Recept na zaručeně oblíbené fotografie

Recept na zaručeně oblíbené fotografie

Fotografie je natolik populární, že se jí začali zabývat i vědci, a to velmi důkladně. Zjistili totiž, jak by měl snímek vypadat, aby se stal oblíbeným a úspěšným. A my to víme taky!

Chcete na Instagramu nebo Facebooku více „lajků“? Doktorand Aditya Khosla z prestižní univerzity MIT dokáže poradit, jak na to. Vytvořil program, který zanalyzuje fotografii a určí, jak moc bude oblíbená.

Khosla, z Fakulty matematické informatiky a umělé inteligence na MIT, se již delší dobu zabývá analýzou fotografií. V minulosti například vytvořil algoritmus, jenž dokáže upravit obličeje na fotografii tak, aby byly obtížněji či naopak jednodušeji zapamatovatelné. Nyní pomocí počítače přelouskal více než 2,3 milionu snímků na Flickeru s cílem zjistit, jaké faktory ovlivňují jejich oblíbenost.

Zjistil, že nejméně oblíbené fotografie obsahují golfové vozíky, špachtle či ohřívače. Naopak pro to, aby byl snímek oblíbený, by měl obsahovat osoby, minisukně či světlé barvy. Tedy nic překvapivého.

0.jpg 
Odhad oblíbenosti na základě barevných přechodů ve fotografii. Obrázky v zeleném rámečku reprezentují správnou předpověď, ty v červeném chybnou.

Jenže Khosla dokázal na základě získaných informací sestavit program schopný předpovědět oblíbenost fotografií na základě toho, co mnoho lidí na první pohled nemusí postřehnout. To zahrnuje například povrchovou strukturu objektů, barvy a barevné přechody, vytvářející celkovou atmosféru fotografie. V úvahu bere také délku názvu, popis, použité štítky nebo třeba počet followerů.

Na stránkách univerzity zveřejnil autor základní verzi programu, která analyzuje snímek pouze na základě jeho obsahu. Vyzkoušet si ji může každý, stačí nahrát obrázek. Výsledkem je číslo od 1 do 10. „Toto číslo představuje informaci o tom, kolik osob průměrně shlédne za den danou fotografii, avšak na logaritmické stupnici,“ vysvětluje Khosla pro server The Verge.

Pokud je například hodnocení rovno 5, očekává se okolo 2^5 = 32 shlédnutí za den. Metrika nicméně není úplně přesná, měla by hlavně reprezentovat relativní rozdíly mezi fotografiemi, tedy že snímek A shlédne více osob než snímek B.

1.jpg
Veřejně dostupnou verzi programu jsem sám vyzkoušel. U fotografie vlevo se očekává asi 1,6× větší oblíbenost než u fotografie vpravo. Realita? Fotografie vlevo obdržela 2,5× více lajků. Na počítačový odhad bez pochyby výborný výsledek.

Algoritmus v současné době pracuje nejlépe, pokud jsou zahrnuty sociální faktory jako počet followerů. Khosla přesto věří, že dokáže i základní verzi ještě zlepšit. Do budoucna dále plánuje vytvořit nástroj, který by dokázal automaticky upravit snímky s cílem učinit je oblíbenějšími.

Určitě si přečtěte

Články odjinud