vznikající ať už námahou nebo interpretací a prožitkem samotných tanečníků.

Zobrazuji každodennost tanečníka zblízka. Pot a emoce. Fotografie často postrádají všechny končetiny nebo naopak. Celkové fotografie mají příliš zbytečného prostoru a tanečník se v něm ztrácí. Své modely fotím v těžkých virtuózních a dynamických pohybech bez toho, abych zaznamenala samotný cvik. A zde je vysvětlení cesty: Fotografie dětí z romské čtvrti jsou tímtéž. Zaznamenání každodennosti s pohledem na ni. Hodně detailů tvářiček, které prožívají emoce a nálady podobné těm mým. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

Jaké fotografické téma je pro tebe v tuto chvíli zajímavější?

Mám samozřejmě představy a plány na podobné série z jiných oblastí, ale jsem hodně limitována časem. Divadelní sezóna mě na deset měsíců v roce hodně omezuje a z focení prakticky nic není. Ale jistě se někdy dostaví příležitost své sny splnit. Inscenované fotky baletek a portréty jsou pro mne spíše okrajovou záležitostí. Ale mám je samozřejmě taky ráda.

Hrušov nemá mezi Ostravany pověst bezpečné čtvrti. Jaké byly tvoje dojmy když jsi tam vytáhla fotoaparát?

Začalo to cestou s mým synem přes tuto ostravskou lokalitu. Potkali jsme velmi zvláštní holčičku, kterou jsem vyfotila, ač jsem tehdy ještě neměla vůbec žádné zkušenosti. O hodně později jsem se do Hrušova vrátila. Jako fotograf jsem v tamních ulicích zažila mnoho různých pozitivních i negativních zkušeností.

Nakonec jsem tu zvláštní holčičku jménem Áda vyhledala a fotografovala s ní i její rodinou. Postupně jsem totiž zjistila, že Ádina rodina čítá dvanáct lidí. Devět sourozenců a Adinka jsou základem celé výstavy. Dnes jsou všichni mými známými, kteří mě vítají a jsou ochotni mě pozvat domů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Co bude dál? Bude další Hrušov?

Původní Hrušov se mění a velmi rychle ztrácí. Uhýbá nové výstavbě. I Ádina velká rodina už nebydlí na staré adrese. A právě proto jsem ráda, že jsem měla možnost fotit na Riegrově ulici, dokud byla ještě celá a měla svou neopakovatelnou atmosféru. Hrušovské děti umějí na plno prožívat své příběhy, i ty na které si zrovna hrají. Nikdy jsem nemusela dlouho čekal na „úlovek“. Mohu v jejich tvářích číst, jako ve tvářích nejlepších herců.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
 

S jakými fotografiemi se diváci na tvé výstavě setkají?

V Brně vystavuji přes čtyřicet černobílých fotografií dětí. Mohu říct, že jich nemám o mnoho více. Jsou na nich radosti i útrapy z jejich života a her. Vznikly především zásluhou bezprostřednosti dětí z téhle čtvrti. Ráda bych, aby jednou Áda, Mája, Simonka, Milan, Lukáš, Krista, Věra, Patrik, Andrejka a Niki výstavu uviděli. Ale třeba se i toto uskuteční. Kdo ví?

Výstava Děti Hrušova měla premiéru v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Brněnskou expozici můžete navštívit v prostorách foyer divadla Reduta. Výstava potrvá do osmého února.

Fotografie Tamary Černé lze spatřit na těchto internetových galeriích photodom.com, photoextract.com, photoserver.eu, a photopost.cz.

 

 

 

Témata článku: Kultura, Výstavy


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika