Roger Fenton – Krymská válka

26. dubna 2012
TWEET SDÍLET
Roger Fenton – Krymská válka
Fotografie z válečných konfliktů dnes považujeme za samozřejmost. Dramatické snímky se ve zpravodajství objevují jen několik minut po událostech, které zachycují. Počátky válečné fotografie však byly skromné a obtížné.

Fotografování za nebezpečných podmínek jako jsou například válečné operace je obtížné ještě dnes – v době rychlých a pohotových fotoaparátů. Dokumentovat ovšem válečný konflikt s pomocí techniky ze samotných počátků fotografie bylo téměř nemožné. Proto také se první fotografie války omezují na statické snímky aktérů – zejména vojáků, eventuelně bojiště.

Klepněte pro větší obrázek
Roger Fenton, autoportrét, zdroj: Wikimedia Commons

Takového charakteru jsou i snímky Krymské války (1853–1856), první fotograficky zachycené války vůbec. Přes nesčetné obtíže se Rogeru Fentonovi (20. březen 1819 – 8. srpen 1869) podařilo s pomocí pojízdné laboratoře pořídit několik stovek snímků z nichž patrně nejslavnější je „Údolí stínu smrti“ (The Valley of the Shadow of Death) – místo katastrofálního útoku lehké brigády („útok lehké brigády“ je v Británii přibližně podobným úslovím jako u nás „sedláci u Chlumce“.).

Klepněte pro větší obrázek
Údolí stínu smrti, silnice plná dělových koulí, foto: Roger Fenton, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Díky tomu je považován za prvního válečného fotografa vůbec (před Rogerem Fentonem se patrně o snímky Krymské války pokoušeli i jiní fotografové, ale buď neuspěli nebo se jejich dílo nezachovalo), jakkoliv k modernímu válečnému fotozpravodajství s dramatickými snímky bylo ještě velmi daleko.

Fenton si dokonce ani netroufnul pořizovat fotografie mrtvých nebo raněných vojáků – už tím ukázal možnosti v tendenčním pojetí zpravodajství (na bojiště byl patrně vyslán s cílem zvýšit podporu pro válku u britské veřejnosti).

Klepněte pro větší obrázek
Marcus Sparling sedící na Roger Fentonově fotografickém voze,
foto: Roger Fenton, Krym, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

11 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Panasonic
Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

36 Petr Březina

Petr Březina
Technika
Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
Fotografie týdne: Pavilon smutných šašků...

Fotografie týdne: Pavilon smutných šašků...

1 Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne