50
Fotogalerie

Recenze Sony SLT-A35: Hybrid s profesionálním objektivem

Otestovali jsme hybridní fotoaparát Sony SLT-A35 v netradiční kombinaci s profesionálním světelným objektivem Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*.

Hybridní fotoaparáty se od zrcadlovek odlišují způsobem zobrazení snímané scény. Na rozdíl od pohledu na snímanou scénu přímo skrz objektiv prostřednictvím optického hledáčku a zrcátka, zobrazují snímanou scénu na displeji nebo v elektronickém hledáčku. Se zrcadlovkami sdílejí výhody několikanásobně většího snímače ve srovnání s kompaktními aparáty a možnost výměny objektivů.

Jelikož průkopnické hybridní systémy Panasonic G a Olympus PEN vypustily z konstrukčního řešení samotné zrcadlo, vžilo se pro ně označení „zrcadlovka bez zrcadla“. Jejich způsob ostření na základě měření rozdílu kontrastů na způsob digitálních kompaktů má v porovnání se zrcadlovkami stále rezervy. Ty ostří rychlou a přesnou metodou měření fázového rozdílu, také označovanou jako TTL. Hybridní aparáty Sony SLT uvedené na trh v srpnu 2010 mají i zrcadlový box a ostří metodou TTL.

A35spredu.jpg 
A35 je cenově nejdostupnějším následovníkem hybridních fotoaparátů
s polopropustnými zrcadlem a elektronickým hledáčkem SLT-A33 a SLT-A35

Prvními představiteli této třídy jsou aparáty  a . Oba přístroje mají díky přítomnosti polopropustného zrcadla výhodu nepřetržitého TTL ostření, a to i během snímání videa. Toto technické řešení vylučuje použití optického hledáčku, který nahradil elektronický hledáček s rozlišením 1 152 000 obrazových bodů, doplňující displej s třípalcovou úhlopříčkou a rozlišením 921 000 bodů.

Třída SLT od Sony je řešením pro ty fotografy, kteří požadují rychlé a přesné ostření digitální zrcadlovky během fotografování a snímání videa, přičemž dokážou akceptovat elektronický hledáček jako alternativu k optickému hledáčku. První vlaštovkou druhé generace těchto aparátů je model SLT-A35, který je předmětem tohoto testu. Byl představen v červnu tohoto roku, koncem srpna se v nabídce společnosti Sony objevili i jeho vyspělejší sourozenci  a .

Mírně vylepšené ovládání a pevný displej

Zrcadlovka Sony SLT-A35 je vybavena stejně jako model SLT-A55 snímačem CMOS Exmor s rozměry 23,5 × 15,6 mm a rozlišením 16,2 megapixelů. Identický je i systém ostření s 15 zaostřovacími body a elektronický hledáček s rozlišením 800 × 600 pixelů, koeficientem zvětšení 1,1 a 100% pokrytím snímané scény. Displej s třípalcovou úhlopříčkou má, stejně jako modely SLT-A55 a SLT-A33, rozlišení 921 000 obrazových bodů.

A35prislusenstvo.jpg A35prislusenstvo2.jpg
Sony SLT-A35 se standardním příslušenstvím a setovým objektivem
Sony DT 18-55mm F3,5-5,6 SAM (testován s modelem SLT-A55)
A35sZeissom85F1,4.jpg 
Sony SLT-A35 s nasazeným objektivem Sony 85 F 1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*.

Nejviditelnější a ne zrovna příjemnou změnou oproti modelům A33 a A55 je absence jakékoliv možnosti polohování displeje, což limituje obzvlášť uživatele orientované na snímání videosekvencí a fotografií z netradičních úhlů. Loňský základní model SLT-A33 umožňoval vyklápění displeje a SLT-A55 měl ve spodní části i otočný kloub. A35 není vybavena digitální vodováhou, ani GPS modulem jako model A55, nechybí však konektor pro externí mikrofon.

A35zozadu.jpg 
SLT-A35 při pohledu zezadu. Oproti předchůdci SLT-A33
nejvíce zamrzí absence výklopného displeje.

Při porovnání s přímým předchůdcem A33 narostlo rozlišení o dva megapixely, přičemž rychlost sekvenčního snímání zůstala na úrovni 5,5 snímku za sekundu. V režimu JPEG + RAW je možné realizovat 6 snímků a v nejvyšší kvalitě JPEG aparát pořídí 15 snímků bez poklesu rychlosti. Ve speciálním režimu Tele Zoom Hi Speed, který je dostupný i na rotačním voliči expozičních režimů, je možné za cenu snížení rozlišení na 8,4 megapixelu snímat rychlostí 7 snímků za sekundu.

A35zhora.jpg 
Sony SLT-A35 při pohledu shora. Ovládací prvky jsou identické
jako u modelů A33 a A55, přibyly nové funkce pro tlačítko D-range.

Rozměry A-35 jsou identické jako má model A-55, hmotnost je o 26 gramů nižší. Pozitivním vylepšením v logice ovládání je možnost přiřazení různých funkcí tlačítku D-range, které bylo určeno výhradně pro optimalizaci dynamického rozsahu. Nyní může sloužit jako funkční tlačítko pro změnu režimu měření expozice či ostření, volbu citlivosti, dávkového snímání, aktivování panoramatického snímání a podobně.

Méně vítaným kompromisem je volba materiálu očnice, místo gumy je vyhotovena z plastu, což zvyšuje riziko poškrábání brýlí při intenzivnějším využívání hledáčku. Hledáček samotný umožňuje plné zobrazení expozičních parametrů nebo režim náhledu scény se zaostřovacími body. Poměrně rozsáhlé menu uspořádané na šesti záložkách si při opětovném vstupu pamatuje poslední editovanou pozici.

Ze softwarových vylepšení je nejvýraznějším přínosem rozšířená nabídka obrazových efektů. Nacházejí se v nabídce scénických režimů a jejich rozsah zahrnuje kromě saturovaných pop-artových barev či sépiového nádechu starých barevných fotografií i posterizaci obrazu, vinětaci okrajů a high-key režim. Nejzajímavějším příspěvkem, s nímž přišel už Nikon D5100, je režim selektivních barev, který ponechává na snímku modrou, žlutou, zelenou nebo červenou barvu, zbytek snímku zůstává černobílý.

Zeiss85F1,4skrytkou.jpg 
Objektiv Sony 85 F 1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*.

Ergonomie aparátu je prakticky totožná s modely A-33 a A-55. Určité problémy může zaznamenat uživatel s rozměrnějšími dlaněmi, protože rukojeť aparátu je viditelně kratší než u běžné zrcadlovky. Aparát je schopen pořídit první fotografii do sekundy po zapnutí, uvolnění naplněné mezipaměti při sekvenčním snímání trvá 6 sekund při nejvyšší kvalitě JPEG a 7 sekund při RAW formátu. Zabudovaný blesk má směrové číslo 12 a jeho dobití při maximálním výkonu trvá přibližně 3 sekundy.

Zeiss85F1,4prislusenstvo.jpg 
K příslušenství objektivu Sony 85 F 1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*
patří kovová sluneční clona, ​​krytka a také vinylový sáček.

Objektiv Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T* byl uveden na trh v červnu 2006, souběžně s první APS-C zrcadlovkou Sony DSLR-A100. Jde o objektiv určený primárně pro zrcadlovky Sony se snímačem kinofilmového formátu a kinofilmové aparáty Konica Minolta. Při nasazení na aparát formátu APS-C, jako je testovaná SLT-A35, jeho ohnisko odpovídá 127,5 mm po přepočtu na kinofilm. Zeiss v tomto případě odpovídá za kontrolu kvality, přičemž o výrobu objektivů se stará společnost Sony.

Zeiss85F1,4ostrenie1.jpg Zeiss85F1,4ostrenie2.jpg
Drobným konstrukčním nedostatkem oproti konkurenčním objektivům
je vysouvací přední část objektivu během ostření.

Konstrukce objektivu sestává z osmi optických prvků uspořádaných v sedmi skupinách, clona je složena z devíti lamel kruhového tvaru. Zaostřit je možné od vzdálenosti 0,85 metru při koeficientu zvětšení 1:7,7. Vnější průměr objektivu je 82 mm, minimální délka 73 mm, celková hmotnost činí 640 gramů. Průměr závitu pro filtry je 72 mm. Objektiv je vybaven tlačítkem blokujícím zaostřovací mechanismus. V balení se nachází vinylové pouzdro, plastová krytka a kovová sluneční clona.

A35displejsnimanie2.jpg A35displejsnimanie3.jpgA35displejsnimanie.jpg
Tři režimy zobrazení informací během snímání. Zleva základní expoziční parametry,
režim zobrazení histogramu a podrobné zobrazení informací.

Robustní kovové konstrukci objektivu na první pohled nelze vytknout nic podstatného. Při praktickém použití je možné objevit několik nedostatků, které tento specializovaný profesionální kus v porovnání s konkurencí mírně znevýhodňují. Prvním je velmi tuhý chod zaostřovacího prstence při manuálním ostření, což ve spojení s jeho relativně dlouhou 120stupňovou dráhou může odradit fotografa se slabším zápěstím.

Druhým drobným nedostatkem je poměrně výrazné vysunutí objektivu při ostření. V porovnání s Nikkorem AF-S 85 mm F1,4 G FX nebo Canonem EF 85 mm F1,8 USM, které při ostření vůbec nemění svou délku, je toto konstrukční řešení trochu nepraktické hlavně při častém používání ohledem na možnost vniknutí nečistot do prostoru mezi tubusy. Třetím nedostatkem je hlučnější chod zaostřovacího mechanismu, který objektiv znevýhodňuje v tichém prostředí a při snímání videosekvencí.

Poslední konstrukční rezervou je rychlost a pohotovost zaostřovacího mechanismu, i když tu svou roli sehrál i slabší zaostřovací motorek aparátu stavěného na cenově dostupnější objektivy pro formát APS-C. Je evidentní, že objektiv je přizpůsoben na silnější pohon z těla profesionální zrcadlovky DSLR-A900.

Pokračování 2 / 3

KAPITOLA 2 - Sony SLT-A35 - kvalita obrazu

Sony SLT-A35 přes konstrukční kompromisy udržela velmi vysoký standard obrazové kvality nastavené modely SLT-A33 a A35. Navzdory problémům při ostření v dynamičtějších scénách na menších clonových číslech dokáže při troše trpělivosti zúročit i optickou kvalitu a kresbu testovaného profesionálního objektivu Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*.

ISO100a.jpg ISO100b.jpg
ISO200a.jpg ISO200b.jpg
ISO400a.jpg ISO400b.jpg
ISO800a.jpg ISO800b.jpg
ISO1600a.jpg ISO1600b.jpg
ISO3200a.jpg ISO3200b.jpg
ISO6400a.jpg ISO6400b.jpg
ISO12800a.jpg ISO12800b.jpg
Výřezy ze snímků realizovaných na různých citlivostech ISO. Shora dolů
citlivost ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 a 12800.

Kvalita JPEG výstupu je dostačující pro většinu běžných aplikací. Pro ateliérové ​​snímky či extrémnější výřezy je nejlepším řešením formát RAW, který má ve srovnání s JPEG výstupem při individuálním zpracování grafickým softwarem pozorovatelný náskok v úrovni jemných detailů a dynamickém rozsahu. Rozsah citlivosti ISO 100 až 400 je použitelný pro všechny běžné aplikace včetně portrétů pro velkoformátový tisk. Při ISO 400 je viditelná velmi mírná zrnitost.

Makrosetovyobjektiv.jpg 
Snímek vytvořený s objektivem Sony DT 18-55 mm F3,5-5,6 SAM
na minimální zaostřitelné vzdálenosti při citlivosti ISO 400.

Na ISO 800 je zřetelný výraznější nástup obrazového šumu a redukce detailů. Na 1600 ISO narůstá šum v porovnání s 800 ISO jen mírně. Obě jmenované citlivosti jsou vhodné pro většinu běžných fotografických situací včetně reportážní fotografie v méně příznivém osvětlení pro tisk do formátu A4.

ISO1600vyrez.jpg 
Extrémní výřez ze snímku na citlivosti ISO 1600. Použitý objektiv
Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T* při clonovém čísle F1,4.

ISO 3200 může posloužit jako nouzové řešení při velmi nepříznivých světelných podmínkách s předpokladem tisku menších formátů, poslední dvě citlivosti ISO 6400 a 12800 jsou pro vysokou úroveň šumu vhodné nanejvýš pro informativní účely, kde stačí elektronická prezentace snímků. Dynamický rozsah snímače včetně možností rozšíření optimalizací spojující tři snímky s odstupňovanou expozicí jsou identické jako u modelů A33 a A55.

A35panoramanavysku.jpg 
Příklad snímání horizontálního panorámatu s režimem panoramatického záběru.
Pro dosažení příznivějšího poměru stran byly segmenty obrazu snímané v portrétové poloze.
A35obrazefekty.jpg
Menu volby efektových filtrů a režimu selektivní barvy. Nový firmware
pro fotoaparáty SLT-A33 a SLT-A55 by měl tyto režimy obsahovat také.
 

A35 nabízí rozšířené možnosti efektových snímků, které by měly být obsaženy i v novém firmwaru dostupném pro starší modely A33 a A55. Výběr zahrnuje několik populárních barevných variací dostupných i u běžných digitálních kompaktů, jako je retro snímek či saturované snímky ve stylu pop-artu. Pro zvýraznění objektu se za určitých okolností může hodit vinětace okrajů obrazu, ve vzácných případech se může hodit i extrémní redukce barev v režimu posterizace.

EfekHighKey.jpg EfektPopArt.jpg
EfektPosterizacia.jpg EfektRetroFarby.jpg
EfektSelektivnazlta.jpg EfektToyCamera.jpg
Příklady efektových režimů, zleva nahoře: high key, pop art, posterizace, retro,
selektivní barva a dírková komora. Snímané setovým objektivem Sony DT 18-55 mm F3,5-5,6 SAM.

Nejobsáhlejším efektem jsou selektivní barvy. Ty v obraze ponechají jen jednu ze čtyř zvolených barev s určitou tolerancí, zbytek obrazu zůstává černobílý. Tento způsob snímání je implementován i v digitální zrcadlovce Nikon D5100 a je možné jej využít také při snímání videosekvencí. V okolí snímaného objektu se mohou vyskytnout barevné artefakty zvolené barvy, pro dosažení co nejlepších výsledků je třeba pečlivě zvolit vhodný úhel záběru a pozadí.

HD videosekvence je možné snímat v kodeku AVCHD při rozlišení 1920 × 1080 nebo MP4 při maximálním rozlišení 1440 × 1080. Uváděný průměrný datový tok je 17 MB/s pro AVCHD a 12 MB/s pro MP4. Přestože se současným standardům při full HD videu digitálních zrcadlovek stává datový tok okolo 19 MB/s, míra detailů a celková kvalita obrazu je na úrovni srovnatelné například s videosekvencemi z Nikonu D7000.

Vysoká světelnost s vynikající kresbou

Nehledě na problémy s rychlostí a přesností ostření, které může objektiv Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T* způsobit na méně výkonném zaostřovacím mechanismu hybridů jako A35, patří jeho obrazové podání k absolutní špičce. Už na clonová čísla od F1,4 má ve středové části obrazu velmi dobrou kresbu a podání kontrastu, přičemž úbytek kontrastu k okrajům je velmi rovnoměrný.

Už mírně přiclonění přináší výrazný nárůst středové a okrajové ostrosti, přičemž maximální ostrosti a kresby objektiv dosahuje při clonových číslech F6,3 až 8. Na F11 je kresba srovnatelná s clonovým číslem F4 a výraznější úbytek ostrosti nastává až na clonová čísla od F16. Příčná chromatická aberace na kontrastních rozhraních je zanedbatelná, horší je to s podélnou chromatickou aberací, která vytváří barevné lemy na rozhraní roviny ostrosti a je viditelná až po clonové číslo F4,0.

Zeiss2PrikladF1,4.jpg
Ukázka minimální hloubky ostrosti při použití
nejmenšího clonového čísla F1,4.

Viditelná podélná chromatická aberace není ojedinělým jevem u extrémně světelných objektivů s ohniskem větším než 50 mm, trpí jí i Nikkor AF-S 85mm F1,4 G FX a Canon EF 85mm F1,8 USM. Její přítomnost v obraze testovaného objektivu je způsobena i obvyklejší konstrukcí optické soustavy, která neobsahuje nízkorozptylové ED členy. Sférické konkávní zkreslení se pohybuje na úrovni dvou desetin procenta, což je v praxi zanedbatelná hodnota.

ZeissBokehF1,4.jpg ZeissBokehF2,0.jpg
ZeissBokehF2,8.jpg ZeissBokehF3,5.jpg
ZeissBokehF5,6.jpg ZeissBokehF6,3.jpg
ZeissBokehF7,1.jpg ZeissBokehF8,0.jpg
Výřezy demonstrující kvalitu rozostřeného pozadí na různých clonových číslech.
Zleva nahoru F1,4; F2; F2,8; F3,5; F5,6; F6,3; F7,1 a F8.

Kvalita rozostřeného pozadí (bokeh) svou měkkostí a homogenitou představuje absolutní špičku, světelné odlesky mimo roviny ostrosti jsou kruhové s minimální mírou barevných lemů. Až clonové číslo F5,6 přináší jemně pozorovatelný náznak tvaru clonových lamel. Díky konstrukci určené pro kinofilmové zrcadlovky je vinětace na hybridním systému s APS-C snímačem zanedbatelná.

ZeissPrikladF2,2.jpg ZeissPrikladF2,8.jpg
Levý snímek při clonovém čísle F2,2, vpravo F2,8.

Pokračování 3 / 3

KAPITOLA 3 - Sony SLT-A35 - hodnocení

Sony SLT-A35 je jako následovník modelu A33 tak trochu konkurentem ve vlastních řadách. Nárůst počtu megapixelů a drobná vylepšení v ovládání těžko převáží absenci výklopného displeje. Konstrukční řešení třídy SLT je totiž díky kontinuálnímu TTL ostření během snímání orientované ve výrazné míře i pro snímání videosekvencí, pro které je výklopný displej důležitým konstrukčním prvkem.

Rozhodnout ve prospěch A35 by mohla u více uživatelů široká paleta kreativních filtrů, která nebyla obsažena v loňských modelech. Tuto výhodu ale A35 ztratila díky prohlášení Sony, že nový firmware pro A33 a A55 uvedené filtry zpřístupní i pro tyto modely. Nevýhodou je i cenová hladina A35 se setovým objektivem, která se pohybovala v době testu nad úrovní 16 000 Kč, přičemž model A33 se prodával těsně pod touto hranicí, případně za identickou cenu jako A35.

Nehledě na vlastní konkurenci je A35 životaschopným hybridem, který předčí konkurenční systémy od Panasonicu a Olympusu. Jeho výhodou je větší rozsah použitelné citlivosti ISO a možnost lepší práce s hloubkou ostrosti díky snímači formátu APS-C, jehož rozměry jsou větší než rozměry snímačů formátu (Micro) Four Thirds. Rychlost a přesnost ostření u videa je také jeho významnou devizou, ta ale hodně závisí na použitém objektivu. Předností je i kompatibilita díky bajonetu typu A.

Aparát a objektiv – každý z jiného soudku

Testovaný objektiv Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T* je ideálním řešením pro portrétní fotografie, díky vysoké světelnosti se bez problémů uplatní i v omezených světelných podmínkách bez použití blesku. Vynikající kresba již při minimálním clonovém čísle a skvělé podání rozostřeného pozadí ho předurčují pro profesionální využití v ateliéru a také v širokém rozsahu světelných podmínek v exteriéru. Poměrně dlouhé ohnisko umožňuje ideálně izolovat fotografovaný subjekt a vytvářet působivé kompozice.

I na profesionální objektiv však není úplně bez chyb. Minimální zaostřitelná vzdálenost 0,85 metru ho limituje při produktové fotografii a zátiší, poměrně těžká optická soustava a pomalejší zaostřovací mechanismus je zase limitující při snímání dynamických scén, například na koncertech či v divadle. Natáčení videa s tímto objektivem kazí i vyšší hlučnost ostření. Testovaný kus navíc při manuálním ostření vykazoval velmi tuhý chod zaostřovacího prstence.

Společným problémem extrémně světelných objektivů s ohniskovou vzdáleností převyšující 50 mm je podélná chromatická aberace v podobě barevných lemů na rozhraní hloubky ostrosti, tady jde spíše o fakt, než o chybu. Drobným neduhem testovaného objektivu je konstrukční řešení ostření, při kterém se přední část objektivu vysouvá, což zvyšuje riziko možnosti znečištění nebo zachycení v pouzdře.

Použití testované A35 s objektivem Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T* není nemožné, vzhledem k ceně a specifickému využití tohoto druhu optiky je však jasné, že si ho koupí spíše majitel profesionální plnoformátové Sony A900 nebo poloprofesionál vlastnící výkonnější těla jako SLT-A77 nebo A700.

Základní specifikace Sony SLT-A35:

Hybridní aparát SLT základní třídy s poloprůhledným zrcadlem a TTL ostřením při fotografování fotografií i videosekvencí.

Klíčové přednosti:

  • Rychlé a přesné TTL ostření při snímání fotografií i kontinuálním snímání videosekvencí.
  • Velmi dobrá obrazová kvalita s velkým rozsahem použitelné citlivosti ISO.
  • V porovnání s hybridními fotoaparáty systému Micro Four Thirds lepší využití malé hloubky ostrosti objektivů díky snímači formátu APS-C.
  • Pestrá paleta efektových obrazových filtrů.

Hlavní nedostatky:

  • Absence výklopného displeje.
  • Plastová očnice hledáčku.
  • V porovnání s loňskými modely A33 a A55 jen minimální technologický přínos v podobě vylepšené logiky ovládání.

Specifikace objektivu Sony 85 mm F1,4 ZA Carl Zeiss Planar T*:

Profesionální světelný objektiv s pevným ohniskem pro kinofilmový formát zrcadlovek.

Klíčové přednosti:

  • Vynikající kresba a obrazová kvalita už při sebemenším clonovém čísle.
  • Jemné a homogenní podání rozostřeného pozadí.
  • Nekompromisní robustní konstrukce.

Hlavní nedostatky:

  • Pomalejší a poměrně hlučné automatické ostření méně vhodné pro snímání dynamických dějů.
  • Přední část objektivu se při ostření vysouvá z těla.
  • Testovaný kus měl velmi tuhý chod zaostřovacího prstence při manuálním ostření.

Určitě si přečtěte

Články odjinud